Kia Sportage PHEV: Vârf de lance

A cincea generație Kia Sportage se recomandă ca fiind un SUV care oferă un pachet complet, un fel de all-rounder. De la designul exterior cu tușe agresive la interiorul modern și la gama generoasă de motorizări. Pe parcursul celor 9 zile ale roadtripului Cars & Roads by Michelin vom testa versiunea plug-in hybrid.

Kia Sportage a rămas și în 2022 cel mai bine vândut model al mărcii la nivel global: 452.068 de unități au plecat din uzinele constructorului sud-coreean către clienți. Europenii au pus o cărămidă sănătoasă la succesul obținut de Sportage, 137.353 de unități fiind înmatriculate anul trecut pe Bătrânul Continent. Și cu o astfel de performanță, Sportage a terminat al doilea în clasamentul SUV-urilor compacte, la vreo 13.000 de unități în spatele fratelui de cruce Hyundai Tucson.

Pe lângă designul fresh – pe care e cam greu să nu-l observi -, Sportage mai are un avantaj major în fața multor SUV-uri de clasă compactă: o gamă vastă de motorizări. De la benzină și diesel clasic până la variante electrificate sub formă de hibrid și hibrid cu încărcare la priză. De la variante cu roți motrice față și cutie manuală până la versiuni cu integrală și transmisie automată.

Kia Sportage PHEV face parte din lineup-ul – folosesc acest cuvânt că tot se apropie câteva evenimente muzicale majore în România – Cars & Roads by Michelin, un roadtrip de 9 zile prin țară în care 20 de jurnaliști auto și invitați vor testa 7 SUV-uri electrificate (mild-hybrid, hibrid și plug-in hybrid).

Îți face cu ochiul

SUV-urile de segment B și C duc unele dintre cele mai crâncene dueluri din piață. Există atât de multe opțiuni încât primul pas pe care tu – ca producător – îl poți face e să vii cu un design cât mai atrăgător. Pentru că, de cele mai multe ori, tehnologiile și motorizările sunt atât de apropiate ca performanțe, încât doar designul face diferența.

Odată cu a cincea generație – lansată în a doua jumătate a lui 2021 – Sportage a primit și o versiune proiectată exclusiv pentru europeni. După chipul și cerințele lor.

SUV-ul de clasă compactă e lucrat bine de tot pe dinafară.

Pornind de la noul limbaj de design Opposites United – în traducere liberă, Contrastele se atrag – Kia a reușit să-i dea un look complet nou lui Sportage. Iar dacă numele limbajului stilistic îți sună cunoscut, e pentru simplul fapt că și modelul electric EV6 are la bază aceeași filozofie. Eu apreciez că au renunțat la orice legătură cu vechea generație.

În partea frontală, Kia a ales un design agresiv, ușor sportiv și îndrăzneț în același timp. Dacă-l privești cu atenție, parcă te-ai duce cu gândul la Lexus: grilă mare plină cu faguri pe toată suprafața. Semnătura Tiger Nose a fost reeditată, iar în colțuri, luminile de zi sub formă de bumerang completează tabloul estetic frontal. Baza iluminării pe timp de noapte sunt farurile Matix LED.

Din profil, noul Sportage folosește artificii estetice ca să sporească cumva ideea de îndrăzneală, în timp ce zona posterioară e curată. Liniile par că se revarsă către stopuri și amintesc cumva de caroseriile tip fastback.

Odată cu a cincea generație, Kia îl aliniază pe Sportage la tendințele din piață: poți comanda – doar pe varianta de echipare GT Line – și un plafon într-o nuanță diferită față de cea a caroseriei. Și când spun o nuanță, chiar vorbesc despre una singură: negru.

În funcție de specificații și versiunea de echipare, SUV-ul poate fi echipat cu jante cu dimensiuni cuprinse între 17 și 19 inchi. Ai 6 modele din care să alegi și pe care să le personalizezi în diverse culori și finisaje.

Mai mare, mai spațios

Puține au fost lansările de modele noi din ultimii ani în care producătorii să fi micșorat dimensiunile exterioare ale generațiilor noi. Sportage nu intră în această categorie. Din contră. Odată cu a cincea generație, SUV-ul mărcii asiatice a crescut puțin în dimensiuni. Nu cu mult, dar fiecare milimetru adăugat pe dinafară se traduce, ulterior, prin ceva mai mult spațiu pentru pasageri.

Noul Sportage are 4.515 mm lungime, 1.865 de mm lățime, 1.645 de mm înălțime și un ampatament de 2.680 de mm. S-au adăugat 10 mm în plus pe toate axele, sigura diferență mai mare fiind în dreptul lungimii: +30 de mm.

La fel ca multe dintre SUV-urile de segment compact, nici inginerii care au proiectat noul Sportage n-au avut trecut pe ordinea de zi abilități extraordinare în off-road. Sigur, te poți încumeta să traversezi un drum forestier sau să ieși pe macadam în drumul către mai știu eu ce cabană. Garda la sol măsoară 170 de mm, iar opțional – în funcție de motorizare – poți miza și pe un sistem de tracțiune integrală.

Motorizări (aproape) pentru toți

O să încep direct, fără ocolișuri: noul Sportage încă nu e electric. În rest, clienții pot alege fie motorizări convenționale, fie versiuni full-hybrid și plug-in hybrid.

Intrarea în gama Sportage – pe baza resurselor disponibile – se face cu un diesel: 1,6 litri cu 115 cai putere și 280 Nm. Singura opțiune în materie de transmisie este cea manuală cu șase trepte. Rămân tot la motorizări diesel: a doua variantă are la bază același 1,6 litri, însă echipat cu sistem mild-hybrid. În total sunt 136 de cai-putere pe care poți să-i exploatezi fie cu o transmisie manuală inteligentă cu șase trepte, fie cu una automată cu dublu ambreiaj și șapte trepte. În configurația cu automată poți bifa și sistemul de tracțiune integrală.

Dacă vrei neapărat un Sportage cu motor pe benzină, prima opțiune vine sub forma unui 1,6 litri cu 150 CP și 250 Nm. Această variantă poate fi comandată și în versiune cu sistem mild-hybrid. A doua versiune pe benzină are la bază același motor de 1,6 litri, iar resursele ajung la 180 CP și 265 Nm. În acest caz nu poți merge pe un sistem clasic de propulsie, motorul fiind echipat standard cu sistemul mild-hybrid. Așa cum probabil deja intuiești, varianta de 180 CP poate fi configurată cu transmisia manuală inteligentă cu șase trepte sau cu transmisia automată cu dublu ambreiaj.

Pentru versiunile hibride, Kia s-a folosit de același motor pe benzină de 1,6 litri. În cazul hibridului convențional, propulsorul termic este asistat de un motor electric care plusează cu până la 60 de cai-putere. În total sistemul livrează 230 CP și 350 Nm, iar bateria de 1,49 kWh asigură o rulare electrică pe o perioadă scurtă de timp. La fel ca orice alt hibrid fără încărcare la priză, sistemul central va îmbina resursele celor două motoare pentru o eficiență sporită. Pentru Sportage HEV (aceasta este denumirea comercială), singura transmisie disponibilă este una automată cu 6 trepte, în timp ce tracțiunea integrală este opțională.

Vârful de gamă în materie de sisteme de propulsie este hibridul cu încărcare la priză (Sportage PHEV). Pe el îl vom lua la pase în cei aproape 2.000 de kilometri ai test drive-ului extins numit Cars & Roads by Michelin. Cu accentul pus tot pe 1,6 litri benzină, dar cu un motor electric mai puternic (91 CP), hibridul cu încărcare la priză promite 265 de cai-putere și 350 Nm. Resursele vor fi exploatate exclusiv de o transmisie automată cu șase trepte și de un sistem de tracțiune integrală. Pentru a ține în viață motorul electric, Sportage PHEV folosește o baterie de 13,8 kWh. Kia susține că energia stocată în acumulator ar trebui să ajungă pentru o rulare pur electrică de până la 70 de kilometri în regim mixt. Bateria poate fi reîncărcată la prize cu puteri de 7,6 kW.

Mai frumos, dar și mai dinamic

În ultimii ani, Kia a acordat atenție sporită și comportamentului dinamic oferit de modelele din portofoliu. Noul Sportage face parte din generația nouă, iar asta înseamnă transformări importante în ceea ce privește caracterul dinamic.

Totul a pornit de la platforma N3, arhitectură care stă și la baza fratelui mai mare Sorento. Apoi, Kia a condimentat lucrurile cu sistemul electronic de control al suspensiilor capabil să facă o serie de reglaje fine în funcție de situația din teren. La final, asiaticii au introdus și sistemul Terrain Mode cu cele trei setări predefinite: Snow, Mud și Sand.

Din toată această ecuație nu putea lipsi și un sistem cu diferite moduri de rulare. Kia îl numește simplu Drive Mode, iar cel de la volan poate să aleagă între Comfort, Eco și Sport. Și e simplu de intuit ce face fiecare dintre ele.

Digitalizare și spațiu

Interiorul noii generații Sportage s-a schimbat și el. Și nu mă refer doar la materialele folosite, ci și la configurația generală. Postul de conducere e acum modern: în spatele volanului se află un instrumentar digital de bord cu diagonala de 12,3 inchi, iar alături, așezat cumva sub aceeași bucată de sticlă unificată, Kia a pregătit un display dedicat sistemului multimedia. Măsoară tot 12,3 inchi și a fost înclinat către șofer. Dacă imaginea ți se pare cunoscută, e pentru că ai mai văzut această configurație și pe Sorento.

Consola centrală integrează acum un suport pentru încărcarea wireless a telefonului, butonul rotatitiv al transmisiei shift-by-wire (acolo unde e posibil din punct de vedere tehnic, bineînțeles) și un suport de pahare cu elemente laterale care se pliază.

Pentru pasagerii din spate, pe lângă locul în plus câștigat odată cu creșterea dimensiunilor, Kia oferă și un set de umerașe integrate în tetiere. Bonus practic.

Spațiul pentru bagaje variază în funcție de motorizarea comandată: de la 540 de litri, pentru plug-in hybrid, până la 591 de litri pentru versiunile pe benzină fără sistem mild-hybrid. Prin rabatarea locurilor din spate (40:20:40), volumul pentru transportul obiectelor crește până la 1.780 de litri – pe cea mai încăpătoare versiune.

5 stele

Organizația Euro NCAP pune accentul – din ce în ce mai mult – pe partea de sisteme moderne de siguranță. Sigur, constructorii sunt nevoiți să pluseze – de la o generație la alta – cu diverse tehnologii care să țină sus notele primite la examenul de siguranță.

În cazul lui Sportage, inginerii i-au dat dezlegare să preia cele mai noi sisteme de siguranță activă și pasivă disponibile în portofoliul mărcii. Și odată ajuns pe bancul de probe al celor de la Euro NCAP, Sportage s-a achitat de îndatoriri și a terminat cu 5 stele de siguranță.

Pentru protecția pasagerilor adulți, SUV-ul a primit 87% din totalul punctelor disponibile. Capitolul dedicat protecției copiilor a fost notat cu 86%, iar cel care verifică modul în care Sportage “îi tratează” pe utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (pietoni, bicicliști, motocicilști) a fost încheiat cu 66%. Sistemele moderne de siguranță au primit 72% din total.

La ultimele două capitole, Sorento s-a bazat pe sistemul DriveWise. În componență se află sistemul avansat de asistență pentru evitarea coliziunilor frontale, dar și sistemul pentru evitarea coliziunilor cu mașinile, pietonii și bicicliștii care se aprorpie din sens opus atunci când se efectuează un viraj în intersecții. Pe scurt, Junction Turning.

Sistemul inteligent de cruise control nu doar menține mașina la o distanță sigură de cea din față, ci va putea adapta viteza de rulare în funcție de limitele prezente pe sectorul de drum. În plus, pe baza informațiilor primite de la sistemul de navigație, mașina va putea ajusta automat viteza de rulare atunci când identifică viraje.

Desigur, Kia Sportage va fi echipat și cu un asistent pentru unghiul mort care poate controla direcția sau frâna atunci când identifică un risc crescut de coliziune cu un alt vehicul din spate. Suplimentar, sistemul Blind-Spot View Monitor va afișa direct pe instrumentarul de bord imaginea mașinilor sau a obiectelor aflate în spate.

De la mic la mare

Pe piața din România, noul Sportage este disponibil în patru niveluri de echipare: Urban, Style, Business Line și GT Line.

Cea mai accesibilă motorizare este varianta pe benzină de 1,6 litri cu 150 de cai-putere și cutie manuală. Prețul de pornire (echiparea de bază Urban) pleacă de la 27.838 de euro, preț la care se poate aplica și un discount de 3.000 de euro din prețul de listă. Cel mai accesibil diesel are un preț de listă de 29.060 de euro (echipare Urban), în timp ce hibridul pornește de la 36.419 euro (echipare Style).

În cazul hibridului cu încărcare la priză, prețurile încep de la 43.440 de euro, dar nu uita că poți accesa și programul Rabla Plus care mai scade costul final cu aproape 6.500 de euro. Prețul final al versiunii pe care o vom testa în Cars & Roads by Michelin este de 51.973 de euro (echipare de top GT Line plus o serie de echipamente opționale).

Fișa mașinii care ne va însoți în tur

Logo Kia

Kia Sportage

1.6 TGDI PHEV 265HP GT LINE AUTO 4WD

de la 48.557 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Plug-in Hybrid
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Benzină
Putere maximă sistem
265 CP
Cuplu maxim sistem
350 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
6
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1598 cmc
Putere maximă
180/132 CP/kW
Cuplu maxim
265 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
91 CP
Cuplu maxim electric
304 Nm
Baterie
Capacitate brută
13.80 kWh
Putere maximă încărcare AC
7.2 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
8.2 s
Viteză maximă
191 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4515 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1865 mm
Înălțime
1650 mm
Ampatament
2680 mm
Volum portbagaj
540 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1715 litri
Masa proprie
1830 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
48.557
Preț mașină testată
51.973 €


Green Partner: Autonom

Alimentat de: MOL România
Tehnologizat de: Server Config
Pornit de: VARTA xEV
Susținut de: Pago