Test Drive: Honda Civic Type R Ultimate Edition

Într-o epocă a electrificării, să scrii despre Type R Ultimate Edition înseamnă să fii avocatul diavolului. Welcome to the dark side, avem benzină și cutii de viteze manuale.

Cine este și ce vrea Honda Civic Type R de la viața noastră?

Oricât m-am chinuit să găsesc o descriere civilizată pentru Type R în echiparea Ultimate Edition, vă zic doar atât: e dracul. Mașina asta e orice, numai civilizată nu. E un vulcan de carbon și Alcantara cu miros de benzină care îți demonstrează că o grămadă de metal îți poate absorbi sufletul doar ca să te facă supusul ei.

Mergi la benzinărie, faci presiunea în avelopele Michelin Pilot Sport Cup 2, duci mașina pe circuit. Iar benzinărie, iar viraje pe asfaltul încins. Apoi spumă activă la o spălătorie, unde îi cureți atent toate detaliile. Repeți asta săptămânal și ești fericit că ți-ai vândut sufletul pentru câteva zâmbete sincere în care simți toată inerția în stomac. Asta e Honda Civic Type R în versiunea Ultimate Edition.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Exemplarul Civic Type R testat de mine este facelift-ul generației produse între 2017-2020, iar modificările sunt la prima vedere minore, dar importante pentru experiența sportivă de la volan. Grila a fost mărită cu 13%, adresând astfel problemelor de supraîncălzire care apăreau atunci când modelul pre-facelift era utilizat în condiții de circuit. Pentru a păstra calitățile aerodinamice, bara față a fost redesenată.

O a doua modificare subtilă este noul design alungit al schimbătorului de viteze. Honda Civic Type R este renumită pentru transmisia manuală impecabilă, cu timonerie scurtă și precisă, iar noua formă mai egonomică a schimbătorului nu face decât să ducă această precizie la nivel de artă.

A treia îmbunătățire care mi se pare importantă este eficientizarea cursei pedalei de frână prin micșorarea zonei neutre cu 17%. Discurile de frână ventilate de pe față au fost înlocuite cu discuri flotante, mai ușoare și mai eficiente. Rezultatul obținut este astfel o pedală de frână mult mai reactivă și mai tare, despre care pot confirma că oferă o senzație cât se poate de apropiată cu cea din mașinile de curse. 

Cu cine se bate pe piața din România?

Honda Civic Type R Ultima Edition se bate cu hot-hatch-urile în echiparea de top: Megane RS Trophy, Leon Cupra, Ford Focus ST, Volkswagen Golf R sau Toyota Yaris GR dintre brandurile generaliste, iar de la brandurile premium e un concurent solid pentru Mercedes-AMG A45 sau BMW Seria 2 Gran Coupe M235i.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Viața e simplă atunci când vrei să îți cumperi un Civic Type R: este disponibil într-o singură motorizare, un motor turbo VTEC de 2.0 litri pe benzină, cu 320 CP la 6500 rpm și 400 Nm la turații cuprinse între 2500-4500 rpm. Și în caz că era nevoie de o completare, vine doar cu cutie de viteze manuală și este una dintre cele mai rapide mașini cu tracțiune față disponibile pe piață.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

În 300 și ceva de kilometri pe autostradă, Type R a consumat un neliniștitor 9,9 l/100 km, care s-a rotunjit la 11 l/100 km imediat ce am avut de făcut câteva drumuri prin București. Cu rezervorul cu o capacitate de doar 46 de litri, cu siguranță vei deveni popular la benzinăria din cartier. Autonomia calculată astfel este de aproximativ 400 de kilometri în regim stradal, iar pe circuit cu siguranță vei avea nevoie de canistre pentru realimentare la track days.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

La drum lung, Honda Civic Type R e ca un vis din care nu ai vrea să te trezești. Te face să te simți invincibil și se așază pe viraje ca trenul pe șine. Însă e genul de mașină pe care trebuie să o conduci implicat în totalitate: să fii pe ea, să îți bubuie adrenalina în urechi și să îți pulseze sângele în vene în ritmul celor 5-6000 de turații pe minut de care ai nevoie ca să profiți la maxim de toți caii de sub capota de carbon.

Altfel, îți aduci aminte că de fapt e un demon care îți controlează sufletul și buzunarul: “Oprește-mă la benzinărie, fă-mi plinul, vezi să pui benzină premium, ai grijă la groapa aia, aloooo ai plătit câteva mii de euro în plus pentru jantele forjate pe 20 inch, nu ai văzut bordura aia, cum crezi că parchezi în locul ăsta îngust, dacă îmi agață cineva eleronul de carbon?, ai grijă la barăăăă!”.

Cam astea sunt discuțiile imaginare pe care le-am avut în oraș, întrebându-mă dacă în focurile iadului benzina arde la fel de repede ca într-un Type R în canicula de pe străzile Bucureștiului. Apoi se opresc oameni la semafor să îi facă poze mașinii, copiii zâmbesc, iar când pleci de pe loc mârâitul inconfundabil al evacuării (potențat digital prin boxe, ncsf) te face să spui că viața e prea scurtă ca să îți faci griji azi că îți rămâne prea multă lună la final de salariu. 

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Suspensiile sunt cu siguranță sportive, către extrema barometrului nostru virtual. Honda chiar specifică faptul că acest facelift a adus îmbunătățiri și suspensiei, atât din punct de vedere mecanic, cât și al software-ului care ajustează mai rapid amortizoarele adaptive. 

Dintre cele trei moduri de condus, Comfort, Sport și +R, ultima este cea care îți oferă o conexiune cât se poate de directă cu mașina, cu intervenții electronice duse la minim, direcție întărită și cel mai precis răspuns al accelerației. Ruliul este practic inexistent, în timp ce diferențialul cu alunecare limitată e responsabil cu limitarea la maxim a senzației de subvirare specifică mașinilor cu punte motoare față.

Cum ți se pare designul exterior?

Civic Type R Ultimate Edition este acel resting bitch face al hot-hatch-urilor. E o mașină rea, în cel mai plastic sens al cuvântului. Pare că vrea să te sfâșie din priviri ca un prădător la a cărui siluetă tresari chiar și când îl surprinzi dormind, în spatele unui gard electric de la grădina zoologică. Personal, cred că e un design cât se poate de reușit: are un concept puternic, linii desenate hotărât, sugerează dinamism ieșind din tiparele fluide, iar detaliile și mixul de materiale dau naștere unei siluete imposibil de trecut cu vederea.

Față de echiparea standard numită GT, versiunea Ultimate Edition vine cu eleronul și cu priza de pe capotă din fibră de carbon, dar și cu emblemele de pe hayon din crom negru fumuriu. De asemenea, pe lângă jantele din echiparea de bază, cu versiunea Ultimate Edition primești și jantele fortaje BBS de 20” echipate cu Michelin Pilot Sport Cup 2, anvelopele ideale pentru circuit, cu omologare pentru stradă. Practic, ai deja setul de roți pentru track day, păstrând roțile originale pentru mersul la servici.

Culoarea de bază pentru Civic Type R este acest Rallye Red, însă mai ai încă cinci opțiuni contracost pentru 450 de euro, favorita mea fiind Sonic Grey Pearl, un gri satinat care complimentează perfect mașina, dar puțin mai introvertit decât roșu.

Cum sunt materialele la interior?

În consecvență cu complexitatea designului exterior, interiorul lui Type R îmbină mai multe materiale: alcantara roșie și neagră pe scaunele tip scoică, bord din plastic, fibră de carbon, inserții de plastic roșu, aluminiu și plastic piano black în dreptul comenzilor pentru climă. Mi-a plăcut foarte mult plăcuța metalică cu numărul șasiului, amplasată pe consola centrală, un detaliu aparte în această clasă de mașini.

Type R se joacă cu toate simțurile tale, iar asta face ca experiența la volan să fie memorabilă. Auzul îți e răsfățat de sunetul evacuării, amplificat digital când treci mașina pe modul +R. Tactil, volanul din alcantara moale e în contrast cu aluminiul rece al schimbătorului de viteze. Vizual, interiorul lui Type R este viu și jucăuș: chiar și centurile de siguranță sunt roșii. Pe circuit îți vei activa cu siguranță și mirosul, pentru că atunci când mergi la limită e firesc să percepi mirosul de cauciuc ars sau plăcuțe de frână supraîncălzite. La mirosul de ulei de cutie lucrurile deja încep să treacă de acea limită distractivă. Ca să închei satisfăcător, la volanul lui Type R Ultimate Edition vei simți cu siguranță gustul victoriei, fiind cea mai rapidă mașină de stradă cu tracțiune față de pe circuitul MotorPark Adâncata, record obținut de pilotul Ovidiu Zaberca.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Încap confortabil trei persoane și bagajele lor de weekend, sau patru persoane un pic mai bine organizate. Acum, confortabil va trebui redefinit atunci când vei avea un Type R ca daily, dar e și asta parte din farmecul mașinii.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

A fost testată versiunea pre-facelift, care a obținut patru stele Euro NCAP. Îi lipsesc airbag-urile în zona genunchilor și a pelvisului și capota activă, menită să protejeze pe cât posibili pietonii. Însă pe lângă stabilitatea senzațională oferită de suspensie, Type R vine cu foarte multe sisteme de siguranță precum frânare automată în caz de impact iminent, menținerea benzii de circulație, alerte de părăsire a carosabilului (inclusiv corecții automate ale direcției) și alte tehnologii moderne care devin, încet dar sigur, standardul industriei. Tot acest ansamblu de tehnologii se numește Honda Sensing și vine ca echipare standard pe toată gama.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

La capitolul siguranță, mi-a plăcut că oferă cruise control adaptiv cu funcția de menținere a coloanei la viteze mici. Oricum e un chin să mergi cu Type R în trafic, așa e doar un chin mai mic. În plus, recunoaște semnele de circulație și poate ajusta limitatorul de viteză în funcție de acestea, lucru pentru care permisul tău trebuie să fie recunoscător, pentru că e genul de mașină în care nu simți viteza.

Ca ajutor pentru pilotul din tine, Civic Type R oferă ca standard rev matching, adică ajustarea automată a turațiilor motorului atunci când schimbi vitezele – ceea ce în mod normal se realizează cu tehnica “heel and toe”. Mai exact, atenuează transferul de mase care poate destabiliza mașina în cazul schimbării într-o treaptă inferioară de viteze, sau compensează și crește automat turația motorului dacă schimbi într-o treaptă superioară de viteze dar întârzii să apeși accelerație. Practic, te ajută să nu fii prost te concentrezi pe trase și puncte de frânare/accelerare. Dacă însă chiar vrei să înveți corect tot ce ține de pilotajul pe circuit, poți dezactiva acest sistem.

Nu în ultimul rând, chiar din comenzile de pe volan ai la îndemână funcții pe care le vei folosi pentru a-ți evalua performanța pe circuit: cronometru, launch control, informații tehnice despre presiunea în turbină, deschiderea clapetei de accelerație sau atracția gravitațională. Dacă mă întrebi pe mine, informații inutile atunci când ești în miezul acțiunii (și stai cu ochii la drum, nu la afișajul din bord), dar pe care din fericire le poți consulta la boxe prin intermediul aplicației LogR, cu care îți poți analiza în detaliu turele pe circuit, direct de pe smartphone.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Ca mai toate mașinile cu origini asiatice, și Civic ar avea multe de câștigat cu o interfață multimedia adaptată zilelor noastre, inclusiv conectivitate Apple CarPlay fără cablu. 

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Echiparea standard pentru Honda Civic Type R se numește GT și cuprinde toate sistemele detaliate până acum. Versiunea Ultimate Edition înlocuiește o parte din elementele de caroserie cu unele mai ușoare, din fibră de carbon, și include și jantele fortaje cu cele mai performante anvelope Michelin, fiind orientată către performanța pe circuit. Nu există diferențe la capitolul motorizare sau tehnologie.

Cât mă costă toată afacerea?

Honda Civic Type R în echiparea GT costă 42.850 de euro cu TVA inclus, în timp ce pentru Ultimate Edition trebuie să scoți încă 8.449 de euro până la totalul de 51.299 de euro, fix cât costă mașina testată de mine.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Aș alege Type R pentru cât de mult poți să îi împingi limitele pe viraje, rămânând în același timp într-o zonă de siguranță. Transmisia manuală este de departe cea mai plăcută de pe piață, iar stabilitatea șasiului este pură magie – toate, la un preț deloc prohibitiv.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Indiferent cât de bine se conduce Type R, nu ai cum să nu simți faptul că asta se datorează unor sisteme electronice. Ce-i drept, sunt foarte bine calibrate iar intervenția lor e subtilă, dar nu poți să nu te gândești cum s-ar comporta mașina asta raw, cu toate sistemele dezactivate. Aș fi păstrat un mod de pilotaj destinat exclusiv utilizării pe circuit, prin care Type R să își arate adevărata esență.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aș proiecta de la zero afișajul digital din bord și sistemul multimedia – o mașină care oferă o experiență atât de complexă la volan merită o interfață pe măsură, care să optimizeze la maxim funcționalitatea, fără să rămână în urma concurenților. 

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă (…)

…ai nevoie să îți faci viața mai picantă și vrei în același timp să înveți ceva nou, cum ar pilotajul pe circuit. Dacă nu ești vreun purist al mărcii Honda, un Type R o să te facă să te îndrăgostești de viață în fiecare zi, ca în câteva ore să te gândești cu cât să o scoți la vânzare. Apoi o iei de la capăt în următoarea dimineață, încercând cu remușcare să îți dai seama ce a fost în mintea ta, în timp ce lustruiești aripa eleronului cu satisfacție și te gândești unde găsești cea mai bună benzină premium (hint: lui Type R îi place și MOL Racing Fuel 102+).

Îți vinzi sufletul, să nu ziceți că nu v-am spus.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă (…)

…ai deja o viață agitată și mașina ta trebuie să fie o oază de confort, încredere și funcționalitate în rutina ta zilnică. Nimeni nu vrea să stea o oră în fiecare zi să analizeze fiecare posibilă zgârietură de pe praguri, eleron sau bară care ar putea să apară pe Type R în urma unei excursii la piață.

Tu ți-ai cumpăra-o?

I’m too old for this s***. Serios acum, Type R e o mașină unică, visul oricărui purist. Dar la stilul meu de viață, tot timpul călătorind prin țară sau rezolvând treburi printr-un București sufocat de trafic, aș alege o mașină mai pragmatică, mai funcțională. 

La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte.

Probabil printre ultimii mohicani ai performanței motoarelor exclusiv termice.

Fișa tehnică a mașinii:

Logo Honda

Honda Civic facelift

2.0 VTEC TURBO TYPE R ULTIMATE EDITION

de la 53.599 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Motor Termic (Combustie)
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
320 CP
Cuplu maxim sistem
400 Nm
Transmisie
Tip transmisie
manuala
Număr trepte
6
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1996 cmc
Putere maximă
320/235 CP/kW
Cuplu maxim
400 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
5.8 s
Viteză maximă
272 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
7.8 l/100 km
Consum carburant (WLTP) Mixt
8.5 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4557 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1877 mm
Înălțime
1434 mm
Ampatament
2699 mm
Volum portbagaj
420 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
786 litri
Masa proprie
1380 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
53.599
Preț mașină testată
51.299 €