Jaecoo 7 SHS: care-i treaba cu mașina asta?
Dacă nu ai auzit până acum de această marcă, nu te îngrijora, nu ești singurul. Jaecoo este un brand auto din China, jumătate din binomul Omoda și Jaecoo, o pereche de mărci puse pe picioare de Grupul Chery special pentru asaltul european.
Seamănă un pic cu un Range Rover, nu? Poate ăsta e motivul pentru care acest model se bucură de ceva popularitate pe piața britanică. Jaecoo (pronunțat Je-cu sau Gei-cu, așa cum spun englezii) este o marcă foarte, foarte tânără. Face parte din noul val de branduri auto din China, val care a început în a doua parte a anului 2024 și nu dă semne să se oprească. Ca o paranteză, din septembrie 2024 și până la această oră au debutat pe piața din România șapte branduri noi (MG, Geely, Lynk&Co, Zeekr, BYD, Chery și Leapmotor) și două mărci specializate în vehicule utilitare (Maxus și Farizon), iar anul viitor vom mai vedea încă una sau două mărci noi.

Cum spuneam, mărcile Omoda și Jaecoo fac parte din grupul chinez Chery și se axează pe SUV-uri. Electrice, termice și PHEV. Omoda este marca cu look și feeling premium, iar Jaecoo este axată pe un aspect mai robust. Platformele tehnice sunt identice între cele două mărci.
Chery a lansat Omoda și Jaecoo în 2022, respectiv 2023, iar cele două mărci nu sunt disponibile în China, ele fiind dedicate Europei și restul piețelor globale. Dar asta nu înseamnă că modelele pe care le avem aici, în Europa, nu sunt vândute și în China. De exemplu, Jaecoo 7, subiectul testului de azi, îl găsim în China sub numele Chery Tansuo 06 (varianta cu motor termic) sau Fulwin/Fengyun 6 (pentru plug-in hybrid).
Revenind. Jaecoo 7 SHS (plug-in hybrid în limbajul mărcii) este un SUV de 4,5 metri lungime cu cinci locuri cu proporții similare cu un Nissan Qashqai sau Kia Sportage.

De ce se lansează acum?
Modelul Jaecoo 7 SHS face parte din oferta inițială a mărcii pe piețele europene. SUV-ul în sine nu este chiar nou, el existând pe piața chineză încă de la jumătatea anului 2023 sub marca Chery.
În România a ajuns în această toamnă, odată cu debutul oficial al mărcilor Omoda și Jaecoo prin intermediul importatorului maghiar Genius Automotive. Din ofertă mai fac parte și varianta cu motor termic a modelului Jaecoo 7, dar și un SUV cu dimensiuni mai mici numit Jaecoo 5.

Lucruri de reținut față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
Așa cum este cazul cu majoritate mărcilor din China recent înființate, avem de-a face cu prima generație a respectivului model. Platforma și sistemul de propulsie mai sunt folosite pe alte modele din Grupul Chery.
Cu ce alte modele împarte platforma tehnică și de ce iese în evidență Jaecoo 7 SHS în familie?
Arhitectura T1X folosită de Jaecoo 7 aparține, evident, grupului Chery, și o regăsim pe mai multe modele din familia producătorului asiatic. Este comună cu modelul soră Omoda 7, cu SUV-urile mai mici Jaecoo 5 și Omoda 5, dar și cu Chery Tiggo 7 și Tiggo 8.

Care sunt ceilalți rivali direcți de pe piață?
Jaecoo 7 PHEV are de înfruntat o concurență puternică, în special de la ceilalți constructori din China, iar aici includ și mărcile din același grup, prin SUV-urile Omoda 7 SHS, Chery Tiggo 7 CSH. Dacă ne uităm și la ceilalți producători din China mai putem pune pe listă MG eHS, BYD Seal U DM-i și Leapmotor C10 REEV. Acesta din urmă este, din punct de vedere tehnic, un model electric cu range extender, motorul termic fiind folosit doar pentru a produce energie electrică.
Bineînțeles, pe lista de concurenți direcți intră și restul modelelor din segment cu dimensiuni apropiate și cu sistem plug-in hybrid sau similar. Ca dimensiuni, Jaecoo 7 este un concurent și pentru Dacia Bigster, dar constructorul de la Mioveni nu oferă un sistem hibrid cu încărcare la priză, ci doar un full-hybrid clasic. Pe lista de concurenți putem pune, însă, modele ca Hyundai Tucson, Kia Sportage sau Volkswagen Tiguan.

Cât costă? Cum stă la preț versus principalii concurenți?
Pentru Jaecoo 7 SHS, prețurile încep de la 39.990 euro cu TVA, preț de lista pentru echiparea Premium. Prețul de lansare este 36.990 euro. Modelul testat este un Jaecoo 7 SHS în echiparea Exclusive, ce are un preț de listă de 41.990 euro, preț de lansare: 38.990 euro.
Dacă ne uităm la concurenții din China, un Chery Tiggo 7 CSH are un preț de pornire de 34.990 euro, iar un MG eHS costă de la 29.990 euro, în timp ce pentru un BYD Seal U DM-i prețurile încep de la 38.600 euro.
Ne mutăm la concurența din Coreea unde găsim Hyundai Tucson PHEV de la 35.695 euro și Kia Sportage PHEV de la 44.775 euro, iar un Volkswagen Tiguan eHybrid are un preț de pornire de la 46.881 euro.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Dacă te tentează modelul din China cu aer de Range Rover, trebuie să știi că poți alege dintre două variante de motorizare. Intrarea în gamă e făcută de Jaecoo 7 cu motor cu ardere internă: propulsor turbo pe benzină de 1.6 litri cu patru cilindri ce oferă 147 CP asociat cu o cutie de viteze automată cu șapte trepte și, opțional, tracțiune integrală.
A doua motorizare este cea testată: Jaecoo 7 SHS, unde SHS se traduce prin Super Hybrid System, soluția fiind un plug-in hybrid cu motor termic turbo de 1.5 litri (amplasat transversal și în ciclul Miller) ce livrează 143 CP la 5200 rpm și un cuplu maxim de 215 Nm la 2500 rpm, un motor electric de 204 CP și 310 Nm, 4×2 și baterie de 18,3 kWh. Ca o completare, aceasta este a cincea generație a acestui sistem PHEV folosit de grupul Chery.
În ceea ce privește transmisia, aceasta este asigurată de o unitate automată DHT cu o singură treaptă. DHT se traduce prin Dedicated Hybrid Transmission în nomenclatorul Grupului Chery, cutia de viteze fiind una în stil CVT. Nu se simte însă ca un CVT tradițional și nu avem trepte simulate sau padele pe volan. Puterea este livrată fluid către roți, fără întreruperi.

Cum ți se pare designul exterior?
Dintre toate automobilele venite din China în ultima vreme, Jaecoo 7 are ceva personalitate dată de designul exterior, cu ceva elemente inspirate de modele ca Range Rover Velar sau Evoque. Grila impozantă atrage atenția, și la fel și sigla mărcii. Aceasta din urmă este, de fapt, denumirea Jaecoo scrisă cu un font desprins parcă dintr-un film SF din anii ’80. Grila este încadrată de lumini de zi înguste cu o semnătură luminoasă specifică. Blocurile optice propriu-zise sunt ascunse mai jos, iar în spate avem deja foarte comuna dungă LED pe toată lungimea hayonului.

Cât consumă pe bune (și ce autonomie are)?
Având o baterie cu o capacitate bine dimensionată pentru un PHEV, Jaecoo 7 SHS poate parcurge până la 90 kilometri rulând doar în mod electric. Dacă adăugăm și rezervorul generos de 60 litri, autonomia totală depășește 1200 kilometri.
Fisa tehnică oficială indică un consum combinat de 0,7 litri/100 km, dar acest lucru este valabil dacă avem mereu bateria încărcată. Consumul oficial de energie electrică pentru rularea în modul EV este de 18,7 kWh/100 km.
Computerul de bord al modelului din China folosește un mod specific de a indica consumul mediu doar pe ultimii 50 km parcurși. Am mai întâlnit acest sistem și la modelele BYD. Pentru Jaecoo 7 SHS, consumul mediu urban, cu bateria consumată, sau dacă alegem să mergem în mod hybrid variază între 5 și 5,7 litri.
Cât de repede se încarcă la stațiile AC și DC?
Jaecoo 7 plug-in hybrid are port de încărcare Combo CCS ce permite cuplarea mașinii atât la stațiile DC rapide, cât și la wallbox-uri AC sau prize casnice. Dacă alegem să încărcăm la o stație DC, sistemul poate încărca cu maxim 40 kW, iar la stațiile AC trage cu maxim 6,6 kW.

Cum sunt materialele și calitatea asamblării la interior?
Surprinzător de bune. Jaecoo reușește să proiecteze o imagine premium prin aspect, iar acest lucru este susținut și de materialele regăsite la interior. Avem plastice moi și o calitate a asamblării bine pusă la punct. Interiorul este relativ minimalist, cu puține butoane fizice. Accentul este pus pe ecranul flotant central amplasat în mod portret. Pe echiparea de top, ecranul are 14,8 inchi. Pentru o experiență completă, avem și un head-up display cu proiecție pe parbriz.
Prizele de aer verticale au inserții cromate și aduc aminte de elemente pe care le-am mai văzut pe modele Volvo. Pe bord avem și cusături vizibile și materiale plăcute la atingere, plus iluminat ambiental într-o gamă largă de culori. Pe consola central avem două spații pentru depozitarea telefoanelor mobile finisate cu un material moale ce amintește de Alcantara. Spațiul de pe partea șoferului oferă și încărcare prin inducție și este și ventilat pentru răcirea telefonului în timpul încărcării.

Spațiu interior: câți pasageri încap pe bune în mașină și cum stă la spațiile de depozitare?
Încap cinci oameni fără probleme. Ideal, pentru un confort sporit, patru persoane se vor simți cel mai bine în interiorul lui Jaecoo 7. Portbagajul are hayon electric și un volum de încărcare de 500 litri, aceasta fiind cifra din fișa oficială a mașinii. În realitate, pare ceva mai mic, iar măsurătorile colegilor din Marea Britanie plasează volumul de încărcare undeva la 400 litri. Dacă rabatăm spătarul banchetei, volumul va crește la 1265 litri.
În jurul pasagerilor sunt suficiente spații de depozitare pentru sticle sau obiecte mici, buzunarele portierelor fiind destul de ample.

Sistemul multimedia și infotainment: lucruri bune, lucruri proaste?
Jaecoo, ca multe alte mărci din China, preferă să ofere automobile inspirate de rețeta Tesla. Interioare minimaliste cu cât mai puține butoane fizice, ecrane mari și toate comenzile integrate în meniul accesat prin intermediul ecranului principal. Cum spuneam, în cazul lui Jaecoo 7 este un display flotant de 14,8 inchi așezat în poziție portret. Grafica este foarte bună, nu exista lag, dar ai nevoie de timp să te familiarizezi cu tot meniul și unde sunt comenzile necesare. Avem și un meniu de scurtături care apare dacă trecem cu degetul de sus în jos pe ecran. Exact ca la un smartphone. Putem pune aici un shortcut către reglajul oglinzilor, de exemplu, ca să nu mai stăm să răscolim prin meniuri.
De remarcat că sistemul audio este Sony și se aude foarte bine, iar aspectul ecranul din fața celui de la volan poate fi configurat. Putem alege dintre un aspect mai clasic, cu ceasuri digitale rotunde, sau unul mai modern.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Jaecoo 7 PHEV folosește soluția convențională din acest segment: caroserie monococă din oțel cu suspensie MacPherson pe puntea față și multilink pe spate. Masa modelului este de 1870 kilograme.
La volan se stă destul de sus, parcă mai sus față de alte modele similare. Totuși, confortul la volan nu este cel mai bun, scaunul fiind destul de plat și fără suport lateral. Reglarea în adâncime a volanului este destul de limitată, dar nu e complicat să îți găsești o poziție bună la volan.
În oraș, Jaecoo 7 SHS este ușor de folosit, având dimensiuni relativ compacte. Poziția înaltă la volan favorizează o vizibilitate bună, iar caroseria cu forme clasice e ușor de poziționat. Direcția este ușoară și fără foarte mult feedback, iar suspensia, deși relativ moale, te scutură la trecerile peste denivelări. Experiența la volan, chiar și la drum lung, este una neutră. Îți faci treaba, dar nu te implică cu nimic, o senzație specifică, de altfel, multor modele din China.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Da, modelul Jaecoo 7 SHS a ajuns la testele de siguranță Euro NCAP și a obținut scorul maxim de cinci stele. Cifrele obținute pe categorii: 81% pentru protecția pasagerilor adulți, 80% pentru protecția copiilor, 80% pentru protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor și 80% pentru sistemele active de siguranță.
Jaecoo 7 SHS echipată standard cu o suită de sisteme de asistență ce includ un senzor pentru detectarea oboselii celui de la volan, camere de parcare cu vedere 360 grade, frânare automată de urgență și sistem pentru menținerea benzii de rulare.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Am apreciat soluția cu ștergătorul pentru lunetă ascuns, acesta fiind amplasat în partea de sus. Își face apariția doar când îl acționezi.
Tot în minte, dar de data asta nu neapărat ca o bilă albă, mi-a rămas și faptul că după fiecare oprire, o parte din sistem se resetează. De exemplu, jaluzeaua pentru plafonul din sticlă se închide, iar mașina trece în modul de condus Eco, deși eu am lăsat mașina în modul Normal și jaluzeaua deschisă. Nu am reușit să găsesc o setare în meniu care să anuleze acest lucru. E posibil ca unii să prefere acest „reset” după fiecare oprire, însă eu îl consider ușor agasant.
Apoi, o bilă albă pentru faptul că mașina nu dezactivează frâna de parcare dacă vrei să pleci la drum fără centura pusă. Totuși, implementarea n-aș spune că-i cea mai fericită: în loc să anuleze plecarea și să treacă cutia în N, sistemul ține frâna de parcare activată, dar îți permite să acționezi motorul electric. Practic, cu aderență scăzută (asfalt ud, de exemplu) și un pic de grabă involuntară poți vedea cine învinge: transmisia sau frâna de parcare.

Ce-i lipsește?
Îi lipsește o comandă mai rapidă pentru cutia de viteze. Jaecoo folosește sistemul cu manetă în partea din dreapta a volanului (acolo unde la majoritatea mașinilor este comanda pentru ștergătoare). Totuși, comanda este lentă și trebuie să ai un pic de răbdare până sistemul selectează treapta dorită.

Și îi mai lipsește puțin suflet. Mașina în sine nu e rea și oferă multe pentru prețul cerut, dar experiența este cumva aseptică și decuplată. Și necesită adaptare, mai ales dacă vii de pe un automobil clasic. Dacă vii de pe Tesla sau ceva similar, te vei simți rapid într-un mediu familiar.
Un lucru care face ca mașina asta să fie unică și să iasă în evidență?
Poate combinația dintre designul inspirat de modele britanice și prețul de achiziție. Altfel, este doar un alt SUV plug-in hybrid cu un interior minimalist.
Liber la criticat: ai mână liberă să îmbunătățești un lucru. Ce schimbi?
As adauga un computer de bord în stil european, care să indice consumul mediu de la ultima resetare sau ultima încărcare. Stilul chinezesc cu consum mediu afișat doar pentru ultimii 50 kilometri nu prea îl găsesc cu rost. De asemenea, ar mai trebui nivelate o serie de texte rămase netraduse în meniul complex de pe ecranul central.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…vrei un SUV plug-in hybrid competent cu autonomie mare la un preț bun. Și nu te interesează numele mărcii.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…nu ești un fan al mașinilor „digitale” și preferi o experiență mai analogică.
Completează spațiile punctate: mașina asta va fi un succes dacă…
…dacă europenii vor lăsa prejudecățile la o parte și vor da mărcilor din China o șansă.

Peste 10 ani vom vorbi despre mașina asta ca despre modelul care…
…a pus marca Jaecoo pe harta europeană. Sau nu. Totul depinde de cât de mulți clienți va reuși să convingă.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
SUV plug-in hybrid din China cu autonomie mare și un design atrăgător.
Fișa tehnică a mașinii










































