Compania germană de consultanță Roland Berger a publicat recent o nouă ediție a studiului anual EV Charging Index, în care analizează piața globală de mașini electrice. Studiul a ajuns acum la cea de-a șasea ediție, iar o mare parte din acesta este dedicat unui amplu sondaj de opinie realizat în rândul proprietarilor de mașini electrice din întreaga lume.
Mai exact, studiul se bazează pe răspunsurile primite în perioada aprilie-iunie 2025 de la peste 2.000 de proprietari de mașini electrice din 33 țări din Europa, America de Nord, America de Sud, Asia, Orientul Mijlociu și Africa, printre care s-au numărat și 150 de români.
Practic, studiul oferă o imagine realistă a percepției proprietarilor de mașini electrice despre elemente precum infrastructura de încărcare sau costurile de utilizare comparativ cu o mașină termică.
Cu PPC Blue, fiecare încărcare devine parte dintr-o călătorie mai smart. Noi aducem mobilitatea electrică mai aproape de tine, fie că ești acasă, la birou sau în deplasare. Tu trebuie doar să te bucuri de libertatea de a merge mai departe, fără griji. Fiecare încărcare înseamnă un pas spre un viitor care contează.
Găsește stația de încărcare potrivită pentru tine pe ppcblue.ro
De ce ți-ai cumpărat o mașină electrică?
Întrucât sondajul de opinie a avut ca respondenți doar proprietari de mașini electrice, prima întrebare a venit natural: care au fost motivele care au stat la baza deciziei de a cumpăra o mașină electrică?
Aproape jumătate dintre europeni au menționat că unul dintre motive este reprezentat de costurile de rulare și de întreținere mai mici comparativ cu o mașină termică, iar acest răspuns a fost depășit doar de cel referitor la necesitatea de a proteja mediul înconjurător.
Pe de altă parte, o treime dintre proprietari au admis că subvențiile guvernamentale au reprezentat un factor de achiziție, în timp ce doar 7% au precizat că decizia a venit pe fondul unei cerințe de la locul de muncă.
Datele sondajului sunt foarte asemănătoare și pe celelalte continente, de la cele două Americi până în Asia și Africa. Singura excepție de la regulă este China, acolo unde 49% dintre respondenți au menționat că unul dintre motivele achiziției este că mașinile electrice au funcții mai avansate tehnologic comparativ cu mașinile cu motoare termice.
Cum sunt costurile de rulare comparativ cu o mașină termică?
Una dintre dezbaterile uzuale este legată de costurile de rulare ale mașinilor electrice, iar aici opiniile proprietarilor sunt foarte asemănătoare indiferent de continent.
În medie, la nivel global, 61% dintre proprietari afirmă că plătesc mai puțin pentru energia electrică comparativ cu costurile asociate unei mașini diesel sau pe benzină, iar acest procent variază relativ puțin între continente.
Totuși, merită remarcat că europenii au înregistrat cel mai mic procent de proprietari care consideră că plătesc mai puțini bani pentru încărcări decât ar fi plătit pentru benzină sau motorină (59%), în timp ce la polul opus se află chinezii (66%).
Cât de frecvent conduci mașina electrică?
Datele colectate în cadrul studiului Roland Berger arată că mașinile electrice sunt utilizate în mod frecvent indiferent de continent. Astfel, 44% dintre europeni le folosesc în fiecare zi, în timp ce 27% le utilizează 4-5 zile pe săptămână. Cu alte cuvinte, se poate spune că 71% dintre europeni folosesc mașinile electrice pentru a merge la locul de muncă.
În schimb, doar 29% dintre respondenții din Europa folosesc mașina electrică cel mult 3 zile pe an, iar în această categorie intră, cel mai probabil, persoanele pentru care mașina electrică este a doua mașină a familiei sau cele care în restul zilelor preferă un mijloc de transport în comun.
O discrepanță mai mare în date se observă în special pe cele două continente americane, acolo unde 79% dintre proprietari utilizează mașina electrică minim 4 zile pe săptămână.
În ciuda frecvenței mari de utilizare, aproape 60% dintre europeni parcurg anual mai puțin de 10.000 de kilometri cu mașina electrică. Acest lucru se poate explica prin faptul că mașina electrică este utilizată preponderent în mediul urban, pentru traseele spre birou sau cumpărături. Astfel, doar 16% dintre europeni afirmă că parcurg cel puțin 20.000 de kilometri pe an cu mașina electrică.
Unde încarci mașina electrică?
Unul dintre motivele pentru care o parte dintre șoferi evită să cumpere o mașină electrică este infrastructura de încărcare. Sondajul realizat de Roland Berger oferă în acest sens o imagine realistă asupra modului în care proprietarii de mașini electrice încarcă bateria.
În Europa, 83% dintre respondenți au declarat că au posibilitatea de a încărca bateria acasă. Cei mai mulți dintre ei la propria priză sau stație de încărcare, în timp ce o proporție mai mică beneficiază de stații de încărcare comune care sunt accesibile doar pentru locuitorii complexului rezidențial în care trăiesc.
La acest capitol, se observă că cel mai bine stau americanii, întrucât peste trei sferturi dintre ei au propria soluție de încărcare la adresa personală. În schimb, în China, o treime dintre proprietari au stații comune cu vecinii și doar 52% au propria soluție de încărcare, un element care reflectă de fapt aglomerarea din marile orașe ale țării asiatice.
Atunci când nu încarcă acasă sau la birou, cei mai mulți europeni au declarat că încarcă mașina electrică la stația unui centru comercial. De altfel, acest fenomen este vizibil și în România, în contextul în care în ultimii ani au apărut numeroase hub-uri de încărcare inclusiv la centrele comerciale de mici dimensiuni.
De asemenea, aproape jumătate dintre europeni încarcă și pe autostrăzi, în timp ce aproape 40% apelează și la stațiile publice disponibile în marile orașe. Pe de altă parte, se observă că, atunci când călătoresc, europenii încarcă inclusiv la stațiile disponibile la hoteluri, mai ales că numeroase unități de cazare s-au adaptat pentru a oferi acest serviciu clienților.
Pe de altă parte, datele s-au schimbat ușor atunci când proprietarii de mașini electrice au fost întrebați în ce proporții utilizează stațiile de încărcare în funcție de locul în care sunt amplasate. La acest capitol, europenii încarcă preponderent acasă (56% din sesiunile de încărcare) și într-o măsură mai mică de la birou (18%). În schimb, doar un sfert dintre sesiunile de încărcare au loc la stații publice rapide (15%) și lente (10%).
Interesant este că, pentru această întrebare, studiul Roland Berger a scos în evidență că proprietarii de mașini electrice din România au cel mai mic grad de utilizare a stațiilor de încărcare de acasă dintre țările europene. Astfel, doar 40% dintre sesiunile de încărcare din România au loc acasă și doar 19% la birou, în timp ce 41% dintre sesiuni au loc la stațiile publice de încărcare, fie ele lente sau rapide.
Cum este experiența de încărcare la stațiile publice?
Un capitol important din studiul Roland Berger abordează și satisfacția clienților cu privire la încărcarea bateriei la stațiile de încărcare publice.
Astfel, 70% dintre șoferii europeni afirmă că experiența de utilizare a stațiilor publice a devenit mai simplă în ultimele 6 luni. Cel mai probabil, această proporție poate fi explicată prin faptul că cele mai multe rețele de stații de încărcare oferă acum opțiuni multiple de utilizare, inclusiv prin aplicații mobile dedicate sau prin simpla utilizare a unui card bancar. Totuși, merită menționat că șoferii de pe toate celelalte continente au menționat că experiența de încărcare este mai bună într-o proporție mai mare decât șoferii europeni: în Asia, cele două Americi și Orientul Mijlociu, peste 80% dintre proprietari au sesizat îmbunătățirea experienței.
În același timp, 60% dintre europeni spun că stațiile publice de încărcare sunt suficient de rapide pentru nevoile lor specifice. La acest capitol percepția este mai bună decât a proprietarilor de mașini din Asia (cu excepția Chinei) și Orientul Mijlociu, însă cel mai mare procent de satisfacție este în China: 65%.
De asemenea, studiul a scos în evidență că pentru 39% dintre europeni prețul pentru o încărcare este mai mare decât s-ar fi așteptat înainte să cumpere o mașină electrică. Este cel mai ridicat procent dintre toate continentele, în condițiile în care în restul lumii proporția nu depășește 34%.
Și aici China iese în evidență: în statul cu cele mai mai vânzări de mașini electrice, doar 20% dintre proprietari au menționat că prețul de încărcare este mai mare decât se așteptau.
În ansamblu, 89% dintre europeni se declară mulțumiți de experiența de încărcare de la stațiile publice.
Dintre cei 11% care au răspuns negativ, aproape jumătate sunt nemulțumiți în special de faptul că sunt prea puține stații publice disponibile și, mai ales, că timpul de încărcare este prea lung.
Doar 21% dintre cei nemulțumiți s-au plâns de lipsa facilităților disponibile la stație, în timp ce 28% au nominalizat defecțiunile la stații. În mod surprinzător, aproape un sfert dintre cei nemulțumiți susțin că au probleme cu compatibilitatea porturile de încărcare, deși în Europa sunt folosite standardele CCS (Combined Charging System) pentru stațiile rapide și Type 2 pentru încărcarea la stațiile lente.
Și la acest capitol, studiul Roland Berger arată că, cu excepția spaniolilor, românii sunt cei mai nemulțumiți europeni de experiența de încărcare la stații publice. Dintre românii nemulțumiți, 63% nominalizează numărul prea mic de stații publice de încărcare, în timp ce 43% afirmă că timpul de încărcare este prea lung.
Ultima întrebare din sondajul realizat de Roland Berger a avut inclusiv rolul de a trage o concluzie cu privire la percepția șoferilor despre mașinile electrice pe care le conduc. Iar datele arată că 84% dintre șoferii europeni de electrice anticipează că următoarea lor mașină va fi de asemenea una electrică.
Procentul este chiar mai mare pe toate celelalte continente și variază de la 87% în Asia la 92% în Orientul Mijlociu. Și aici, China iese în evidență, întrucât 99% dintre proprietarii de electrice susțin că următoarea lor mașină va fi de asemenea electrică.
Studiul realizat de Roland Berger oferă o perspectivă globală a percepției proprietarilor de mașini electrice despre numeroase aspecte din viața de zi cu zi a proprietarilor.
Chiar dacă încă există anumite probleme semnalate inclusiv de utilizatori, cei mai mulți dintre proprietari au remarcat progresele constante în dezvoltarea rețelelor de încărcare.
Pentru și mai mult context despre modul în care privesc proprietarii de mașini electrice infrastructura de încărcare poți citi și ediția de anul trecut a studiului Roland Berger, care a inclus o serie de întrebări care nu au mai făcut parte din sondajul din 2025. Printre altele, poți afla care este autonomia la care se așteaptă proprietarii de mașini electrice, unde este nevoie de mai multe stații de încărcare sau cât de important este ca producătorul mașinii să dezvolte propria rețea de stații.
 
         
        
 
			 
         
        