Test Drive: Ford Tourneo Courier

Am condus cel mai nou Ford fabricat la Craiova: Tourneo Courier.

Cine este și ce vrea Ford Tourneo Courier de la noi?

Tourneo Courier este varianta de persoane a utilitarei Transit Courier și este fabricat doar la uzina Ford din Craiova. Este o autoutilitară făcută să arate a SUV, dar cu maniere de autoturism. Cu alte cuvinte, se conduce ca o mașină obișnuită, nu ca o dubă – ca să folosim și termeni autentici – și are aceleași dotări pe care le aștepți de la un model de volum în 2024.

Varianta Tourneo este pentru transportul de pasageri, dar asta nu înseamnă că nu ai loc de bagaje. Este propusă drept o alternativă la break-uri și SUV-uri pe post de mașină de familie.

Tourneo Courier poate juca un rol dublu pentru un antreprenor care are nevoie să care diverse obiecte pentru locul de muncă și trebuie să își transporte familia și nu are loc sau buget pentru două mașini complet diferite. Avantajul față de un break sau un SUV este capacitatea de încărcare pe verticală, nu doar prețul.

Practic, aceasta ar putea fi mașina de familie a unei persoane ce are o firmă care se află la început de drum și are nevoie să transporte ocazional diferite scule în portbagaj, eventual materiale, fără a pierde posibilitatea de a-și duce familia unde are nevoie în confort și siguranță.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Prima schimbare importantă este creșterea spațiului pentru bagaje cu 44% față de predecesorul său, alături de mărirea spațiului disponibil pentru pasageri la interior. Schimbarea este atât de mare încât Ford l-a repoziționat pe Tourneo Courier din partea superioară a segmentului B (clasa mică) în partea inferioară a segmentului C (clasa compactă). Practic, diferența dintre modelul actual și predecesor este atât de mare încât a fost nevoie de o repoziționare în segmente.

O altă schimbare importantă este mutarea sistemului SYNC 4 în echiparea standard, alături de sistemul Co-Pilot 360 de asistență a șoferului. Cel din urmă îmbină mai multe sisteme de asistență a șoferului – de la senzori de ploaie și lumină până la asistență pentru viteză, recunoașterea semnelor de circulație, asistență la păstrarea benzii de rulare și asistență pre-coliziune.

Al treilea aspect este producția exclusiv în România, aleasă din mai multe raţiuni. Printre ele, și înrudirea unor componente cu cele folosite pe Ford Puma.

Ce concurenți are pe piața din România?

Segmentul utilitarelor de persoane s-a schimbat dramatic în ultimii ani, iar acum opţiunile au devenit mai nuanţate. Spre exemplu, anumite utilitare din acest segment sunt oferite doar în varianta de marfă, cum este cazul lui Opel Combo, în timp ce unele au dispărut cu totul din segment, cum este cazul lui Fiat Doblo şi al fratelui său mai mic, Fiorino.

Motivul e simplu: cifrele prezentate de Ford arată că piaţa de autoutilitare de segment B a scăzut la 80.000 de unităţi pe an, în timp ce omoloagele lor din segmentul C au de două ori mai mulţi clienţi într-un an. Calculele sunt simple, iar prezenţa într-un segment în scădere nu se justifică.

Aşadar, clientul-ţintă de Ford Tourneo Courier este cel care se uită şi la Renault Kangoo, respectiv Volkswagen Caddy. Alte variante în segment ar mai fi Citroen Berlingo VP şi Peugeot e-Rifter. Dintre cele două, Citroen oferă atât o variantă diesel, cât şi una electrică, în timp ce fratele de la Peugeot poate fi comandat doar în varianta electrică.

Atât Kangoo, cât şi Caddy sunt oferite atât cu motoare pe benzină, cât şi cu diesel. Ford merge pe benzină şi electrificare în gama Tourneo, respectiv diesel sau electric în gama Transit.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Ford va oferi şi o variantă 100% electrică a acestui model, numită E-Tourneo Courier, dar aceasta încă nu a debutat pe piaţă. La început de 2025 va fi la dealeri şi modelul electric, spun cei de la Ford.

În acest moment, Tourneo Courier poate fi comandat alături de motorul 1.0 EcoBoost de 125 cai-putere şi o transmisie manuală cu şase trepte sau cu o transmisie automată cu două ambreiaje şi şapte trepte. Doar fratele Transit poate fi cumpărat şi cu o motorizare diesel EcoBlue de 1.5 litri și 105 CP.

Am condus atât varianta cu transmisie manuală a lui Tourneo Courier, cât şi varianta cu transmisie automată a acestui model pe acelaşi traseu.

În afară de flote, nu cred că mai cumpără mulți clienți persoană fizică transmisie manuală pe mașina asta. Diferența dintre cele două e de 1.785 de euro, iar eu înclin să aleg automata aici.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Manuala consumă mai puţin decât automata în cazul acestui model, fiind o diferenţă de 0.5 litri la sută la nivel de consum mixt declarat. Pe traseul de test din Spania, respectând limitele de viteză ale ţării respective, am avut un consum de 6.2 litri la sută. Am condus întâi în oraş, apoi pe un amestec de drumuri naţionale şi autostrăzi.

Cu automata am avut un consum mixt de 7.3 litri la sută pe acelaşi traseu. Pentru amatorii de statistici, aerul condiţionat a funcţionat în permanenţă în ambele cazuri şi am condus la fel de liniştit ambele variante.

Rezervorul de carburant are o capacitate de 45 de litri, indiferent că ai automată sau manuală, ceea ce înseamnă că poţi parcurge, în teorie, 661 de km cu varianta manuală sau 616 km cu modelul echipat cu transmisie automată.

Mașinile din testele Autocritica sunt alimentate exclusiv cu gama de carburanți MOL EVO Plus (benzină și diesel), care conțin o concentrație superioară de aditivi EVOTECH. Datorită formulei inteligente EVOTECH, carburanții MOL curăță motorul, îi prelungesc durata de viață și oferă un consum optimizat de carburant, astfel că sunt recomandați mașinilor de orice vârstă.

Indiferent dacă ai o mașină pe benzină sau diesel, carburanții MOL EVO Plus au efect pozitiv asupra motorului. 50% dintre șoferii din România folosesc carburanți speciali de iarnă în sezonul rece.

- Benzina EVO 100 Plus îndepărtează depunerile din sistemele de injecție cu până la 55%.

- EVO Diesel Plus asigură pornirea ușoară a motorului chiar și în condiții de frig extrem, până la -40 de grade Celsius. Mașina ta pornește întotdeauna la prima cheie, indiferent de gradele din termometru.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

În comparaţie cu predecesorul se simte imediat că avem o maşină mai mare. Discutăm aici de ampatament şi ecartamente mai mari, ceea ce se traduce şi printr-un plus de stabilitate şi confort. Senzaţia de vehicul utilitar, specifică modelelor acestei clase, tinde spre zero în cazul lui Tourneo Courier.

Antifonarea este şi ea reuşită pentru segment, modelul fiind destul de silenţios şi la viteze de autostradă. Sigur, la vitezele astea apare și zgomotul de vânt (dat, în special, de unghiul parbrizului şi de suprafaţa sa). Totuși, Tourneo Courier nu transmite foarte mult din acest zgomot.

Direcţia este foarte uşor de folosit, având nevoie de minimumul de forță pentru a roti volanul, iar precizia sa în acționare este demnă de turisme, nu de utilitare. Adică e de bine, se conduce ușor. Cam ca o Puma sau o Fiesta de fabricație recentă, ca să păstrăm comparațiile în regnul Ford.

Suspensia operează destul de lin și ea, dar am simțit că ar fi preferat ca mașina să fie mai încărcată (de altfel, comportament specific acestui tip de utilitară de persoane). Doar cu șofer plus pasager și un minimum de bagaje (două ghiozdane), simțeai spatele ușor gol la trecerea peste denivelări. Bine, pe astea le auzi și le simți atunci când OCD-ul pune stăpânire pe tine.

În oraş, Ford Tourneo Courier este în continuare în elementul său, având avantajul unor console scurte. Deşi a crescut în dimensiuni faţă de predecesor, este la fel de simplu de manevrat şi la fel de uşor te strecori cu el prin trafic.

Pentru varianta cu transmisie manuală, notez că ambreiajul este uşor de acţionat şi levierul schimbătorului de viteze are o cursă destul de scurtă și precisă. Aici se simte cel mai apropiat de Puma.

Practic, deşi are nume de autoutilitară de persoane şi ceva rădăcini din acea direcţie, Tourneo Courier se conduce ca un autoturism obişnuit în majoritatea situaţiilor. Iar majoritatea oamenilor se vor simţi la fel de bine la volanul acestuia ca într-un SUV echivalent la preţ, fie el de la Ford sau de la alt producător.

Cum ți se pare designul exterior?

Arată mai bine decât predecesorul şi are un aspect care se vede că e muncit, dar nu pot zice că-i frumos. Complet urât nu este, să fie clar. Ba chiar arată mai bine decât unele modele care nu mai sunt în segment sau decât vehicule din alte segment. Îmi place că i-au dat personalitate.

Cum sunt materialele la interior?

Cele pe care le atinge şoferul des, adică volan, schimbător, manete şi comenzi multimedia sunt la fel de bune ca într-un autoturism Ford de fabricaţie recentă. Adică avem un nivel bun de calitate percepută pentru locurile din faţă. Dacă cercetezi fiecare milimetru de interior vei remarca şi zone cu plastic mai tare sau mai rugos.

Totuși, nu uita că e o utilitară de persoane, nu un SUV personalizat de mai știu eu ce vedetă pop. De asemenea, nu cumperi maşina asta pentru materialele premium sau pentru cum arată, ci pentru cât loc ai la bord.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Aş înclina să spun 10, pentru că Ford a implementat până şi un buzunar pentru scule sau pantofi sport murdari într-o zonă din partea dreaptă a portbagajului (în stil Megabox).

O să îi dau totuși nota 9 pentru că aș fi vrut o altă soluție pentru capacul care acoperă bagajele, acesta fiind unul convențional, din material tare. Tot la Ford am văzut o soluție mai elegantă, sub forma unei plase negre, din material textil cu un grad ridicat de elasticitate. Aceea îți permite și să pui bagaje mai înalte sub ea, și să o pui altundeva în mașină fără să îți afecteze spațiul rămas.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cinci adulţi intră fără probleme la bord. Lotul naţional de baschet s-ar putea să remarce spaţiul limitat pentru genunchii pasagerilor din spate, dar numai dacă se aşează cei mai înalţi în spatele celor la fel de înalţi.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Încă n-a fost testată de EuroNCAP, dar ne aşteptăm ca acest lucru se se întâmple în următoarele luni. Are mai multe sisteme de siguranţă în standard decât a avut predecesorul model. Se poate compara fără probleme cu autoturismele de clasă mică şi chiar cu unele compacte la dotări standard şi opţionale de siguranţă. Ca idee, are şi airbag central standard, adică unul poziţionat între şofer şi pasager, gândit special să nu se rănească cei doi între ei în cazul unui impact puternic.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Mi s-a părut interesantă soluţia buzunarului montat în interiorul portbagajului menit să îl foloseşti dacă ai unelte de cărat sau pantofi sport murdari şi nu vrei să rişti să murdăreşti restul portbagajului cu ele.

Se poate şi spăla cu apă, spun cei de la Ford, pentru că se scoate din soclul său. La fel de bună este și ideea acelui loc de suport de telefon amplasat între ceasurile de bord şi ecranul multimedia al maşinii: ideea este să poţi să montezi uşor obiectul care să-ți țină telefonul fără să acoperi o gură de ventilație.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Ori am fost răsfăţat prea mulţi ani de automatele cu padele, ori am simţit că îmi lipseşte un mod manual pentru transmisia automată. Nu neapărat cu padele, dar măcar cu un mod manual, marcat cu M, care să permită să alegi o treaptă diferită atunci când vrei fără să fie nevoie de un kickdown.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Există trei niveluri de echipare în gamă: Trend, Titanium şi Active, în ordinea preţului şi a dotărilor oferite. Eu am mers cu varianta în echipare de vârf, Active, care are un preț de listă recomandat de 27.311 euro cu TVA inclusă alături de transmisia manuală, respectiv de 29.096 euro pentru varianta automată.

Configuraţia de mijloc se numeşte Titanium şi este la 2000 de euro (give or take) distanță între varianta Trend (23.384 de euro) și varianta Active.

În funcţie de ce promoţii şi oferte găseşti la dealer, ar putea fi mai simplu să comanzi direct un Active fără să te mai oboseşti să configurezi un Titanium cu dotări apropiate sau similare cu acesta. Personal, m-aş lipsi doar de jantele pe 17 de la echiparea Active şi aş păstra restul dotărilor dacă aş vrea să fac economie şi la achiziţie, şi pe termen lung.

Dacă vei petrece mult timp în maşină, ar fi ideal să te bucuri de cât mai mult confort posibil. Un set de scaune încălzite se face simţit mai bine de patru luni pe an, la fel cum aerul condiţionat cu reglare automată va deveni primul lucru pe care îl pornești după ce urci la bord în celelalte opt luni ale anului.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Spaţiul interior disponibil indiferent de varianta aleasă.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Trecerea în segmentul superior a venit cu o creştere de preţ. Doar Transit Van are preţul de listă sub pragul de 20.000 de euro. Aici, nu e neapărat vina Ford, căci toate s-au scumpit, dar deja ajungem la aproape 30.000 de euro pentru modelul testat de noi.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Reglaj pe înălţime şi pentru scaunul pasagerului din dreapta (ajută la senzaţia de confort şi de spaţiu).

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei să ai mai mult spaţiu decât în orice break compact şi chiar mai mult ca în unele SUV-uri compacte, la mai puţini bani.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…nu îi vezi utilitatea.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu sunt tocmai în target, că nu am o mică afacere, iar nevoile mele de transport pot fi satisfăcute de un vehicul mai puţin spaţios.

Clientul perfect al mașinii?

Un antreprenor care are o echipă mică de angajaţi şi are nevoie să transporte diferite unelte sau materiale în portbagaj de la o lucrare la alta. Foloseşte aceeaşi maşină şi pentru familie, şi pentru afacerea sa, iar spiritul practic primează.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

O utilitară de persoane care se conduce ca un turism.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Ford

Ford Tourneo Courier

1.0 ECOBOOST 125HP ACTIVE DCT

de la 29.096 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Motor Termic (Combustie)
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
125 CP
Cuplu maxim sistem
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
7
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/3
Capacitate cilindrică
999 cmc
Putere maximă
125/92 CP/kW
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
14.1 s
Viteză maximă
173 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
6.9 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4337 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1791 mm
Înălțime
1817 mm
Ampatament
2692 mm
Volum portbagaj
760 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1257 litri
Masa proprie
1400 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
29.096

Foto: Ford