BMW X5 PHEV: „The Boss” e la curent

BMW X5 în versiunea plug-in hybrid xDrive45e iese în evidență prin pachetul generos de dotări moderne, dar și prin resursele sistemului de propulsie. Vom testa această versiune timp de 9 zile prin țară în road tripul Cars & Roads.

Cine s-ar fi gândit acum 20 de ani că SUV-urile, așa cum le știm noi acum, vor reuși să acapareze piața europeană? Indiferent de segmentul din care fac parte, aceste modele cu caroserii înălțate au devenit din ce în ce mai prezente, iar anul trecut, 45,5% din mașinile noi înmatriculate în Europa au fost SUV-uri. Îți spun și valorile exacte: 5,34 de milioane, în creștere cu 11% față de 2020.

Cele mai aprige dueluri se dau în segmentele mic și compact, care anul trecut au totalizat peste 3,3 milioane de unități. De cealaltă parte se află SUV-urile mari și foarte mari, modelele care practic au deschis apetitul europenilor pentru acest tip de caroserie.

BMW X5 este unul dintre SUV-urile mari de piață. A fost primul model de acest fel al mărcii germane și a debutat oficial în 1999, deschizând apetitul clienților premium pentru o caroserie care pe atunci era o noutate. Până astăzi, modelul a trecut bine de două milioane de unități comercializate la nivel global. Iar a patra generație – lansată în 2018 – continuă să ofere din caracteristicile cu care a fost înzestrată mașina inițial.

BMW X5 va lua parte la Cars & Roads by Michelin, road trip și test drive extins de 2000 de kilometri în care vom testa 7 SUV-uri hibride. Pe traseu, jurnaliștii și invitații Autocritica vor conduce versiunea plug-in hybrid X5 xDrive45e.

Design inconfundabil

Ultimii ani au adus în industria auto un fenomen mai puțin îndrăgit de fani: linii generale de design identice pentru toate modelele din portofoliu. Unele mărci concurente (hello, Mercedes!) merg pe modelul păpușilor Matrioșka, astfel că am ajuns să avem mașini din clasa compactă cu un design mult prea apropiat de cel al unor modele din clasa mare. Și uneori chiar e greu să le identifici în trafic.

BMW a încercat ca fiecare model reprezentativ al mărcii să aducă câte un element distinctiv. Cu orice preț estetic, aș adăuga. Să-l poți cunoaște imediat atunci când îl vezi trecând pe stradă. Seria 4 are o grilă peste care au curs râuri de comentarii în momentul lansării, iar X7 facelift și noul Seria 7 aduc un design complet diferit al farurilor.

Din punctul meu de vedere, X5 nu iese în evidență printr-un anume element estetic. Pur și simplu, nemții au reușit ca noua generație să aibă un design general ușor de recunoscut. Îl vezi de la depăratare și te prinzi fără îndoială că acela e un X5.

Așa cum deja ne-am obișnuit, orice generație nouă a unui model aduce, în primul rând, modificări pe plus în dreptul dimensiunilor. Noul X5 n-a ieșit din aceste tipare, iar actualul SUV german este mai lung cu 36 de milimetri (4,92 de metri), mai lat cu 66 de mm (2 metri) și mai înalt cu 19 mm (1,74 de metri). Toate valorile au ca punct de referință fosta generație.

Pentru un plus de spațiu la interior – că doar ăsta e unul dintre motivele pentru care vrei un SUV mare – inginerii au crescut ampatamentul la 2.975 de mm (+42 de mm).

BMW descrie designul lui X5 ca fiind robust. Inspiră putere și uneori – pe versiunea de top X5 M – are mai multă decât i-ar fi fost necesar unui supercar din anii ’90. În rest, merg pe declarația lui Adrian van Hooydonk, vicepreședinte senior al departamentului de design BMW Group, care descrie eficient designul lui X5.

X5 definește noul limbaj de design al gamei X – robust, clar și precis.

Adrian van Hooydonk.

Dacă mă uit la noile modele ale mărcii, BMW a fost mai degrabă conservator cu X5. Da, grila e ceva mai mare față de cea a vechii generații, jantele pe care le poți comanda ajung acum și la 22 de inchi și cam atât. Fără alte experimente.

Nu cred că mai e nevoie să-ți spun că BMW nu oferă niveluri de echipare pentru mașinile sale. În locul acestora, nemții au câteva linii exterioare și interioare pe care le poți îmbina după bunul gust. În cazul lui X5, exteriorul poate fi condimentat cu liniile xLine și M Sport. Dacă îți dorești o personalizare apropiată de cea a mărcilor de lux, atunci poți opta pentru o serie de elemente semnate BMW Individual.

Cât despre varianta plug-in hybrid, singurul element major care îl poate da de gol îl reprezintă portul de încărcare al bateriei. E poziționat pe aripa față și n-are cum să treacă neobservat.

Mod electric

N-o să vă mai povestesc cum a ajuns BMW să aibă mașini electrice și hibride în gamă. Am făcut-o într-un material separat.

X5 plug-in hybrid a ajuns pe piață în 2019, iar sub capota SUV-ului german se află un sistem plug-in hybrid de propulsie. Sau mai pe românește, un hibrid pe care îl poți încărca și la priză.

La baza sistemului de propulsie se află un motor pe benzină de 3,0 litri cu șase cilindri în linie. Unitatea cu ardere internă oferă 286 de cai putere și 450 Nm, însă motorul electric plusează cu încă 113 CP și 265 Nm. În total, X5 xDrive45e oferă 394 CP și 600 Nm, resurse care fac ca accelerația de la 0 la 100 km/h să aibă loc în 5,6 secunde. Eu zic că nu-i rău pentru un SUV care – în funcție de configurație – trece de 2,5 tone.

Toate modelele PHEV din portofoliul BMW vin cu mai multe moduri de rulare, unul dintre ele fiind cel 100% electric. Practic, apeși pe un buton, iar dacă bateria de 22,3 kWh are suficientă energie, SUV-ul se deplasează doar cu resursele motorului electric. Cât de mult poate s-o facă? Oficial, undeva între 77 și 88 de kilometri, o valoare care ar trebui să asigure un drum dus-întors fără emisii într-o zi normală de mers la birou.

Ca să te asiguri că ai baterie pentru drumurile prin oraș, SUV-ul poate fi încărcat la prize cu puteri de până la 3,7 kW. Altfel spus, 7 ore și puțin pentru o încărcare completă. Desigur, bateria se va încărca și în mers, fie prin recuperarea energiei la frânare, fie cu ajutorul motorului cu ardere internă.

În modul electric, viteza de top a SUV-ului german va fi de 140 km/h, iar dacă nu atingi butonul care trece mașina de pe benzină pe energie electrică, atunci poți accelera până la 235 km/h. Standard, X5 xDrive45e va fi echipat cu transmisia automată Steptronic cu opt trepte – opțional există și o variantă sport a cutiei – și, bineînțeles, cu sistemul de tracțiune integrală.

Desigur, X5 nu este doar plug-in hybrid. Poți să-l comanzi cu motorizări diesel și benzină. Resursele încep de la 231 CP și urcă până la 600 CP – asta dacă te încumeți să bifezi vârful X5 M.

7 locuri extra

Standard, BMW X5 va fi echipat cu cinci locuri, dar dacă ai o familie numeroasă pe care s-o iei cu tine în toate ieșirile, atunci poți bifa și al treilea rând de scaune. Desigur, e opțional și costă 2.200 de euro, doar că nu-l poți comanda și pe versiunea plug-in hybrid. Motivul este evident: bateria necesară funcționării motorului electric ocupă din spațiul care în mod normal ar fi fost exploatat de pasagerii de pe al treilea rând de scaune.

Și tot din cauza bateriei, volumul portbagajului e mai mic: între 500 și 1.720 de litri. În cazul versiunilor echipate doar cu motoare cu ardere internă, portbagajul oferă între 650 și 1.870 de litri. Practic, câștigi autonomie electrică și drumuri cu emisii zero, dar pierzi pe partea de spațiu și caracter practic.

Totuși, eu zic să nu vă faceți griji că o să stați înghesuiți în X5 PHEV. Chiar și în configurația cu sistem hibrid cu încărcare la priză, restul spațiului disponibil pentru cei cinci ocupanți n-o să dea nimănui senzații claustrofobe.

Clasicul modern

BMW a avut o abordare precaută atunci când a decis să modernizeze interioarele mașinilor sale. Nemții au păstrat comenzile vechi și le-au îmbunătățit treptat. Iar X5 n-a ieșit din acest tipar. În schimb, cel mai probabil, lucrurile se vor modifica drastic odată un viitor facelift, iar layoutul pe care îl vezi acum pe iX va ajunge și în SUV-ul de clasă mare. Nu e nimic oficial, dar văd transformarea lui X7 facelift și nu-mi vine greu să cred că și X5 facelift ar putea trece la noua configurație de interior.

Dar până acolo, să vorbim pe exemplul actual. În spatele volanului, X5 integrează un instrumentar digital de bord. Are 12,3 inchi și poate fi personalizat. În mijlocul consolei centrale, orientat către șofer, se află ecranul sistemului multimedia. Are tot 12,3 inchi și folosește sistemul de operare BMW 7.0. Și deși nu-i atât de sofisticat precum noua versiune (BMW Operating System 8.0), sigur o să-l găsești simplu de folosit și extrem de prietenos. Poate fi operat prin intermediul controllerului rotativ de pe tunelul media, prin comenzi vocale sau prin gesturi. Cum te simți tu mai confortabil.

Peste toate astea, X5 poate fi echipat cu un head-up display mare. E atât de mare încât afișează – color, bineînțeles – chiar și indicațiile sistemului de navigație cu toate detaliile necesare pentru a nu rata traseul.

Standard, X5 va fi echipat scaune cu reglaj electric și încălzite, dar poți opta oricând pentru unele echipate cu masaj și ventilație. BMW oferă un sistem de climatizare pe patru zone (include și un distribuitor pentru parfum) și un plafon panoramic generos. Dacă vrei ca lucrurile să fie și mai interesante, pe lista de opționale găsești Sky Lounge, o trapă panoramică iluminată cu LED-uri.

Acces cu telefonul

Telefonul a devenit un accesoriu nelipsit din buzunarele noastre. Îl luăm peste tot și ne panicăm de fiecare dată când nu-l găsim. Pentru a ușura și mai mult viața oricărui client, BMW a decis ca X5 să fie disponibil cu sistemul Digital Key. Practic, telefonul mobil – despre care am zis mai sus că îl ai cu tine mai tot timpul – devine cheia cu care descui mașina și pornești motorul. Cam atât de simplu. Dacă vrei să mergi pe ideea clasică și să stai tot timpul cu cheia în buzunar, atunci poți alege varianta modernă. Mai precis, o cheie inteligentă echipată cu un display micuț prin intermediul căruia poți verifica autonomia rămasă, poți programa sistemul de climatizare sau poți vedea dacă ai închis portierele și geamurile.

Tot la partea de tehnologie modernă, X5 a fost primul BMW care a fost echipat, pe lângă sistemul complex de camere video și senzori, cu un asistent pentru mersul cu spatele. Știu, te-ai putea întreba de ce să-ți comanzi asta, dar există situații de trafic – atunci când ești pe o stradă îngustă – când e util. L-am încercat și eu în trecut și nu-i rău deloc. Cum funcționează sistemul? Mașina memorează ultimii 50 de metri pe care i-ai parcurs – dacă nu ai depășit viteza de 36 km/h – iar mai apoi, prin simpla apăsare a unei comenzi afișată pe ecranul central, SUV-ul va putea rula singur cu spatele. Sistemul va controla direcția, iar tu vei apăsa accelerația și frâna.

Și dacă tot v-am zis despre cum a încercat BMW să ușureze viața celor de la volan, nu pot să nu spun nimic despre asistentul virtual. Probabil că ai mai auzit până acum de el. Îți sare în ajutor dacă rostești cuvintele “Hey BMW” – sau poți să-i dai ce nume vrei tu – și te ajută cu indicații de orientare, cu un playlist potrivit stării de spirit, cu modificarea temperaturii din habitaclu sau cu cele mai bune restaurante aflate în drumul spre casă.

Siguranță și confort

Recent, Euro NCAP a introdus un set amplu de modificări pentru testele de siguranță pe care le efectuează. Accentul este pus pe sistemele de siguranță active care pot face diferența în diverse situații de trafic. X5 este unul dintre vârfurile de lance ale producătorului german, iar pachetul de sisteme de siguranță e unul pe măsură.

De la tehnologia capabilă să frâneze automat, până la un sistem inteligent de cruise control care transformă SUV-ul într-o mașină cu caracteristici semi-autonome. Desigur, toată experiența trebuie să fie sigură, motiv pentru care, funcțiile avansate de conducere vor rula atâta timp cât șoferul ține mâinile pe volan. Tot pe lista sistemelor noi, BMW a introdus Emergency Stop Assistant. Sistemul a fost gândit să acționeze în cazul în care șoferul nu mai este capabil – din motive medicale – să preia comenzile mașinii. În funcție de situația din trafic, sistemul poate opri mașina pe prima bandă sau pe marginea drumului. Dacă sunt necesare manevre pentru schimbarea benzii de rulare, acestea pot fi făcute în intervalul de viteză 70 – 100 km/h. Concomitent cu aceste manevre, mașina va porni automat luminile de avarie și va activa funcția Emergency Call – prin care notifică serviciile de urgență.

Euro NCAP a testat BMW X5 chiar în anul debutului, iar rezultatul a fost unul de cinci stele de siguranță, semn că tehnologiile pregătite de constructorul german au funcționat conform așteptărilor.

Cât costă?

Pe piața din România, cel mai accesibil BMW X5 – dacă termenul accesibil poate fi folosit în acest context – are un preț de pornire de 67.600 de euro. E versiunea X5 xDrive25d. Dacă vrei neapărat o versiune pe benzină, atunci prețurile încep de la 73.200 de euro și se aplică variantei X5 xDrive40i. Dacă vrei să consulți datele tehnice și prețurile tuturor versiunilor X5 disponibile, poți accesa secțiunea dedicată din Showroom.

Exemplarul pe care îl vom conduce timp de 9 zile în road tripul Cars & Roads by Michelin este un plug-in hybrid, iar prețurile acestei versiuni pornesc de la 77.600 de euro. Lista de opționale nu-i subțire deloc, motiv pentru care, modelul de test are un preț final de 105.500 de euro.

Fișa mașinii care ne va însoți în tur