Test drive: Kia XCeed 1.5 T-GDi Style+

Kia aduce o motorizare nouă pe deja popularul său crossover numit XCeed. Noul propulsor turbo de 1.5 litri înlocuiește motorul de 1.4 litri și va deveni best-seller-ul pentru acest model la capitolul motorizare.

Cine este și ce vrea Kia XCeed de la noi?

XCeed este a patra declinare de caroserie a familiei Kia Ceed. Coreenii au avut mereu succes cu acest model, iar la a treia generație, lansată în vara lui 2018, au efectuat o serie de modificări în zona tipurilor de caroserie oferite. Dacă în trecut vorbeam de mașini compacte care ofereau o caroserie cu cinci portiere, una cu trei portiere și eventual un break, lucrurile s-au schimbat. Pentru că preferințele clienților s-au schimbat.

Hatchback-urile cu trei portiere au căzut în dizgrație și aproape nimeni nu mai construiește așa ceva – în schimb, hatchback-urile robuste cu iz de crossover s-au înmulțit ca ciupercile după ploaie. Este și cazul modelului Kia XCeed. Bazat pe o platformă comună cu Kia Ceed de generație a treia, modelul folosește însă o caroserie diferită și vine cu un stil robusto-dinamic și o gardă la sol ceva mai mare.

Apropo, Kia Ceed mai este oferită și în variante break – ai citit bine, variantE. Pentru că sunt două la număr. Una este Kia Ceed Sportswagon, un break cu linii clasice, a doua este Kia Proceed, un shooting brake cu spate plonjat. Deci, dacă ești în căutarea unei compacte, la Kia chiar ai de unde alege.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Kia XCeed este la prima generație, chiar dacă modelul pe care este bazat, adică hatchback-ul Ceed, are deja trei generații în spate. Ideea de a adăuga un nou tip de caroserie în ofertă a fost dată de avântul luat de modelele crossover cu look robust. Acestea sunt mai atractive pentru majoritatea clienților, dovadă fiind faptul că această rețetă a funcționat în orice clasă. De la Subaru Outback, Audi Allroad sau Volvo XC70, modelele originale care au inventat acest tip de automobil, până la mașini ca Dacia Sandero Stepway sau Ford Fiesta Active, există versiuni cu look robust pentru aproape orice gamă. Iar Kia s-a specializat. Pe lângă gama completă de SUV-uri, oferă o versiune de acest tip inclusiv în gama modelului mini Picanto.

Dar compactul XCeed este vedeta coreenilor la acest capitol.

Cu cine se bate pe piața din România?

Aproape toți constructorii oferă acum un hatchback cu protecții suplimentare și gardă la sol înălțată, dar și crossovere bazate pe modele compacte. Cele mai cunoscute modele rivale pentru Kia XCeed sunt Ford Focus Active, Volkswagen T-Roc, Mazda CX-30, Mini Countryman sau Toyota CH-R. La lansarea modelului în 2019, oficialii mărcii coreene au pus pe lista de concurenți inclusiv modele din segmentul premium, precum Mercedes-Benz GLA sau Audi Q2.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Dacă la lansarea de acum 3 ani Kia propunea trei motorizări turbo pe benzină de 1.0, 1.4 sau 1.6 litri și un diesel de 1.6 litri, gama de propulsoare a fost acum regândită. Mai precis, dieselul a fost eliminat din ofertă, la fel și motorul T-GDI de 1.4 litri. Acesta oferea 140 CP și a fost înlocuit cu un motor mai nou și mai puternic.

Astfel, best-sellerul gamei Kia XCeed devine noul 1.5 T-GDI de 160 CP. Motorul poate fi configurat cu sistem mild hybrid la 48V sau fără acest sistem. De asemenea se poate alege între cutia de viteze manuală cu șase trepte sau cutia automată DCT cu două ambreiaje și șapte rapoarte.

Versiunea pe care o recomand este chiar cea pe care am testat-o: Kia XCeed 1.5 T-GDI Mild Hybrid 7DCT. Iar în ceea ce privește nivelul de echipare, nu poți greși cu cea mai bine echipată versiune: Style+. Singura alternativă pe care aș recomanda-o în afara motorizării 1.5 T-GDI este XCeed PHEV, versiunea plug-in hybrid a modelului coreean.

Cât consumă pe bune?

Astfel, pe timpul celor câteva zile în care am folosit mașina în oraș, dar și pentru câteva trasee mai lungi consumul a oscilat între 5.8 litri/100 km atunci când am ales să mergem pe drumurile naționale și 7.1 litri/100 km pentru drumurile prin oraș.

Oficial, modelul Kia XCeed 1.5 T-GDI Mild Hybrid cu cutie automată 7DCT are un consum de 6.2 litri/100 km. Modelul echipat cu noua motorizare susținută de un sistem mild-hybrid plus o cutie de viteze automată cu două ambreiaje și care știe să facă coasting (decuplează transmisia atunci când mașina se deplasează din inerție) are toate atuurile să obțină un consum bun și în lumea reală, chiar dacă sub capotă șed 160 de cai putere.

Mașinile din testele Autocritica sunt alimentate exclusiv cu gama de carburanți MOL EVO Plus (benzină și diesel), care conțin o concentrație superioară de aditivi EVOTECH. Datorită formulei inteligente EVOTECH, carburanții MOL curăță motorul, îi prelungesc durata de viață și oferă un consum optimizat de carburant, astfel că sunt recomandați mașinilor de orice vârstă.

Indiferent dacă ai o mașină pe benzină sau diesel, carburanții MOL EVO Plus au efect pozitiv asupra motorului. 50% dintre șoferii din România folosesc carburanți speciali de iarnă în sezonul rece.

- Benzina EVO 100 Plus îndepărtează depunerile din sistemele de injecție cu până la 55%.

- EVO Diesel Plus asigură pornirea ușoară a motorului chiar și în condiții de frig extrem, până la -40 de grade Celsius. Mașina ta pornește întotdeauna la prima cheie, indiferent de gradele din termometru.

Cum se simte la drum lung? Dar în afara lui? Dar în oraș?

Kia a reușit să construiască un model compact extrem de competent. Pentru varianta XCeed, lucrurile nu sunt diferite. Cu o suspensie excelent reglată, care pune accent pe confort, dar care se descurcă și atunci când începem să abordăm o serie de viraje mai sportiv, XCeed este un partener excelent indeferent de zona de utilizare. Este suficient de compactă pentru o utilizare fără probleme în oraș, iar garda la sol ceva mai mare îi permite să treacă fără probleme și peste drumuri proaste sau neasfaltate.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Suspensiile folosite de XCeed nu oferă acea latură dinamică pe care o regăsim la Ford sau Volkswagen, dar asta nu înseamnă că avem de-a face cu o mașină moale. Suspensia filtrează excelent denivelările de pe drumurile noastre, oferind un compromis foarte bun între confort și sportivitate.

Cum ți se pare designul exterior?

Cu linii de design specifice mărcii coreene, Kia XCeed este o prezență chiar plăcută, mai ales dacă alegem una din culorile mai vii din gama oferită de constructorul din Coreea. Modelul nostru de test a venit în nuanța Orange Fusion, una din culorile care îi vin mânușă. Apropo: deși modelul XCeed este înrudit cu hatchback-ul Kia Ceed, cele două variante nu au prea multe elemente de caroserie comune. De fapt, singurele elemente comune sunt portierele față. Chiar și blocurile optice și stopurile sunt diferite.

Cum sunt materialele la interior?

Kia a făcut un progres enorm la capitolul calitate, inclusiv în ceea ce privește materialele folosite la interior. Avem tapițerii de calitate, plastice moi, dar, pe de altă parte, designerii mărcii insistă să folosească în exces plasticul negru lucios, numit Piano Black. Frumos pentru privire, acesta nu se împacă deloc cu amprentele, fiind greu de menținut curat.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Patru pasageri vor călători confortabil oriunde, iar la nevoie putem acomoda chiar și trei persoane pe bancheta din spate. Persoanele mai înalte vor atinge plafonul, mai ales că avem un exempar cu plafon panoramic de sticlă, care reduce din înălțimea interiorului.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

EuroNCAP nu a testat specific versiunea XCeed, dar a testat în 2019 hatchback-ul Ceed, modelul pe care este bazată și versiunea noastră. Acesta s-a descurcat admirabil la testele de siguranță unde a obținut patru stele din cinci, iar varianta echipată cu Safety Pack a primit ratingul maxim de cinci stele. Gradul de protecție pentru adulți este de 88%, pentru copii 85%, iar scorul obținut la capitolul protecție pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor a fost de 63%.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

În primul rând, îți rămâne în cap excelentul motor turbo de 1.5 litri cu sistem mild hybrid. Cu resurse mai mult decât suficiente la cei 160 CP disponibil la 5.500 rpm și cuplul maxim de 253 Nm disponibil între 1.500 și 3.500 rpm, motorul oferă rafinament și un consum de carburant excelent.

Apoi, cutia de viteze 7DCT își face bine treaba, schimbând treptele aproape imperceptibil și având inclusiv funcție de sailing.

Nu îl ultimul rând, este impresionat display-ul central de 10.25 inch cu o grafică plăcută și sistemul audio JBL.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Pentru un automobil compact cu look robust fără pretenții de segment premium nu îi lipsește nimic. Poate cei mai puriști dintre noi și-ar fi dorit și o variantă cu tracțiune integrală, dar pentru asta Kia are alte modele în gamă.

Cât mă costă toată afacerea?

Kia practică o politică de prețuri relativ accesibile, iar modelul XCeed are un preț de pornire de 21.083 euro din care se scade o promoție permanentă de 1.500 euro plus prima acordată prin programul Rabla, dacă e cazul. Pentru versiunea noastră, echipată cu motorul pe benzină de 1.5 litri de 160 CP și sistem mild hybrid, prețul începe de la 23.211 euro. Cu toate echipările opționale, exemplarul nostru de test are un preț final de 33.854 euro.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Nivelurile de echipare au fost simplificate, iar XCeed poate fi configurat în echipările City și Style. Dacă este echipat cu transmisie automată, echipările se numesc City+ și Style+. Ca de obicei, Kia oferă aproape toate dotările ca echipare standard, ambele echipări fiind excelent dotate. Jantele de aliaj de 16 inch sunt oferite ca echipare standard, iar opțional putem alege 18 inch.

Kia oferă anvelope Michelin ca echipare de uzină, iar opțional se pot monta și anvelope Continental.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pentru pachetul complet oferit. Avem un hatchback cu spate bombat, gardă la sol mărită, 160 CP, cutie automată și un look mai atrăgător față de cel al unui hatchback clasic.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Plasticul lucios de la interior. Istoria îl va condamna pe cel care a inventat plasticul piano black.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Nimic. Kia XCeed este un automobil reușit din toate punctele de vedere. Ar fi păcat să schimbi ceva.

Cumpără-ți mașina asta dacă…

Ai nevoie de un automobil compact și practic, dar cu un look diferit și atrăgător.

Nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

Vrei să treci neobservat.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da, fără discuție. Kia XCeed este un automobil polivalent excelent, iar în versiune 1.5 T-GDI mild hybrid de 160 CP și cutie automată cu șapte trepte, este aproape perfect. Dacă nu ar fi plasticul ala lucios la interior…

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

O compactă practică cu un look special pentru a ieși din mulțime.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Kia

Kia XCeed

1.5 T-GDI MHEV STYLE DCT

de la 29.274 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Benzină Mild Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
160 CP
Cuplu maxim sistem
253 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
7
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1482 cmc
Putere maximă
160/118 CP/kW
Cuplu maxim
253 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
0.50 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
9.2 s
Viteză maximă
208 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4395 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1826 mm
Înălțime
1483 mm
Ampatament
2650 mm
Volum portbagaj
380 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1332 litri
Masa proprie
1375 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
29.274
Preț mașină testată
33.854 €