Leapmotor C10 REEV: care-i treaba cu mașina asta?
Despre Leapmotor, marca din China parte din Grupul Stellantis, v-am mai povestit. Este un brand foarte tânăr, cu o istorie de 10 ani. Fondat în China, în 2015, Leapmotor a produs primul său model abia doi ani mai târziu, un coupé numit Leapmotor S01, însă primele exemplare au fost comercializate abia din 2019. În Europa, Leapmotor a sosit în 2023, în momentul în care Grupul Stellantis și-a arătat interesul pentru marcă. A cumpărat inițial 20% din acțiuni, iar apoi a decis fondarea unui joint-venture numit Leapmotor International, unde Stellantis deține 51%, iar Leapmotor 49%. În septembrie 2023, la Salonul Auto de la Munchen, SUV-ul de clasă medie C10 debuta oficial în Europa în varianta sa electrică.
Din septembrie 2024, marca este prezentă oficial și în România prin importatorul Autogreen Motor (parte din grupul Autoitalia).
Două modele electrice au fost introduse inițial: citadina T03 (un rival direct pentru Dacia Spring) și mai sus numitul C10, iar ulterior, gama a fost mărită cu B10, un SUV electric compact pe care l-am testat în cadrul lansării internaționale.

Totodată, portofoliul s-a extins și pe orizontală, prin introducerea unei versiuni electrice cu range extender pentru SUV-ul C10, subiectul testului de azi. Pe scurt, sistemul electric de propulsie a primit un motor termic (1,5 litri, 68 CP, 50 kW) cu rol exclusiv de generator, iar bateria a mai pierdut din capacitate (28,4 kWh) față de cea disponibilă pe variantele pur electrice (69,9 kWh pentru C10 BEV RWD și 81,9 kWh pentru proaspătul lansat C10 BEV AWD).
Ca să nu ne pierdem în traduceri, propun ca soluția tehnică introdusă de Leapmotor s-o vezi ca pe un fel de plug-in hybrid. Nu de alta, dar cum spuneam și mai sus, bateria a pierdut destul de mult din capacitate, iar puterea de încărcare (o să vedeți la momentul oportun) s-a redus și ea față de ce oferă varianta full-electrică. Ca să ai și grad de comparație, poți să te gândești la faptul că Mazda a făcut același lucru cu MX-30: a redus la jumătate capacitatea bateriei, a introdus un motor rotativ doar cu rol de generator și a lansat MX-30 R-EV.

De ce se lansează acum?
Nu se lansează acum. Modelul C10 REEV (așa cum o să-l găsești în nomenclatorul mărcii) există în oferta constructorului chinez din 2024, iar din 2025 a fost oferit și pe piața europeană, alăturându-se variantei electrice.
Lucruri de reținut față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
C10 nu a avut o generație anterioară. Este primul model de clasă medie din gama Leapmotor și primul care face parte din oferta globală a mărcii din China.

Cu ce alte modele împarte platforma tehnică și de ce iese în evidență Leapmotor C10 REEV în familie?
Varianta cu range extender C10 REEV împarte platforma tehnică numită LEAP 3.0 cu modelul C10 full electric, dar și cu C16 (varianta cu ampatament mărit a lui C10 disponibilă în China).
Care sunt ceilalți rivali direcți de pe piață?
Dacă vom căuta un rival care să folosească același sistem de propulsie, unde motorul termic este folosit doar pentru a produce energie electrică, atunci avem un singur rival. Acesta este Nissan X-Trail e-Power. Modelul din Japonia are dimensiuni similare, iar propulsorul de 1.5 litri cu trei cilindri are rol de generator. Totuși, există o diferență importantă: în cazul Nissan, bateria (de capacitate mult mai mică) nu poate fi încărcată de la priză.
În schimb, ne-am putea uita la rivalii plug-in hybrid per se. Sunt ceva mai mulți, doar că în acest caz, tehnologia utilizată face ca motorul termic să fie folosit și la acționarea roților. Cel mai recent rival pe piața din România vine tot din China, în forma lui Jaecoo 7 SHS, un SUV PHEV cu tracțiune față pe care îl vom testa curând.
Tot din China mai avem modele concurente plug-in hybrid ca BYD Seal U DM-i, Lynk&Co 01, Chery Tiggo 8 CSH sau MG eHS.
Lista de modele concurente PHEV continuă cu SUV-uri ca Ford Kuga PHEV, Skoda Kodiaq iV, Citroen C5 Aircross PHEV, Opel Grandland PHEV și multe altele. Pe lista am inclus și modele din clasa compactă, ceva mai mici, dar care pot fi concurenți pentru C10 REEV prin prisma prețului de achiziție.

Cât costă? Cum stă la preț versus principalii concurenți?
Varianta Design (cea de top) a modelului Leapmotor C10 REEV pe care l-am avut la dispoziție timp de câteva zile are un preț de listă de 43.900 euro, la care se adaugă costul culorii alese. În cazul mașinii de test, nuanța caroseriei a fost Canopy Grey (750 euro). Prețul nu include prima acordată prin programul Rabla, iar importatorul mărcii practică și o politică de reduceri permanente din prețul de listă. În cazul versiunii Design este de 2.200 de euro.
Pentru echiparea de bază Style prețul de listă este 42.604 euro. Conform siteului mărcii, importatorul practică o ofertă conform căreia din prețul de bază se scad 5.350 euro.
Dacă alegem varianta de top primim în plus volanul încălzit, tapițeria din piele ecologică, scaune față încălzite și ventilate, hayon acționat electric, iluminat ambiental, jante de 20 inchi din aliaj, lumini spate pe toată lățimea hayonului și geamuri fumurii. Ambele variante de echipare au pompa de căldură în standard, faruri LED, sistem hi-fi surround cu 12 incinte acustice, plafon panoramic fix din sticlă.
Principalul și singurul concurent care folosește aceeași soluție tehnică este Nissan X-Trail e-Power în varianta 2WD. Prețul pentru acest model începe de la 43.490 euro și poate ajunge până la 50.990 euro.
Dacă ne uităm și modelele plug-in hybrid, situația arată în felul următor. Avem modele similare din China ca MG eHS (39.644-41.678 euro), Jaecoo 7 SHS (36.990-38.990 euro), Chery Tiggo 8 CSH (39.490-43.290 euro) sau BYD Seal U DM-i (38.600-45.700 euro).
Concurența din Europa este și ea numeroasă. Avem modele ca Peugeot 5008 PHEV (37.250-40.500 euro), Skoda Kodiaq iV (de la 45.892 euro), Ford Kuga PHEV (de la 42.300 euro), Volkswagen Tayron eHybrid (de la 49.993 euro), Opel Grandland PHEV (de la 40.550 euro).

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
C10 există în două variante de motorizare: full electric (cu un singur motor electric de 218 CP; Cornel l-a condus deja) și range extender REEV (cu 215 CP). În viitorul apropiat va fi adăugată în gamă și variantă electrică cu două motoare electrice și tracțiune integrală.
Eu am condus versiunea C10 REEV (Range Extended Electric Vehicle). Este varianta pe care o recomand pentru cei care vor experiența electrică, dar au de parcurs distanțe foarte mari în fiecare zi. Sau dacă nu s-au vindecat încă de range anxiety.
Cum spuneam și câteva paragrafe mai sus, există două niveluri de echipare (Style și Design), iar pentru caroserie, producătorul propune o ofertă cu cinci nuanțe destul de discrete. Pentru o experiență completă recomand varianta Design.

Cum ți se pare designul exterior?
Nu pot să spun că modelele mărcilor din China excelează la acest capitol. Chiar dacă designul e unul modern și plăcut, lipsește acel lucru prin care să iasă puțin în evidență. Nu vei întoarce capul pe stradă, uimit de apariție. Este și cazul lui C10 REEV: are un stil specific, cu linii inspirate parcă de Porsche Cayenne, dar nu vine cu ceva care să te facă să-l vezi oprit la semafor.

Cât consumă pe bune (și ce autonomie are)?
Autonomia este unul dintre principalele atuuri. Cu bateria de 28,4 kWh (tehnologie LFP) încărcată și rezervorul de 50 de litri plin, un C10 REEV va afișa o autonomie totală de peste 950 kilometri.
Mașina de test afișa la preluare o autonomie de 924 kilometri, în condițiile în care bateria era undeva la 67%. Autonomia oferită de un plin al bateriei este de 145 km, mai mult decât suficient pentru o navetă urbană către muncă și acasă.
Cât timp are baterie, C10 REEV nu va trezi motorul termic, așa că vom avea doar un consum de energie care în oraș se menține în jur de 16,2 kWh/100 km. Dacă dorim să păstrăm nivelul energiei în baterie pentru mai târziu, putem bifa acest lucru în meniul de pe ecranul central și atunci intervine motorul termic.
În oraș, acesta intervine insesizabil aproape. Pe unul din ecranele meniului este afișat și un mic turometru, în caz că vrei să monitorizezi turația motorului termic. Cu propulsorul termic intervenind pentru a genera energie electrică, consumul de carburant în oraș este de 6 litri/100 km.
Sistemul trece automat în modul hibrid (adică motorul termic produce energie electrică) când bateria mai oferă o autonomie electrică de 25-30 kilometri, păstrând practic mereu bateria la cel puțin 10%. Depinde însă și de ce mod de rulare alegem. Detaliez mai jos.
Cât de repede se încarcă la stațiile AC și DC?
Leapmotor C10 REEV se poate încărca AC cu 6,6 kW (o încărcare completă durează 7 ore și 30 minute) și DC cu 65 kW (timp de încărcare de la 30 la 80% de 18 minute; varianta full-electric se încarcă cu 83 kW).

Cum sunt materialele și calitatea asamblării la interior?
Surprinzător de bune. Calitatea percepută este mult peste ce te-ai aștepta de la un automobil al unei mărci pe care n-o cunoști suficient. Chinezii însă nu se joacă la acest capitol și știm asta și de la alți constructori. Materialele sunt de bună calitate și dau un feeling premium, care este diluat doar de aerul spartan de la interior. Niciun buton fizic la orizont, doar două ecrane și două manete în spatele volanului. Utilizatorii de Tesla se vor simți ca acasă.

Spațiu interior: câți pasageri încap pe bune în mașină și cum stă la spațiile de depozitare?
La capitolul spațiu interior, C10 REEV stă la fel de bine ca fratele său electric. Avem loc din belșug pentru cinci pasageri, iar portbagajul este un pic mai mic față de cel pe care îl găsim pe varianta complet electrică. C10 REEV oferă 400 litri ca volum de încărcare în portbagaj, în timp ce fratele său full electric are 435 litri. Avem spații de depozitare suficiente, inclusiv o zonă generoasă sub consola centrală.
Sistemul multimedia și infotainment: lucruri bune, lucruri proaste?
Înainte să te pui la drum pentru prima dată cu un Leapmotor C10 REEV, ai nevoie de câteva zeci de minute să treci prin toate meniurile de pe ecranul central și să-ți setezi după bunul plac diversele sisteme.
Tot aici găsești majoritate comenzilor și e bine să te familiarizei cu acest lucru, în caz că ai nevoie să acționezi ceva în mers. Cele mai importante sunt ascunse într-un meniu ce apare dacă tragem cu degetul de sus în jos pe ecran.
Nu există compatibilitate Apple CarPlay și Android Auto, dar acest lucru e temporar. Leapmotor a promis că va remedia acest lucru prin intermediul unui update de soft over-the-air ce va sosi probabil până la finalul acestui an. Apropo, la testul internțional cu modelul Leapmotor B10 am văzut un demo cu sistemul multimedia ce include Apple CarPlay și Android Auto. Deci, update-ul software este aproape gata și va curând disponibil.
Avem sistem de navigație propriu de origine Tomtom care se descurcă bine, dar care poate deveni foarte enervant prin inutilele și extrem de numeroasele precizări audio.
P.S. Am preferat să-i opresc indicațiile vocale.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
După ce te obișnuiești cu meniurile și avertizările, uneori isterice, ale sistemelor ADAS, C10 REEV este plăcut la uzul zilnic. Se simte ca un automobil electric doar cu baterii în 90% din timp și asta fără a mai sta cu grija încărcării. Suspensia este confortabilă, iar direcția ar putea transmite ceva mai mult feedback către cel de la volan. Singurul mod de a avea o direcție mai fermă este alegerea modului Sport sau cel Individual (de unde poți alege nivelul asistării). Mai avem și modul Eco, care anesteziază răspunsul accelerației, bun pentru când rulam în trafic intens.
Pentru rulare, C10 REEV dispune de patru moduri pentru sistemul de propulsie: EV+, EV, Fuel și Power+. În EV+ sistemul va prioritiza golirea bateriei, iar motorul pe benzină nu va interveni decât când nivelul bateriei scade sub 10%. În EV, același scenariu, dar motorul termic va interveni când bateria ajunge la 25%. În modul Power+ motorul termic va fi permanent pornit, iar în modul Fuel, C10 va opri motorul termic doar când bateria ajunge la o încărcare de 80%.
La drum lung, pe autostradă, motorul termic își face simțită prezența. La accelerații puternice sau viteze de 130 km/oră poate deveni uneori destul de vocal, încercând să livreze cât mai multă energie.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Da, Leapmotor C10 a trecut deja prin testele Euro NCAP unde a obținut un scor general de cinci stele la testele efectuate în 2024. Gradul de protecție pentru pasagerii adulți a fost de 89%, iar pentru cei infanți 85%. Scorul pentru protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor: 77%, iar scorul pentru sistemele active de siguranță a fost de 76%.
Leapmotor mai folosește câteva soluții de siguranță interesante. De exemplu la deschiderea unei portiere, va semnaliza de câteva ori pe partea respectiva, pentru a-i avertiza pe cei care vin din spate de acest lucru. Lucru util pentru motocicliști, bicicliști și utilizatorii de trotinete.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Ideea de a folosi un motor termic doar pe post de generator nu e nouă și a mai fost încercată de câțiva constructori. Rețeta celor de la Leapmotor e ceva mai bine implementată, însă ar putea reduce zgomotul, uneori excesiv, al motorului termic la rularea pe autostradă.

Ce-i lipsește?
Apple CarPlay și Android Auto. Mirroring-ul pentru telefonul mobil nu este posibil momentan. Dar cum spuneam, Leapmotor va remedia această problemă prin intermediul unui update de software OTA la finalul acestui an.
O cheie pentru accesul în automobil. Leapmotor s-a inspirat de la Tesla și în acest aspect. Proprietarul are la dispoziție aplicația mobilă prin intermediul căreia poate încuia/descuia mașina și poate controla o serie de comenzi de la depărtare. Nu am putut testa acest aspect, deoarece nu am putut înregistra mașina de test în aplicație. Alternativa a fost un card NFC pe care trebuie să îl atingem de cititorul ascuns în carcasa oglinzii retrovizoare de pe partea șoferului. La interior, cardul trebuie pus pe cititorul de pe consola centrală pentru ca mașina să fie pregătită de plecare. Personal, o cheie fizică mi-ar fi plăcut mai mult.

Un lucru care face ca mașina asta să fie unică și să iasă în evidență?
Poate nu este unic, deoarece Tesla a adus acest tip de cockpit digital pe piață, cu majoritatea comenzilor integrate în tableta de pe consola centrală. Leapmotor a preluat această idee și a implementat-o bine.
Și mai iese în evidență și prin raza de bracaj foarte bună.
Liber la criticat: ai mână liberă să îmbunătățești un lucru. Ce schimbi?
Nu sunt un fan în ceea ce privește soluția aleasă pentru mânerele exterioare ale portierelor. Leapmotor a adoptat mânere aerodinamice, cumva inspirate de cele folosite și de Tesla. Sunt manuale și pentru a putea apuca mânerul trebuie mai întâi să apăsăm în partea din față pentru ca acesta să iasă din caroserie. Poate ajută la coeficientul aerodinamic, dar în viața de zi cu zi este o soluție ușor enervantă. Iar în cazul unui îngheț, nu știu cât de simplu o să fie să deschizi portiera (sper că s-au gândit să pună o astfel de comandă în aplicația mobilă).

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…vrei un automobil electric, dar te sperie partea cu încărcarea.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…crezi că motorul termic nu are ce să caute pe o mașină electrică, chiar și pe post de generator.
Completează spațiile punctate: mașina asta va fi un succes dacă…
…constructorul va reuși să atragă clienții care nu caută neapărat o marcă anume, dar vor un automobil modern, plin de tehnologie. Iar ca bonus, primesc și o autonomie de aproape 1000 kilometri.

Peste 10 ani vom vorbi despre mașina asta ca despre modelul care…
…a încercat să împace lumea automobilelor electrice cu cea a motoarelor termice. Ce-i drept, nu e prima care încearcă acest lucru.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
O alternativă interesantă la electricele cu baterii.
Fișa tehnică a mașinii











































