Test Drive: Mercedes-Benz GLA 250 e PHEV

Mercedes-Benz GLA în versiune hibridă cu încărcare la priză. Pentru cei cărora le este încă frică să cumpere un EQA full-electric.

Cine este și ce vrea Mercedes-Benz GLA 250 e de la noi?

Vrea să-i ajute pe cei care încă nu sunt dispuși să facă saltul către full electric, dar care au și o priză în plus acasă și ar încerca totuși să vadă cum le-ar sta să parcurgă în mod electric măcar câțiva zeci de kilometri. Dar să aibă totuși și un motor termic pe care să se bazeze. 

Mercedes-Benz a aplicat această formulă pentru mai toată gama sa compactă, așa că vei găsi PHEV și la Clasa A, la Clasa B și la CLA. Între timp însă, a apărut și EQA, adică versiunea pur electrică a lui GLA, care desigur că a primit un nume care să creeze confuzie. O să trebuiască să ne obișnuim noi cu asta până la urmă, probabil. 

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

GLA a apărut în 2019, așa că orice-ți povestesc despre el deja probabil că știi. SUV-ul compact înfrățit cu Clasa A a făcut un salt odată cu a doua generație, în sensul că nu mai arată ca un Clasa A cu ceva reacție alergică agresivă. Nu că asta l-ar fi împiedicat să se vândă în peste un milion de exemplare de-a lungul a șase ani de producție. 

Generația a doua de GLA s-a prezentat nu doar cu forme noi, dar și cu tehnologie de ultimă oră. Așa că dacă exteriorul îți dădea senzația de facelift (unul reușit, dacă e să mă întrebi pe mine), interiorul te convingea că vrei să ai noul (pe atunci) GLA în garaj. 

Cu ce a mai venit nou GLA la debut? Cu o chestie pe care doar pe GLS o mai vedeai: funcția Car Wash, care pregătește mașina pentru a fi spălată. Adică atunci când o activezi, își închide toate ferestrele (și trapa), își pliază oglinzile și, foarte important, își dezactivează temporar funcția de ștergătoare automate. Acuma știi. Să mergem mai departe. 

Ce concurenți are pe piața din România?

Preocupat fiind cu toate modelele full electrice care au populat piața în ultimul timp, aproape că nici nu mi-am dat seama că și segmentul compact s-a îmbogățit în oferte electrificate. Hibridul plug-in Mercedes-Benz GLA își găsește și aici rivalii clasici, sub forma lui Audi Q3 45 TFSI e, BMW X1 xDrive25e, Mini Countryman Plug-In Hybrid sau Volvo XC40 Recharge. 

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Hibridul plug-in este disponibil doar ca 250 e, care folosește ca parte termică motorul pe benzină, de 1,3 litri, dezvoltat în colaborare cu Renault, căruia i se adaugă un motor electric, pentru un total de 218 cai-putere și 450 de Newtoni-metru. Puterea merge exclusiv către roțile din față printr-o transmisie automată cu opt trepte. 

Mootorul electric este hrănit de o baterie cu capacitate netă de 10,6 kWh, pe care poți să o încarci la surse AC de până la 7 kW (opțional îi poți pune și încărcare DC la 24 kW) și care te poartă, în teorie, până pe la 63 de kilometri în mod pur electric. 

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

Cu hibridele plug-in e mai dificil de zis, pentru că sunt multe variabile. Spre exemplu, dacă îl încarci regulat (și în principiu de asta ai și plătit pentru versiunea asta, ca să te folosești eficient de ea, nu?), GLA 250 e nu o să consume deloc benzină. Iar dacă nu te folosești de partea electrică a sistemului hibrid, motorul de 1,3 litri o să-ți arate, prin consumul de combustibil, că a căra 1,7 tone după el de unul singur nu e distractiv.

Eu l-am purtat pe GLA 250 e până la Brașov (și împrejurimi) și înapoi, deci majoritatea călătoriei a fost efectuată în regim extraurban. Nu am băgat nici curent în baterie, nici benzină în rezervorul de 35 de litri. După 450 de kilometri, consumul mediu a fost de 5,5 l/100 km. Un sfert de rezervor rămas, și autonomie pentru încă 153 de kilometri. 

Cum se simte la drum?

Nu la fel de așezat ca versiunea non-hibridă, care are suspensie multi-link pe puntea spate; în cazul PHEV-ului, s-a renunțat la aceasta pentru a face loc bateriei. Deci dinamic nu este chiar atât de interactiv pe cât te-ai gândi că este atunci când citești că are 218 cai-putere. Cu alte cuvinte, nu este chiar un SUV compact cu porniri de hot hatch. 

Altfel, la drum lung este un companion plăcut cât timp nu tragi de el, caz în care motorul de 1,3 litri o să muncească din greu ca să urnească un agregat de 1,7 tone. Prin oraș, dimensiunile compacte și suita (pe alocuri opțională) de dotări de confort și siguranță îl fac un mijloc eficient de mobilitate. 

Cum ți se pare designul exterior?

Îmi place cum a evoluat GLA-ul din punct de vedere estetic, are o alură bombată dar nu bombastică. 

Cum sunt materialele la interior?

În general ai parte de materiale moi și, în funcție de cum ți-l configurezi, poți să ți-l faci chiar luxos. Sigur, pentru asta ai nevoie de un buget suplimentar peste cel de 60.000 € cât îți cere GLA SUV. 

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Eu i-aș da 8. Am fost mulțumit de multitudinea și de dimensiunile spațiilor de depozitare din habitaclu, dar am găsit portbagajul cam mic, are 435 de litri. Partea bună este că 1) poți să-l completezi cu un pachet pentru spații de depozitare, adică plase și cârlige și prize și 2) dacă vrei portbagaj mai mare într-o mașină compactă, poți să-ți cumperi GLB. A, nu avem voie cu alte mașini? OK. 

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Interiorul lui GLA este pregătit să primească până la cinci pasageri, însă eu cred că pentru confort individual, patru este numărul magic. Maxim, pardon. Însă așa fiecare dintre ei va avea spațiu pentru genunchi și pentru cap — generația actuală de GLA a crescut atât în ampatament, dar și în înălțime a plafonului. 

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Da, a fost testat de Euro NCAP fix în momentul apariției, în 2019, și a primit cinci stele din cinci, cu rating de 96% pentru pasagerii adulți, 90% pentru copii, 79% pentru participanții la trafic vulnerabili și 75% pentru sisteme de asistență. 

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Apreciez când designerii încearcă să se folosească eficient de spațiul în habitaclu, proiectând, spre exemplu, o banchetă spate care culisează față-spate astfel încât să favorizeze, după caz, spațiul pentru pasageri sau spațiul de încărcare în portbagaj. 

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Nu. Doar că multe dintre chestiile care crezi că îi lipsesc sunt, de fapt, în lista de opționale. Să te pregătești psihologic pentru asta. Un mix exemplu: ca să ai Apple CarPlay sau Android Auto pe echiparea de bază, va trebuie să plătești 357 €. 

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Configurarea lui GLA 250 e începe cu echiparea Style, care vine cu jante de 17 inchi, volan îmbrăcat în piele (cu padele chiar), faruri LED, vopsea neagră la exterior, mix de piele sintetică și material textil la interior, ornamente argintii pe bord, climatizare pe două zone, încărcare la 3,7 kW, cameră pentru marșarier, ecrane mici. 

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru că merge și electric. 

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Trecerea de la modul de rulare termic la cel electric este evidentă. De la un punct încolo devine frustrantă. Deci un motiv în plus să-ți încarci bateria, ca să nu fii nevoit să auzi, sau să simți motorul termic prinzând viață decât la drum lung. 

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Nu-mi trece nimic prin cap acum. Consider că GLA 250 e își îndeplinește destul de bine misiunea pentru care a fost construit. 

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

… vrei și termic, și electric, și premium, și șic. 

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

… te uiți cu jind la cei 218 cai-putere pe care-i promite. Sunt acolo, poate, dar nu pentru distracție.  

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu. Îi văd rostul în lume lui 250 e, dar nu e pentru mine. 

Clientul perfect al mașinii?

Fan Mercedes care vrea să facă treptat trecerea către stilul de viață electric. 

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Mașină bună pentru cei care vor să facă doar o jumătate de pas în direcția electrică. 

Fișa tehnică a mașinii

Logo Mercedes-Benz

Mercedes-Benz GLA

1.3 GLA 250 E PHEV DCT

de la 50.170 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Plug-in Hybrid
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Benzină
Putere maximă sistem
218 CP
Cuplu maxim sistem
450 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
8
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1332 cmc
Putere maximă
163/120 CP/kW
Cuplu maxim
270 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
109 CP
Cuplu maxim electric
300 Nm
Baterie
Capacitate brută
15.60 kWh
Putere maximă încărcare AC
3.7 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
7.9 s
Viteză maximă
210 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
21,4 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
69 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4412 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1834 mm
Înălțime
1609 mm
Ampatament
2729 mm
Volum portbagaj
385 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1385 litri
Masa proprie
1800 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
50.170