Lynk & Co 08: care-i treaba cu mașina asta?
Cum am stabilit la începutul anului, după ce l-am cunoscut pe 08 la el acasă, în Göteborg: al treilea model Lynk & Co și al doilea hibrid plug-in al mărcii din gama schițată pentru Europa (și România). 08 se alătură deja-prezentelor 01 (SUV PHEV) și 02 (crossover electric).
Mai multe despre marcă, planurile de viitoar și felul în care abordează clienții, am discutat într-un interviu cu David Green, Vice President of Strategy, Products and Offer în cadrul companiei. Și un test de prim contact cu electrica Lynk & Co 02.

De ce se lansează acum?
E momentul potrivit, nu? Unii producători au devenit reticenți în față ideii de electrificare totală (pe care tot ei au susținut-o) și din această poziție mai temperată, aleg să-și devieze o parte din eforturi și resurse spre calea de mijloc, aka hibridele de tip plug-in.
Privită în contextul mărcii Lynk & Co (o marcă tânără, nevoită să-și facă loc printre rezidenții tradiționali ai universului auto), venirea lui 08 aduce și o diversificare pe verticală, mai exact o prezență în cercul SUV-urilor de segment D.
Lucruri de reținut față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
08 este un model nou, intrat în 2023 pe piața din China, înainte de a fi deblocat și pentru Europa/România. Altceva înainte de 08 n-a mai existat.

Cu ce alte modele împarte platforma tehnică și de ce iese în evidență Lynk & Co 08 în familie?
08 a fost construit pe platforma CMA Evo (o colaborare Volvo-Geely), pe care o regăsim și sub XC40. CMA Evo, după cum îi spune numele, e o îmbunătățire a platformei CMA, la rândul ei derivată din SPA (Scalable Product Architecture).
Recent, Volvo a anunțat revenirea numelui XC70 sub forma unui SUV PHEV cu autonomie electrică de 200 km. Adică aceeași valoare pe care 08 o propune în fișa tehnică.
Neoficial, este foarte probabil ca cele două modele să fie surori, deși Volvo spune că XC70 este dezvoltat pe o altă arhitectură, numită SMA (Scalable Modular Architecture).
Care sunt ceilalți rivali direcți de pe piață?
Lynk & Co 08 este anunțat ca un SUV premium (sau cel puțin cu un picior în zona premium, pe stilul Mazda). Veți vedea în continuare că această poziționare este, din mai multe puncte de vedere, justificată de situația din teren.
Raportat la dimensiuni, 08 are o tactică interesantă – și aici mă refer la cei 4820 mm care-i caracterizează lungimea. Valoarea îl strecoară pe 08 fix între Audi Q5 și Q7, BMW X3 și X5, Mercedes GLC și GLE, Volvo XC60 și XC90, Mazda CX-60 și CX-80.

Cât costă? Cum stă la preț versus principalii concurenți?
Există două echipări mari și late pentru Lynk & Co 08: Core (de bază) și More (de top). Core costă 55.990 de euro, în vreme ce pentru More, vei plăti 59.990 de euro, adică 4000 de euro în plus. Dacă alegi una din culorile opționale de caroserie (Sunset Copper, Mineral Green, Crystal White și Sparkling Black), costul mai crește cu 980 de euro.
Având în vedere maniera în care este poziționat Lynk & Co 08, avem următoarele:
Audi nu oferă un Q5 plug-in hybrid, însă o face pentru Q7, prin versiunea 55 TFSI e quattro, care pornește de la 85.716 euro.
În gama BMW, X3 30e xDrive PHEV pleacă de la 65.643 de euro, în vreme ce prețurile pentru X5 xDrive50e PHEV încep de la 99.402 euro.
La Mercedes, GLC 300 e 4Matic pornește de la 73.610 euro, în timp ce GLE 350 de 4 Matic (PHEV diesel + electric) pleacă de la 89.860 de euro, iar GLE 400 e 4Matic (PHEV benzină + electric) pornește de la 94.640 de euro.
Volvo XC60 PHEV pleacă de la 74.786 de euro, XC90 PHEV de la 96.851 de euro.
Și nu în ultimul rând, Mazda CX-60 PHEV pleacă de la 52.990 de euro, în timp ce pentru CX-80 PHEV, prețul de pornire este de 58.090 de euro.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Aici n-ai prea multe opțiuni, de fapt ai doar una. Sistemul PHEV dezvoltat pentru 08 aduce la un loc următoarele:
- un motor termic (1,5 litri, turbo, 4 cilindri în linie, benzină)
- două motoare electrice (dintre care doar unul oferă tracțiune)
- o transmisie automată cu trei rapoarte și mecanisme planetare (o găsești în literatura Lynk & Co drept 3DHT Evo, unde DHT înseamnă Dedicated Hybrid Transmission, iar 3 marchează numărul de trepte)
- o baterie Li-ion (chimie NMC) de 39,6 kWh
Deocamdată, 08 este disponibil doar cu roți motrice față (în China există și o versiune 4×4, dar încă nu există planuri enunțate oficial despre aducerea acesteia și în Europa/România).
Motorul termic produce 137 CP și 230 Nm, în timp ce motorului electric de tracțiune îi revin 208 CP și 350 Nm. Sistemul pune la dispoziția șoferului un total maxim de 345 CP.
Al doilea motor, de dimensiuni mai mici, participă la recuperarea de energie (decelerare/frânare) și la încărcarea bateriei în timpul acestui proces.
Legat de performanțe, 08 poate accelera de la 0 la 100 km/h în 6,8 secunde spre o viteză maximă limitată la 185 km/h.

Cum ți se pare designul exterior?
Pot să spun că 08 arată bine (în special pentru un SUV). Și în același timp diferit față de restul grupului de potențiali rivali (chiar dacă unele tușe de design există și în gama Zeekr, rudă apropiată prin apartenența la grupul Geely).
Cât consumă pe bune (și ce autonomie are)?
Ca de obicei, am mers pe scenariul în care posesorul nu încarcă bateria constant. Deci fără să încarc bateria, pe durata testului (trecut prin toate modurile de condus, dar și cele de gestionare a sistemul PHEV – le explic ceva mai jos), am avut și valori de consum de 8,3 l/100 km pe autostradă, la 130-135 km/h.
După patru zile de test, cu deplasare pe DN, oraș și ceva drumuri județele, consumul s-a stabilizat la 6,6 l/100 km (repet, toate modurile posibile, inclusiv cel care blochează sistemul în deplasare pur electrică).
Dacă luăm această valoare de 6,6 l/100 km și o raportăm la volumul rezervorului de benzină (60 l), rezultatul ar fi o autonomie reală de cam 900 de kilometri.

Valoarea obținută de mine este aproape la fel cu cea pe care Lynk & Co o specifică pentru 08 în scenariul deplasării cu bateria descărcată: 6,5 l/100 km (da, producătorii încep să includă și astfel de situații în comunicarea valorilor de consum).
Cât despre autonomia pur electrică, acei 200 km realizabili cu o încărcare completă a bateriei, aș spune că un interval real ar fi cel undeva între 150-175 km.
Cât de repede se încarcă la stațiile AC și DC?
La surse AC, bateria se încarcă la puteri de până la 11 kW (0-100% în 4 ore și 30 de minute, scenariul optim).
La surse DC, se pot atinge puteri de 85 kW (scenariu optim în care încărcarea de la 10% la 80% durează aproximativ 33 de minute).
Cum sunt materialele și calitatea asamblării la interior?
Eu am testat un 08 în echiparea de top More și pot spune că interiorul este elegant, modern, cu mici scăpări de calitate prin locurile mai greu accesibile (mâinilor și ochilor). Poate ceva mai pronunțat în zona acelui senzor din spatele volanului, care citește fața șoferului în căutare de semne de oboseală și neatenție. Mai era loc de atenție la calitate și în cazul carcaselor de plastic firav care acoperă difuzoarele (ale excelentului, de altfel, sistem audio Harman Kardon dezvoltat special pentru 08).
Calitatea percepută într-un Lynk & Co 08 excelează când vine vorba de volan, bord, scaune, interiorul portierelor și tunelul median. Asamblării n-am ce defect să-i găsesc, ba din contră, verișorii de la Volvo ar putea avea câte ceva de învățat de la cum este închegat și pus cap la cap 08.

Spațiu interior: câți pasageri încap pe bune în mașină și cum stă la spațiile de depozitare?
Bancheta este sculptată în așa fel încât să mimeze două scaune unite printr-o zonă relativ îngustă. Aici poate sta un copil sau un adult mai filiform, deci putem spune că în total, 5 pasageri pot călători într-un 08 fără mari probleme. Cazul ideal e acela cu 4 pasageri, adică 2 pe banchetă.
În orice caz, oriunde te-ai poziționa, e spațiu pentru orice extremități ale corpului, de la cap, la coate/mâini, la genunchi și picioare. Atât scaunele din față, cât și bancheta sunt profilate pentru confort și susținere bună, deci la nevoie, se pot înfuleca câteva sute bune de kilometri până la nevoia unei pauze de dezmorțire.
Portbagajul are un volum de 570 de litri (măsurat de la podea la plafon), ceea ce ar trebui să fie suficient chiar și în cazul în care 08 are de ținut pe umeri nevoile unei familii cu mai mult de doi membri. Dacă rabatezi bancheta, volumul urcă la 1254 de litri.

Sistemul multimedia și infotainment: lucruri bune, lucruri proaste?
Instrumentarul de bord are 10,2 inchi, ecranul central 15,4 inchi.
Lucruri bune: grafică bună, meniuri minimaliste, conectare promptă cu Apple CarPlay (există și compatibilitate cu Android Auto). Chiar și fără CarPlay, sistemul multimedia adoptă aspectul unei tablete cu propriul sistem de operare și funcții grupate sub aplicații (cu pictograme aferente).
Lucruri unde e loc de mai bine: navigația are momente în care sacadează (ba chiar se blochează de tot). Același lucru se întâmplă și prin meniurile sistemului multimedia, când accesarea unei funcții poate dura mult sau deschiderea meniului respectiv are loc înțepat, cu întreruperi. La pornire, ecranul central are nevoie de mult timp pentru a se activa (20-30 de secunde minim), iar după activare, se mișcă greu.
Personal nu sunt fan al dispariției butoanelor dintr-o mașină – 08 mai are butoane doar pe volan, în rest totul se face pe ecran (inclusiv interacțiunea cu farurile, e nevoie de 3 atingeri prin două meniuri pentru a activa luminile de poziție, de exemplu). În același timp, sunt conștient că există utilizatori care preferă acest mediu simplist, cu ecran și atât, ca pe smartphone. Fiecare cu gusturile lui.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Încep cu setările suspensiei, care reușesc să țină departe de ruliu un SUV de asemenea dimensiuni (și masă proprie: 2112 kg) fără să pice în patima rigidității. Când suspensia lucrează, o face în liniște aproape deplină, fără ciocăneli și vibrații aruncate aleatoriu la interior, cu excepția asfaltului ori foarte prost, ori măcinat, ori lipsă (aici aș arunca o roșie și spre jantele mari, de 21 de inchi).
Nu pot spune că ai cine știe ce canal de comunicare cu direcția, dar nici nu-i duci lipsa într-o mașină de genul. Și la o adică, în cazul în care o găsești prea ușoară sau prea grea, poți umbla în meniul care setează tăria, unde ai 4 opțiune prestabilite: Auto, Light, Standard și Firm. Sigur găsești ceva care să-ți placă.
Și acum câte ceva despre modurile de rulare (așa cum am promis mai sus), nu înainte de a sublinia faptul că sistemul plug-in hybrid de pe 08 este printre cele mai rafinate și bine sincronizate din câte am avut eu ocazia să conduc, motiv pentru care l-aș clasa undeva în zona BMW/Porsche strict la acest capitol, la cât de bine uns este.
08 pornește întotdeauna în modul Hybrid, chiar dacă în momentul în care ai parcat și ai oprit motorul era selectat alt mod (Pure sau Sport).
Deplasarea în Hybrid face ca sistemul PHEV să funcționeze, de fapt, ca un HEV (full-hybrid), în sensul că acesta decide singur când să încarce bateria și când s-o descarce prin deplasare pur electrică. Din ce-am observat eu, în oraș te deplasezi doar electric, inclusiv în momentul în care pleci de pe loc.

Pe măsură ce rulezi cu viteză tot mai mare (DN, autostradă), sistemul profită de momentele de cruising și încarcă bateria (din nou, motorul termic intervine foarte discret și coloana sa sonoră e doar un mormăit ascuns pe fundal, aproape de ceea ce am putea numi white noise).
Ce trebuie reținut aici: aceste momente în care sistemul dictează încărcarea bateriei (apropo, o poți face și manual, dintr-un meniu special, de unde poți alege și păstrarea unui anume nivel de energie în baterie) vor fi penalizate cu un consum crescut – vezi acele valori de 8,3 l/100 km de care vorbeam mai sus.
Cum spuneam, în oraș deplasarea se face majoritar electric (evident, dacă există și energie în baterie).
Dacă se întâmplă să fie nevoie să te încadrezi de pe o stradă secundară pe un bulevard mare sau de pe un drum județean pe DN și ai nevoie să accelerezi în ritmul traficului, termicul va interveni atât cât e nevoie pentru a susține electricul în accelerație (din nou, nici aici n-am dat de șocuri, vibrații, sunete ciudate în momentul intervenției, cum se întâmplă în majoritatea cazurilor. Simbioza este mai mult decât fluidă între toate componentele sistemului PHEV.
În modul Pure, sistemul prioritizează deplasarea electrică, adică motorul electric principal, cel de tracțiune, cu energia din baterie, este unicul responsabil de punerea și menținerea mașinii în mișcare. Ca în cazul unei electrice. Dacă rulezi în Pure până la descărcarea bateriei, sistemul trece automat în modul Hybrid.
În modul Power, sistemul deblochează tot potențialul de putere-cuplu al mașinii și cele două motoare contribuie combinat la dinamica deplasării. Din nou, nici abordarea mai entuziastă a potențialului de sub capota lui 08 nu clintește sistemul PHEV, transmisia execută tot ce-i cere talpa dreaptă, viteza crește liniar și nici vorbă de smucituri sau opintiri.
Există și posibilitatea ajustării eficienței prin care 08 recuperează energie la frânare/decelerare. Tot 4 trepte și aici: Auto, Low, Medium și High. În High, 08 poate fi considerat un one-pedal car, doar că frânarea e mult mai domoală ca la o electrică, deci ține cont că pentru oprirea completă ai nevoie de o distanță relativ mare.
Foarte bună insonorizarea, foarte bună vizibilitatea (mai puțin prin lunetă), foarte bună poziția (înaltă) de condus, de unde ai o vedere de ansamblu asupra extremităților mașinii.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Cinci stele a primit 08 după testele Euro NCAP și un punctaj care arată în felul următor:
- protecția adulților de la bord: 90%
- protecția copiilor de la bord: 87%
- protecția participanților la trafic din categorii vulnerabile (pietoni, cicliști etc.): 78%
- siguranță activă și pasivă: 81%
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Pe primul loc ar fi sistemul PHEV. Dacă n-am spus-o destul, o repet: jos pălăria. Apoi sistemul audio cu 23 de difuzoare și subwoofer (doar pe echipare More) și integrarea unor mini-difuzoare în tetiere, pentru momentele în care vorbești la telefon cu telefonul conectat la mașină și ai impresia că interlocutorul îți șoptește în ureche.
Ce-i lipsește?
Deocamdată, o reputație. Și un spate asigurat de o marcă pe care potențialii clienți o cunosc, o marcă vizibilă – atribute care, așa cum bine știm, se construiesc în timp. Asta la nivel macro. La nivel micro, butoane fizice și un infotainment mai rapid în reacții.

Un lucru care face ca mașina asta să fie unică și să iasă în evidență?
Competența sistemului hibrid din toate punctele de vedere. Și poate și designul.
Liber la criticat: ai mână liberă să îmbunătățești un lucru. Ce schimbi?
Adaug butoane fizice și rafinez sistemul multimedia. Și poate renunț și la jocurile de lumini din interior, sincronizate cu ritmul muzicii care se aude în boxe. Și mai calibrez și sistemele de siguranță activă și pasivă, fiindcă sunt mult prea intruzive.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…vrei un PHEV mare în toate mințile, eficient și bine calibrat, la preț foarte bun.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…ai rămas blocat în conotația negativă a etichetei Made in China. Sau dacă nu-ți iei tu mașină cu motor de 1.5, fiindcă atât au sticlele de suc și de lapte. Sau ceva de genul.
Completează spațiile punctate: mașina asta va fi un succes dacă…
…dacă și marca va crește și va deveni puternică. O mână spală pe altă și amândouă față, vorba aia.
Peste 10 ani vom vorbi despre mașina asta ca despre modelul care…
A contribuit cel mai mult la dezvoltarea mărcii Lynk & Co în Europa.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
În continuare, o temă bine făcută.
Fișa tehnică a mașinii

















































