Test drive: Ford Bronco Badlands

Ford are un off-roader în stil american și îl oferă și în Europa. L-am condus în Carpații Meridionali.

Cine este și ce vrea Ford Bronco de la noi?

Ford Bronco este un model destinat celor care doresc să ruleze în off-road mai des decât fac alți proprietari de SUV-uri cu vehiculele lor. În același timp, este un model cu acoperișul decapotabil (parțial), fiind echipat cu patru panouri care pot fi demontate ușor. În SUA există un pachet care permite să dai jos și portierele, lucru care nu-i legal pe drumurile din Europa.

Bronco este un off-roader, iar asta îl pune într-o poziție tare interesantă, în care se află doar un alt model de pe piață: Jeep Wrangler. În SUA, este rivalitate mare între cele două, dar în Europa, Bronco este nou-venit, iar Wrangler are deja un nume împământenit.

Da, probabil că vor fi multe persoane care vor spune despre el că e ca un Wrangler, dar de la Ford. Și pe cât de nou sună Bronco în Europa, peste Ocean are ceva vechime, prima generație fiind lansată acum mai bine de 55 de ani.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Ultimul Bronco lansat înainte de generația curentă a ieșit din producție în 1996. Desigur, americanii au tot așteptat reînvierea spiritului și a modelului de off-road, iar primele semne au venit în 2004, anul în care Ford a prezentat un concept cu nume de armăsar. Pentru produsul final, americanii au mai așteptat alți 17 ani.

În raport cu vechile generații, noul Bronco nu are nimic în comun în afară de nume și de câteva trăsături de design – în special cu prima generație produsă între 1966 și 1977. Caroseria este nouă, șasiul este nou, motoarele și transmisiile sunt noi, iar tot ce e la bord este modern.

Practic, singura chestie neschimbată la Bronco de la o generație la alta ar fi spiritul, dacă mi se permite această metaforă.

Ce concurenți are pe piața din România?

Rivalul direct este Jeep Wrangler, fără doar și poate. Este singurul model din această clasă care are dimensiuni comparabile și o caroserie ce permite decapotarea parțială. Deloc întâmplător, cele două modele sunt rivale și în țara lor de baștină. E un fel de El Clasico la americani, faza pe off-roadere.

În materie de rivali – nu neapărat pe linie directă -, i-aș aminti și pe Land Rover Defender, Ineos Grenadier, Toyota Land Cruiser și Mercedes-Benz Clasa G. Dar aici e cu bătaie lungă și cu bugete diferite.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

În Europa, Ford oferă doar varianta 2.7 EcoBoost a lui Bronco. Pe piața din SUA, de exemplu, este oferită și o variantă 2.3 EcoBoost, precum și un Bronco Raptor cu 3.0 EcoBoost.

Varianta 2.7 V6 Ecoboost a lui Bronco este oferită doar în compania unei transmisii automate cu 10 trepte, tracțiune integrală și cutie de transfer cu reductor.

Această ultimă parte este esențială în ecuația off-road și altfel, ar fi făcut ca acest model să fie doar un SUV cu pretenții de off-road. Prezența unui reductor, ba chiar unul capabil prin rapoartele sale de demultiplicare, este esențială, iar Ford nu a dezamăgit aici.

Problema apare dacă nu îți convin specificațiile motorizării oferite (335 CP și 563 Nm), deoarece nu ai alte opțiuni în gamă. Bine, dacă e să fiu corect, și Wrangler a rămas cu o singură motorizare în Europa.

Oricum, acest model nu este aici pentru volume masive și asta se vede și prin prețul său. În mod clar nu este pentru cei care se întreabă cât este impozitul pentru un motor de 2.694 cmc, cât costă RCA-ul și alte asemenea.

Mai degrabă, cei care au astfel de preocupări ar trebui să se uite cât costă un set de anvelope pentru acest model și apoi să se întrebe dacă își permit să facă ocazional câte o pană în off-road. Aceasta e o recomandare cât se poate de serioasă înainte să vă cumpărați o mașină complet diferită de ce aveți în prezent.

În materie de versiuni, pe piața din România poți opta între Outer Banks și Badlands. Prima este concentrată mai mult pe rularea pe șosea, în timp ce Badlands este pentru cei care vor mai mult off-road.

Ca idee, ambele au rulat în off-road fără probleme, pe același traseu, doar că trebuia să abordezi lucrurile cu ceva mai multă atenție când erai la volanul lui Outer Banks. Motivul? Anvelope de șosea, nu de off-road. Mai sunt și alte diferențe, dar aceasta e cea mai importantă când ai în față un deal cu pietre și praf. Dacă pâmântul ar fi fost ud, sigur s-ar fi văzut limitările anvelopelor de stradă.

Am mers cu varianta Badlands, iar dacă ar fi să aleg din nou cu care să merg, tot pentru asta aș opta. Mai ales că sunt genul care și-ar planifica câte o ieșire săptămânală în off-road.

Dacă nu ieși nici la două săptămâni de pe drumurile asfaltate, atunci ar trebui să faci o introspecţie. Sigur îţi trebuie un off-roader şi nu o altă categorie de autovehicul? Fii sincer cu tine.

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

  Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Dacă ați fost atenți puțin mai devreme, ați reținut că varianta Badlands vine cu anvelope pretabile pentru off-road. O particularitate a acestor anvelope este că sunt mai gălăgioase și mai puțin performante pe șosea decât pneurile dedicate asfaltului.

Astfel, când mergi cu pneuri de off-road, trebuie să fii ceva mai atent la situațiile în care se poate întâmpla acvaplanarea, dar și să nu lași pe ultima clipă frânatul înainte de un viraj. Este ideal să nu bruschezi mașina pe șosea cu acest tip de pneu.

Acestea fiind explicate, Bronco merge pe șosea destul de docil. Se simte aproape ca un SUV oarecare, fără să fii în vreun fel afectat de lucrurile care în mod normal ”strică o mașină” atunci când o pregătești de off-road. Aici mă refer la anvelope mari, suspensie înălțată și alte rapoarte ale diferențialelor. Bronco se simte natural cu pneurile sale de fabrică (mari, de altfel), iar rularea pe șosea se derulează cât se poate de normal în condițiile date. E făcut pentru asta și se simte. Nu ai senzația de improvizație sau ceva ce mai necesită reglaje.

Dacă o forțezi pe secțiuni virajate îi vei găsi rapid limitele, dar sistemele din dotare fac tot posibilul să te țină între liniile de pe șosea. Cu alte cuvinte, greșelile mici și ocazionale sunt iertate, dar dacă nu ții distanța față de vehiculul din față sau te crezi în ceva mașină de raliu doar fiindcă ai tracțiune integrală, Bronco o să fie precum calul acela nărăvaș de pe portbagajul său și te pune la punct.

Pe teren accidentat, Bronco se descurcă foarte bine, traseele de dificultate medie fiind facil de abordat dacă ai mai făcut asta până acum și ești atent. Traseele grele pot fi abordate dacă șoferul este experimentat și are cel puțin o persoană să îl ghideze, dar ecuația se schimbă dacă a plouat cu o seară înainte sau chiar în acea dimineață.

Atunci începe adevăratul off-road, caz în care ar trebui să ai și troliu montat și să știi să îl și folosești cum trebuie. Puțini clienți vor face asta, iar lor nu trebuie să le povestim prea multe aici. Bronco are baza ca să fie ”ce trebuie” și pentru ei.

Ideea e că Bronco poate să facă off-road chiar în configurația în care îl cumperi, dar trebuie să te pricepi și tu puțin. Până la un punct, chiar și cu zero experiență te vei descurca pe un traseu ușor spre mediu. Are unghiuri de atac și de degajare bune, anvelope mari și gardă la sol generoasă, lucruri care te vor ajuta să nu rămâi împotmolit cu el pe un traseu cu dificultatea descrisă anterior.

Vă recomandăm să urmați un curs specializat dacă vă atrage subiectul și vreți să nu faceți praf o mașină de 80.000 de euro pe teren accidentat. Cu prietenie vă reamintim că polițele CASCO nu despăgubesc avariile de pe drumurile care nu sunt publice, deci este esențial să aveți mașina tot timpul cu roțile înspre sol.

Pentru cei interesați de subiect, Bronco este mai confortabil și mai rafinat decât Wrangler pe asfalt. Se simte mai confortabil și pe teren accidentat, chiar dacă diferența este marginală și dacă ocupația ta e să simți fix diferențele alea, cum e cazul meu. Direcția este mai precisă decât la Wrangler și filtrează eficient între denivelări și lucrurile pe care trebuie să le simți de pe drum.

Suspensia din dotarea acestei variante face treabă bună și pe șosea, iar Bronco îți dă suficientă încredere încât să rulezi liniștit în ritmul traficului. Nu e deloc greu de condus și merge pe autostradă sau pe macadam cu aceeași lejeritate.

Ce nu face așa de bine Bronco este faptul că dă senzația că are prea multe trepte. Atât pe șosea, cât și în off-road, am simțit de prea multe ori că schimbă treapta doar ca să aibă ce să schimbe în jos câteva zeci de metri mai departe.

Schimbările de treaptă s-au făcut și în modurile dedicate de off-road, când nu doream o schimbare de treaptă fără să o comand eu. Opt trepte ar fi fost arhisuficiente și sunt convins că ne-am fi descurcat și cu șase fără probleme. Așa, cu zece trepte, parcă ar încerca să jongleze cu baloane cu apă, și rareori iese ce îți doreai când ai început.

Avantajul vine doar la nivelul consumului, pentru că poate rula în treapta a zecea la viteze de autostradă la o turație joasă, deci la un consum cât se poate de mic. Ai nevoie de zece trepte doar pentru asta? Înclin să cred că nu, dar Ford avea deja o transmisie cu zece trepte dezvoltată.

După o zi de condus pe șosea și în off-road, urmată de aglomerație pe Valea Prahovei și autostradă (atât cât este) până în București, Bronco ne-a arătat un consum de 13.2 litri la sută, iar asta fără să fie menajat pe undeva.

În oraș, Bronco pare a fi precum elefantul din magazinul de porțelanuri, dar situația e mai ușor de gestionat de atât. Ford i-a instalat senzori și camere ca să te ajute să îl manevrezi în parcări și în alte locuri aglomerate. E simplu de condus, cu alte cuvinte.

De notat faptul că acele camere nu sunt pe atât de magice pe cât ai crede atunci când rulezi în off-road. Problema nu este de la Ford, ci de la faptul că o cameră video și un ecran nu pot să perceapă și să redea elemente de relief în toată profunzimea lor, deci nu îți vei putea da seama cât de adânc este șleaul din fața ta sau care-i diferența de nivel între mal și groapă. E util să vezi anumite detalii, mai ales la parcat sau manevre în locuri înguste, dar să nu îi supralicităm importanța aici.

Dacă ești atent și ai un minimum de fler să îi estimezi dimensiunile exterioare, te descurci fără probleme cu el prin orice oraș din Europa. Într-un sit istoric din Italia sau Portugalia unde abia încapi cu o mașină de clasă mini nu ai ce să cauți, că nu încapi. Altfel, poți intra pe oriunde altudeva ai avea treabă cu el și încape. Aviz celor cu garaje “scunde”.

Ca să fim cinstiți, dacă mergi cu un Bronco doar prin oraș și îl vrei doar pentru asta, faci ceva greșit. Atât față de tine, cât și față de ceilalți. Ar fi ideal să nu cumperi mașina asta doar că să stai mai sus când ești la coadă la drive-in. Iar la ultima parte nu are nicio vină producătorul, ci utilizatorul.

Cum ți se pare designul exterior?

Îmi place faptul că aduce ceva nou în segment și vine cu tușe retro în același timp. Pentru noi, românii, aceste tușe retro nu înseamnă nimic, deoarece noi n-aveam Bronco în anii ’70, dar am văzut destule prin filmele din anii ’90. Pasionații știau ce-i un Bronco și cum arată, iar unii probabil că și-au dorit unul de când au văzut primul exemplar.

Nu sunt printre acele persoane care au visat unul, dar nu pot spune că îmi displace. Din contră, are personalitate, poate fi și personalizat și are caracter.

Cum sunt materialele la interior?

Elementele pe care le atingi cel mai des atunci când stai pe locurile din față sunt destul de îngrijite, iar unele dintre ele dau impresia de calitate. Alte elemente de la bord sunt destul de tari și încearcă să meargă pe impresia aceea de durabilitate prin rigiditate.

Anumite aspecte sunt mai îngrijite decât la Wrangler, de exemplu, dar nu vorbim de senzații premium pronunțate. Tapițeria scaunelor este de calitate, de exemplu, iar același lucru îl putem spune și despre pielea de pe volan.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Avem o cotieră destul de mare, două suporturi de pahar în consola centrală și un spațiu de încărcare prin inducție pentru telefonul mobil. Mai există un spațiu de depozitare pe bord, dar acolo nu merge să pui chiar orice, alături de buzunare de plasă pentru fețele de uși. Există și un torpedo, desigur. Nu-i groaznic, dar nici grozav, ci doar cât să nu spui că nu este practic. Să spunem 7. Portbagajul mi-a dat senzația că e mic, deși cifrele arată peste 560 de litri.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Patru adulți și bagajele lor pentru un weekend prelungit. Să zicem cinci dacă sunt prieteni buni și nu îi deranjează să se înghesuie pe banchetă.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Bronco are toate sistemele de siguranță pe care le aștepți de la un autovehicul modern în 2023 în această clasă, dar încă n-a ajuns pe bancul de teste Euro NCAP.

De notat faptul că IIHS, omologul din SUA al EuroNCAP, a testat Ford Bronco și i-a dat evaluarea ”Good”. Protecția ocupanților a fost notată la fel de bine la toate aspectele cu excepția protecției părților inferioare a picioarelor, unde a fost acordat calificativul ”Marginal”.

IIHS evaluează și farurile, pe care le-a notat tot cu ”Marginal”, iar protecția asigurată de tetiere și scaune a fost notată drept ”Acceptabilă”. Același calificativ a fost acordat și pentru cât de greu este să folosești sistemul de prindere a scaunelor de copil cu acea ”ancoră” atașată în spatele banchetei.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Îmi place că poți să îi scoți panourile acoperișului, dar nu sunt sigur că aș folosi asta des dacă ar fi mașina mea. Nici trapa nu o deschid prea des, deci poate sunt eu ”defect”.

Am găsit interesantă și ideea punctelor de amarare de pe capotă. În plus, acestea din urmă te ajută să îți dai seama de cât de lată este mașina și unde se termină.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Am căutat padelele pe volan sau un mod manual convențional (push/pull) la schimbător, dar am găsit un comutator de schimbare a treptelor montat pe selectorul de trepte. Deci da, padele sau un sistem de schimbat treptele ceva mai facil de utilizat.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Badlands aș alege eu dacă aș cumpăra un Bronco în Europa. Costă 83.400 de euro cu TVA. Atât costau și exemplarele testate de noi.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Senzația aceea de ”pot să merg oriunde” pe care o trăiești când face obstacolele din teren accidentat să fie traversate de parcă nu ar fi nimic deosebit acolo. Bonus: modul în care arată în timp ce face asta.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Este scumpă pentru o mașină de hobby.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Mut comanda de schimbare a treptelor de viteză de pe levierul schimbătorului pe un set de padele din metal montate pe volan și fac transmisia să rămână în treapta selectată de șofer atunci când rulează în modul manual.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei să conduci un off-roader american ce nu este Wrangler, dar face aceleași lucruri și arată cel puțin la fel de interesant.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…nu vei face niciodată off-road cu ea. Sau dacă n-ai făcut niciodată off-road și crezi că o mașină nou-nouță este perfectă pentru inițierea în acest sport.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Mi-a plăcut destul de mult, dar nu m-a cucerit. Spre exemplu, în 2019, m-a cucerit Ranger Raptor, tot așa, la un test în off-road. Îmi amintesc cu drag clipele la volanul acelui model. Experiențe similare am avut cu numeroase modele pick-up și cu câteva off-roadere, alături de o mână de SUV-uri. Nu am avut aceeași chimie cu Bronco.

Clientul perfect al mașinii?

Pasionat de off-road care vrea ceva complet nou, dornic să experimenteze diferite configurații odată ce se dezvoltă și piața aftermaket pentru acest model.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Așa ar fi un Wrangler dacă l-ar face Ford.

Logo Ford

Ford Bronco

2.7L DOHC BADLANDS AUTO 4WD

de la 78.400 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Motor Termic (Combustie)
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
335 CP
Cuplu maxim sistem
563 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
10
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in V/6
Capacitate cilindrică
2694 cmc
Putere maximă
335/246 CP/kW
Cuplu maxim
563 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
7.2 s
Viteză maximă
161 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
12.7 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4800 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1937 mm
Înălțime
1962 mm
Ampatament
2950 mm
Volum portbagaj
562 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1804 litri
Masa proprie
2418 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
78.400
Preț mașină testată
83.400 €

Foto: Dragoș Savu