Test Drive: Dacia Jogger Hibrid

Am testat Dacia Jogger Hybrid 140, primul model al mărcii de la Mioveni care dispune de un sistem de propulsie full-hybrid.

Cine este și ce vrea Dacia Jogger Hybrid de la noi?

Este primul model Dacia care folosește un sistem de propulsie hibrid. Și vorbim aici despre un hibrid clasic și nu despre un mild-hybrid. Cu Jogger Hybrid și Spring electric, Dacia are în gamă două mașini electrificate și se pregătește pentru mai multe modele de acest fel. Pentru Jogger, Dacia a accesat baza de organe a grupului Renault-Nissan-Mitsubishi și a extras de acolo sistemul bazat pe motorul de 1.6 litri plus două motoare electrice, cutie de viteze automată multimodală și baterie li-ion de 1,2 kWh. Acest sistem este deja folosit cu succes pe modele ca Renault Clio E-Tech, Renault Captur E-Tech și Mitsubishi ASX HEV. 

Dacia Jogger devine astfel primul model din gama constructorului din România propulsat de sistem hibrid clasic. Deși ar avea sens ca sistemul hibrid să fie utilizat și de modele ca Sandero sau Duster, rămâne de văzut dacă (și mai ales când) va împrumuta Dacia sistemul electrificat și altor modele din gamă.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Jogger este un model complet nou în gama Dacia. Nou în ideea că nu a mai existat un alt model cu acest nume până acum. La nivel de concept, Jogger este urmașului modelului Dacia Logan MCV, breakul original cu șapte locuri pe care constructorul de la Mioveni l-a comercializat. Ulterior, în segmentul mașinilor cu șapte locuri, Dacia a vândut și monovolumul Lodgy, eliminat ulterior din gamă după ce acest tip de caroserie nu a mai fost pe placul clienților.

Dacia Jogger folosește aceeași platformă cu noua generație a modelelor Logan și Sandero. Asta se traduce printr-o imagine de marcă unitară, noul Jogger fiind similar din punct de vedere al designului părții frontale cu Sandero, dar și printr-un comportament rutier modern și confortabil. Este mai degrabă un crossover și este cel mai practic model din gama constructorului din Mioveni. 

Ce concurenți are pe piața din România?

Tehnic, Dacia Jogger este un model break de clasă compactă. Real, e ceva mai mult de atât. Dacia și-a poziționat mereu modelele la limita claselor standard europene. Sandero este oficial un model de segment B, sau clasă mică, dar ca dimensiuni este la limita dintre segmentele B si C. Dacă ar fi să comparăm direct cu alte modele break compacte ce oferă sistem de propulsie hibrid clasic, atunci concurenții modelului Jogger Hybrid sunt Toyota Corolla Touring Sports Hybrid, precum și modelul geamăn Suzuki Swace Hybrid. Dacia Jogger este însă mai mare și mai practică. În varianta cu cinci locuri, volumul portbagajului pentru Jogger Hybrid 140 este de 607 litri, în timp ce modelele rivale oferă 596 litri. Bineînteles, modelele Toyota și Suzuki nu pot fi configurate cu șapte locuri.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

De-a lungul timpului am mers cu toate motorizările disponibile pentru modelul Jogger. Iar acum am putut pune la încercare și versiunea Hybrid 140, singurul model Dacia propulsat de un sistem full-hibrid. De altfel, Dacia a adoptat o strategie simplificată în ceea ce privește motorizările modelului cu șapte locuri din gama sa.

Jogger poate fi configurat cu o motorizare 1.0 turbo cu trei cilindri numită TCe 110 ce oferă 110 CP sau cu același motor, dar în variantă ce poate fi alimentată și cu GPL (denumire comercială Eco-G 100). Aceste două variante pot fi asociate exclusiv cu transmisia manuală cu șase trepte. Dacă ne dorim o Dacia Jogger cu transmisie automată, singura variantă este modelul Hybrid 140. Care, așa cum te aștepți, vine și un un preț pe măsură. Avem însă cel mai puternic Jogger din gamă, cu 140 CP, dar nu te aștepta la performanțe sportive. Bonus, sistemul hibrid asigură o cifră foarte mică pentru consumul de benzină.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

Așa cum am menționat câteva paragrafe mai sus, sistemul hibrid folosit de Dacia Jogger a fost transplantat direct din baza de organe a Grupului Renault-Nissan-Mitsubishi. Asocierea dintre un motor aspirat de 1.6 litri cu patru cilindri, două motoare electrice și o baterie de 1,2 kWh este deja cunoscută în industria auto.

În versiunea folosită de Dacia, puterea totală a sistemului hibrid a fost redusă la 140 CP (nu cu mult față de ce oferă pe modelele Renault, Nissan și Mitsubishi). Consumul oficial comunicat de Dacia este de 4,7 litri/100 km. Iar această cifră este perfect realizabilă, deoarece Jogger Hybrid a fost setat să profite la maxim de resursele electrice ale sistemului. Plecarea de pe loc și mersul cu spatele se vor face mereu în mod electric, bateria păstrând mereu resursele necesare. Așa cum era de așteptat, Jogger Hybrid e mai eficient în oraș la viteze mici, decât dacă îl “alergăm” pe autostradă cu 130 km/h. După câteva drumuri în jurul orașului, computerul de bord arăta un consum de 6,7 litri/100 km, însă după un weekend în București, consumul a scăzut la 4,6 litri/100 km. Și deși dispune de un mod Eco, nu l-am folosit pentru a obține aceste cifre. 

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Deși este cea mai puternică versiune a modelului Jogger, nu te aștepta să ai parte de senzații sportive. Jogger este un automobil de peste 4,5 metri lungime, gândit pentru transportul confortabil al celor cinci sau șapte pasageri. Accelerația de la 0 la 100 km/h se face în aproape 10 secunde (9,8), iar dimensiunile exterioare îți vor potoli rapid pornirile sportive. În oraș ai nevoie de un pic de timp pentru a te acomoda cu lungimea mașinii și raza de bracaj, iar la drum lung Jogger Hybrid preferă să nu fie grăbit foarte tare. Suspensia este excelent reglată pentru denivelările pe care le regăsim în orice oraș, trecerea peste liniile de tramvai, de exemplu, fiind foarte lină.

Un element care strică acest tablou este feedbackul oferit de sitemul de direcție prin intermediul volanului. Deși la versiunile fără sistem hibrid direcția modelului Jogger se comportă absolut decent, în acest caz volanul pare aproape detașat, oferind un feedback “moale”. Cu roțile drepte, te poți juca ușor stânga-dreapta fără a influența vreun pic direcția mașinii. Ar fi fost de preferat o direcție mai precisă cu o asistare mai puțin ușoară pentru un feeling mai bun.

Apoi, sistemul hibrid nu este la fel de rafinat ca pe modelele Renault. Trecerea între cele două surse de putere se simte, iar atunci când accelerăm mai puternic, motorul termic devine destul de vocal și strică ambianța din habitaclu. Acest lucru se datorează unei insonorizări mai slabe față de modelele Renault care folosesc același sistem hibrid. 

Cum ți se pare designul exterior?

Dacia a reușit să creeze un set de automobile chiar atractive din punct de vedere al designului, iar Jogger nu face excepție de la acest trend. Dacă partea din față ți se pare familiară, nu greșești, Jogger fiind identic din acest unghi cu modelul Dacia Sandero. Cele două modele sunt practic similare până în dreptul portierelor față. De aici, Jogger primește portere spate mult mai ample ce permit accesul la ambele rânduri de locuri din spate. Din spate, stopurile verticale dau modelului Jogger un vibe Volvo aducând aminte de modele ca Volvo 850 sau V70.

Cum sunt materialele la interior?

În standardele actuale Dacia. Avem plastic cu diverse texturi, iar pentru nivelul de echipare Extreme, ca cel prezent pe mașina de test, avem inserții din material textil pe bord. Acesta arată bine, dar în opinia mea nu va rezista testului timpului, fiind dificil de curățat de praf, de exemplu. Tot pe nivelul Extreme avem o tapițerie mai specială pentru scaune. Materialul folosit este unul sintetic numit MicroCloud. Este plăcut la atingere, pare durabil și aduce aminte de Alcantara. Mai important de atât: materialul este rezistent la pete și poate fi ușor curățat.

Un element important și diferit față de alte modele Dacia și chiar față de alte versiuni Jogger la interior este planșa de bord. Aceasta este complet digitală și preia elemente de la Renault Clio. Ecranul digital este încadrat de două indicatoare pentru nivelul de carburant în dreapta și nivelul de încărcare al bateriei în stânga.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Nota 8. Ai suficient spațiu la interior, ai unde să pui o sticlă de apă și, mai ales, ai un suport de telefon dedicat chiar între volan și ecranul de pe consola centrală. Mici soluții practice normalizate de marca Dacia. Apoi, avem caverna numită portbagaj. Dacă configurăm modelul Jogger în varianta cu cinci locuri avem un volum de încărcare de 607 litri, suficient pentru a încărcat toate bagajele familiei. Și nu numai. Sau putem transporta diverse obiecte pentru afacerea proprie. Dacă alegem varianta cu șapte locuri, portbagajul se evaporă atunci când toate scaunele sunt la locul lor. Mai rămâne un spațiu de 170 litri, suficient pentru o geantă. Al treilea rând de locuri poate fi rabatat, pliat sau eliminat cu totul și lăsat acasă. 

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Patru pasageri vor călători regește în Jogger Hybrid. Pe echiparea Extreme avem inclusiv măsuțe rabatabile pentru locurile din spate ceea ce permite depozitarea de mici obiecte.

Sau doi pasageri plus obiecte agabaritice, daca rabatăm și bancheta de pe rândul doi.

Sau chiar șapte pasageri, fiind loc suficient pentru toată lumea. Pe rândul trei e destul spațiu la cap pentru doi pasageri adulți.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Aici Jogger are o problemă de imagine. La testul EuroNCAP, Jogger a primit o singură stea din cinci. Dar problema nu e chiar așa de mare precum pare. Scorul scăzut a fost acordat pentru lipsa unui sistem de avertizare pentru purtarea centurilor pe rândurile doi și trei de scaune. Nu pentru că ar fi probleme structurale. Dacă sistemul de punctare de la EuroNCAP ar puncta separat problemele de structură la impact, Jogger ar fi primit 3 stele. 

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Bineînțeles, cel mai importat element tehnologic este chiar sistemul hibrid. Dezvoltat de Renault, sistemul este bine pus la punct, iar cutia de viteze multimodală își face jocul fără ca tu să simți ceva în timpul mersului. Transmisia dispune și de un mod B, care accentuează recuperarea energiei prin decelerare. Pe lângă faptul că Jogger Hybrid 140 este cea mai puternică versiune din gama modelului cu șapte locuri, este și cea mai economică. Și toate astea, datorită sistemului hibrid. 

Sistemul multimedia este simplu și ușor de folosit, iar integrarea cu telefonul mobil se face rapid prin Apple CarPlay sau Android Auto. De remarcat și frâna de parcare electrică și cardul de acces în loc de cheie de contact. 

Ai simțit că-i lipsește ceva?

O mai bună insonorizare a habitaclului. La accelerații mai hotărâte, motorul pe benzină devine un pic cam prea vocal și deranjează la interior. De asemenea, nu există un buton dedicat pentru mod de rulare EV. Ar fi fost util pentru a rula electric în parcări subterane, de exemplu.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Dacia Jogger Hybrid este disponibilă în trei variante de echipare: Expression, Extreme și Extreme+. Dacă nu ești neapărat fan al imaginii de model dur pe care o proiectează echipările Extreme, poți alege liniștit varianta Expression. Are și cel mai bun preț de pornire: 24.250 euro. Pentru modelul Jogger Hybrid 140 Extreme, ca cel testat de noi, prețurile încep de la 25.100 euro pentru versiunea cu cinci locuri. Nuanța Lichen Kaki mai adaugă 460 euro la nota de plată.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru spațiu și pentru cât de practică este. Iar cu sistemul hibrid de sub capotă a devenit și foarte eficientă.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Direcția imprecisă și insonorizarea perfectibilă.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aș renunța la inserțiile textile de pe bord. Chiar dacă arată bine cât timp mașina este nouă, în timp vor fi greu de întreținut.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…ai nevoie de un automobil practic de familie, dar care este extrem de eficient mai ales în oraș.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…dacă nu ai nevoie de șapte locuri.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da, fără îndoială. Sigur, mi-ar fi plăcut mai mult un Sandero Stepway hibrid, însă el nu există.

Clientul perfect al mașinii?

Persoanele care au nevoie de o mașină practică și eficientă.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Primul hibrid adevărat din istoria mărcii Dacia.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Dacia

Dacia Jogger

1.6 HYBRID 140HP EXTREME

de la 25.400 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
140 CP
Cuplu maxim sistem
205 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
6
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1598 cmc
Putere maximă
92/68 CP/kW
Cuplu maxim
148 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
49 CP
Cuplu maxim electric
205 Nm
Baterie
Capacitate brută
1.20 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
9.8 s
Viteză maximă
167 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4547 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1784 mm
Înălțime
1691 mm
Ampatament
2898 mm
Volum portbagaj
607 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1819 litri
Masa proprie
1357 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
25.400
Preț mașină testată
25.560 €