Test Drive: Cupra Formentor 1.5 TSI

Un SUV cu pedigree sportiv într-o motorizare care enervează fanii die-hard Cupra, dar atrage un public nou printr-un pachet imbatabil de preț, design și funcționalitate.

Cine este și ce vrea Cupra Formentor de la viața noastră?

Ca orice petrolhead adevărat, simt că mi se scurge benzina din vene când văd sigla diviziei de performanță a oricărui producător auto pe un motor mai mic de 2.0 litri sau mai slab de 200 de CP.  Pachetele AMG, M, R, FR și așa mai departe sunt o blasfemie în lipsa performanțelor reale ale motorului. Așadar Cupra Formentor, pe cât de mult mi-a plăcut ca design și prezență, pe atât de tare m-a enervat cu motorul 1.5 TSI de doar 150 CP. Sigur, există și alte motorizări, ajung imediat la ele. 

Deși sunt tentată, totuși nu mă arunc să folosesc imediat expresia de “formă fără fond”, pentru că cel mai accesibil Formentor m-a făcut să mă întreb câți din clienții Cupra au cu adevărat nevoie de mai mult de 150 de cai putere. Cupra s-a adaptat rapid cererii și oferă un SUV cu performanțe medii într-un pachet imbatabil de preț, design și funcționalitate. E o mașină vie, cu personalitate, care inspiră asumare și un stil de viață dinamic.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Cu o nouă identitate independentă de Seat, Cupra promite o experiență de lifestyle, orientată către sportivitate, dar și către inovații în mobilitatea sustenabilă prin direcția puternică de electrificare atât a modelelor de serie, cât și a diviziei de motorsport.

Cupra Formentor este un model cu totul nou, primul cu care Cupra s-a relansat ca brand separat. Este un SUV compact construit pe platforma MQB Evo a celor de la VAG, aceeași care stă la baza noilor modele Skoda Octavia, Volkswagen Golf, Seat Leon sau Audi A3.

Cu cine se bate pe piața din România?

În primul rând, Cupra Formentor se bate “în familie” și are șanse mari să fure din clienții Volkswagen T-Roc sau Tiguan, Audi Q2/Q3 sau Skoda Kamiq, în caz că s-au plictisit de mașinile cu aspect “cuminte” și vor ceva mai proaspăt. Apoi, este rival și cu noul Renault Arkana, un alt SUV cu design nonconformist și dotări similare la preț decent. În versiunea de top, Formentor poate pune probleme și în fața unui BMW X2 sau a unui Mercedes GLA, pentru că spaniolii oferă mult mai multă performanță decât rivalii premium într-o echipare de bază.

Nu în ultimul rând, deja împământenit acest trend al tranziției de la sedanuri la SUV-uri compacte, Formentor ia și o felie din vânzările “mașinilor de familie” ale grupului VAG și nu numai: clienți care altă dată ar fi ales versiunile Combi ale Skodei Octavia sau a tradiționalului Passat ar putea fi tentați să treacă la o poziție puțin mai înaltă la volan, chiar dacă în final au mai puțin spațiu pentru pasageri și bagaje (de câte sacoșe cu murături avem nevoie cu adevărat?!).

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Am testat cea mai slabă versiune de pe piață, un motor turbo de 1.5 litri pe benzină cu o putere de 150 CP și un cuplu de 250 Nm, tracțiune față, aici echipată cu o cutie automată DSG în 7 trepte (28.699 euro), dar disponibilă și cu o cutie manuală în 6 trepte (26.851 de euro preț de listă cu TVA inclus). Not great, not terrible, având în vedere că e suficient pentru majoritatea șoferilor și cu siguranță mai mult decât vei folosi vreodată în oraș. Prețul și consumul au ambele valori decente, ceea ce m-a făcut să mă gândesc serios dacă mi-aș înlocui pe loc mașina cu cel mai accesibil model Formentor.

Evident, cea mai interesantă variantă și singura care își merită pe deplin denumirea de Cupra este Formentor VZ în versiunea cu tracțiune integrală și un motor de 2.0 litri TSI, care îți aduce sub comandă 310 CP. Însă prețul e aproape dublu (46.210 euro), iar asta înseamnă o categorie mult mai restrânsă de clienți. Așadar, ca să nu moară brandul înainte ca oamenii măcar să recunoască sigla pe stradă, Cupra a adoptat o abordare pragmatică și are în ofertă câte un model pentru (aproape) toți: ai în continuare la dispoziție versiunea cu motor 2.0 TDI și cutie manuală (29.699 euro) sau DSG7 (33.436 euro), dar și două versiuni plug-in hybrid pe un motor 1.4 TSI cu 204 CP (34.019 euro), respectiv 245 CP (40.059 euro). 

Dacă nu te tentează încă o variantă plug-in, versiunea câștigătoare mi se pare cea cu motor 2.0 TSI cu 190CP, tracțiune integrală și cutie automată DSG7, pentru care trebuie să scoți din buzunar doar 3.677 de euro mai mult decât versiunea testată de mine.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Un motor mai curat “trăiește” mai mult cu benzina EVO 100 Plus: cu 44% mai multă formulă inteligentă MOL EVOTECH. Detalii aici

În excursia de 750 de kilometri pe care am făcut-o la volanul lui Cupra Formentor am avut un consum mediu de 8.7 litri/100 kilometri. Recunosc, am mers cât să aliniez și să verific fiecare căluț în parte din toți cei 150 pe care i-am avut la dispoziție în Formentor. Cu un rezervor standard de 50 de litri, asta înseamnă o autonomie de aproape 600 de kilometri. Brusc, electricele nu mai par așa diferite de motoarele supraalimentate pe benzină, nu-i așa? Totuși, știu că mașina asta poate să înregistreze și un consum mediu mai apropiat de cel declarat de 7,2 l/100 km, în majoritatea condițiilor de drum, atunci când nu ești pilot și dai “întâmplător” de o probă specială de raliu pe care o știi aproape pe de rost.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

La drum lung, Formentor, ca orice SUV, îți crează iluzia de siguranță prin poziția ușor mai înaltă în scaun. Cu toate astea, în sfârșit e un SUV în care îți poți regla scaunul de la șofer fără să simți că nu îl poți coborî suficient de mult sau că te apasă plafonul în cap. Motorul este zgomotos la turații mari, încă un motiv pentru care m-aș orienta către motorul de 2.0 litri pe benzină sau versiunile electrificate.

Gabaritul lui Formentor, fie el și numai un SUV compact, devine puțin incomod în oraș. Ca termen comparativ, Cupra Formentor este cu 20 cm mai lung și 7 cm mai înalt decât Leon-ul meu, ceea ce îl face o idee mai greu de parcat în aglomerația sufocantă din București. Însă la 4,2 metri lungime nu e nici pe departe o mașină dificil de manevrat, așadar diferențele vor fi probabil resimțite doar în primele luni dacă faci tranziția de la orice mașină non-SUV.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Modelul Formentor testat de mine a venit echipat cu o suspensie adaptivă disponibilă ca dotare opțională, care s-a dovedit a fi precisă și plăcut rigidă pe viraje, în modul Sport. Mi se pare excelent faptul că poți alege să îți configurezi mașina cu o componentă de performanță, chiar dacă nu îți permiți o motorizare mai puternică, pentru că așa poți să folosești toate resursele motorului mai aproape de limita superioară a sportivității. E un compromis plăcut, aș spune chiar necesar, dacă ești interesat să cumperi acest model în versiunea testată de mine. Împreună cu niște anvelope Michelin Pilot Sport ar fi chiar o combinație satisfăcătoare.

Cum ți se pare designul exterior?

Ca design, Cupra Formentor joacă în liga lui. În 2021 a câștigat premiul Red Dot Award pentru cel mai bun design de produs. La benzinărie, am fost oprită de mai multe ori și întrebată ce mașină conduc – încă o dovadă a faptului că designul Cupra nu are nimic în comun cu rudele din grupul VAG, iar asta nu poate decât să mă bucure. Formentor are o arhitectură fluidă și în același timp puternică, ieșind în evidență într-un mod plăcut. 

Dintotdeauna mi-a plăcut designul mărcii Seat, transferat acum și către brandul Cupra. Liniile tăioase, sculpturale, se continuă impecabil în volumetria habitaclului și în detaliile din interior, cum ar fi forma gurilor de aerisire sau a butoanelor de pe volan. Am remarcat în mod deosebit stopurile, unite printr-o bandă orizontală LED care accentuează ideea de sportivitate.

Cupra, asemenea ultimelor două generații a modelelor Seat, se joacă într-un fel extraordinar cu unghiuri sculpturale: nici prea ascuțite în așa fel încât să devină agresive sau intimidante, nici prea organice sau dimpotrivă, simplist geometrice (sau pe românește, pătrățoase), designul este studiat și replicat de la scara mare, a siluetei văzută ca întreg, până în cele mai mici detalii precum butoanele sau grafica interfeței digitale din bord.

Cum sunt materialele la interior?

Având în vedere că vorbim de echiparea de bază a modelului Cupra Formentor, stăm incredibil și la interior! Într-un buget de sub 30.000 de euro rareori găsești atâtea materiale de calitate, îmbinate cu gust. Volanul este îmbrăcat în piele perforată care a supraviețuit cu brio testului timpului și la Leon-ul meu, în timp ce partea centrală iese din banal cu un plastic care imită textura carbonului și, în mod surprinzător, nu e kitsch. Scaunele au suport lateral chiar și în versiunea standard, fiind căptușite cu piele sintetică neagră pe laterale și material textil în partea centrală a spătarului și a șezutului, cu un model geometric cusut subtil în formele angulare regăsite pe caroserie. Combinația asta de piele sintetică cu material textil e cel mai ușor de întreținut și își păstrează aspectul de nou în timp, iar vara e mult mai ușor de suportat, atunci când tapițeria integrală de piele devine extrem de neplăcută la temperaturi mari. Aceleași finisaje se regăsesc și pe panourile portierelor, într-un mix deloc plictisitor.

Accente în culoarea cuprului precum cusăturile de pe bord, scaune și volan sau conturul subtil al gurilor de ventilație și al butoanelor de pe volan pun o amprentă puternică în interior, oferindu-i o senzație de ediție limitată. Bordul e acoperit cu un plastic moale și are o cusătură în aceeași culoare reprezentativă, fiind dublat în partea inferioară de un element din aluminiu periat de culoare închisă, un detaliu elegant care oferă complexitate interiorului. În final, Cupra chiar te face să te simți special de fiecare dată când urci în mașină, ceea ce e un sentiment greu de obținut în clasa asta a SUV-urilor compacte, unde totul pare fabricat în masă, pentru mase.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Poți să te bazezi pe Cupra Formentor pentru o vacanță cu prietenii, pentru că încap fără probleme patru adulți, fără să fie nevoie să se țină în brațe. Sau, dacă ești familist convins, te anunț că în Formentor ai trei puncte de prindere Isofix, așa că ai scăpat și de grija copiilor. Pe bancheta din spate încap la nevoie și trei adulți, iar cu un tetris corespunzător în portbagajul de 450 de litri poate intra o valiză în plus față de portbagajul generic al unui hatchback din grupul VAG, care are în general o capacitate mai mică cu 50-70 de litri.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Formentor a obținut 5 stele Euro NCAP, maximul de punctaj. Din proprie experiență vă spun că nimic nu te apropie mai tare de un brand decât momentul în care se declanșează airbag-urile și te feliciți că ai ales o mașină construită cu simțul răspunderii. Cupra sper că nu va avea nevoie să demonstreze același lucru, chiar dacă a obținut scoruri excelente pentru protecția pasagerilor adulți și a copiilor. Formentor vine echipat cu toate tipurile de airbag-uri laterale disponibile, inclusiv airbag cortină, plus airbag în zona genunchilor pentru șofer – sunt 10 airbag-uri în total în dotarea standard, în caz că totuși trebuie să dea “proba practică”. 

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Tot ce înseamnă display digital, deci afișajul din bord cât și sistemul multimedia de 10 inch, au beneficiat de o interfață inteligent desenată. Mai exact, mi-a plăcut foarte mult modul în care sunt afișate informațiile: în sfârșit văd un design cu litere mai mici și informații mai multe, care răzbună toți șoferii care văd bine și trebuie să accepte display-uri făcute parcă pentru pasagerii din spate.

În primul rând, ceasurile de bord sunt personalizabile și poți schimba radical feeling-ul de la volan, schimbând pur și simplu design-ul instrumentarului și informațiile afișate. Paleta de culori este plăcută, cu aceleași accente de cupru ca finisajele fizice. Personalizabil este și display-ul central, care îți arată dintr-o privire meniurile mașinii, dar și informații despre climatizare, oră sau telefonul conectat la mașină.

O soluție care m-a surprins plăcut este faptul că benzile LED colorate de pe portiere joacă și un rol important în siguranța la volan, pentru că se aprind în culoarea roșie și te avertizează dacă ai o mașină în unghiul mort. De asemenea, clipesc și atunci când deschizi portiera, o opțiune de safety pe care am văzut-o până acum doar la mărcile premium.

Ultima rezolvare de bun simț pe care o amintesc, atât de importantă în utilizarea cotidiană, este construcția pragurilor, mai exact faptul că ele sunt acoperite de portieră și nu riști să te murdărești atunci când urci sau cobori din mașină. 

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Mi-a lipsit clasica rotiță pentru volum, care s-a dovedit a fi mult mai ușor de folosit atât de șofer, cât și de pasager, chiar și atunci când există alternative mai moderne, cum este bara tactilă poziționată central chiar sub display-ul central. Nu m-a deranjat atât de tare lipsa butoanelor pentru climă, pentru că odată ce setezi temperatura optimă uiți de ele și nu trebuie să ai în raza vizuală niște butoane mari, care ar fi încărcat inutil design-ul curat al bordului.

Tot din categoria conservatoare, mi-a lipsit butonul de selectare a modurilor de condus, pentru că acum trebuie să stai cu ochii în ecran ca să treci mașina de pe Comfort pe Sport. În versiunea Formentor VZ nu trebuie să îți faci însă griji pentru asta, pentru că beneficiezi de un volan supersport cu butoane satelit pentru modul Cupra și pornirea motorului.

Deja simt că mă repet, dar mi se pare absolut necesar să poți folosi Apple CarPlay wireless în orice mașină, atâta timp cât tehnologia există deja de câțiva ani la câteva mărci de pe piață. E reduntant să ai telefonul la încărcat prin cablul USB-C și să fii nevoit să îl depozitezi cât conduci chiar în tăvița prin care s-ar putea încărca wireless.

În afară de asta, mi se pare intruziv faptul că alertele care țin de asistența la volan (depășirea benzii, de exemplu) se repornesc automat cu fiecare pornire a motorului. Cred că e esențial ca fiecare mașină să poată fi configurată în funcție de preferințele șoferului, cu atât mai mult cu cât marcajele șoselelor din România nu sunt ideale și bulversează majoritatea sistemelor. Tehnologia ar trebui să se muleze, nu să se autoimpună în viața proprietarului – pentru că nimeni nu își dorește o rutină în care să fie nevoie să dezactiveze chestii de fiecare dată când se urcă la volan.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Cupra Formentor este disponibil în 2 niveluri de echipare: Formentor este versiunea de bază, în timp ce Formentor VZ este versiunea cu un caracter sportiv mai pronunțat.

În echiparea standard sunt incluse următoarele dotări: farurile full LED cu light assist, cruise control adaptiv cu lane assist inclus, acces keyless și aer condiționat climatronic cu trei zone. Sistemul multimedia cu display de 10 inch este și el parte din configurația de bază, împreună cu sistemul Cupra Connect și e-call. 

Apoi ai la dispoziția o listă lungă de opțiuni cu care îți poți configura perechea de roți ideală, exact cum dorești și ai nevoie. Mașina testată de mine avea ca dotări opționale sistemul de asistență la parcare și camera de marșarier, pachetul Connectivity Box care include încărcarea wireless (nu foarte utilă din punctul meu de vedere, pentru că încarcă foarte lent orice telefon) și încă un pachet de asistență Safe & Driving XL. Acesta din urmă adaugă sistemului deja inteligent opțiuni precum monitorizarea unghiului mort, recunoașterea semnelor de circulație sau Traffic Jam Assist, atât de confortabil în ambuteiajele de pe Valea Prahovei. De asemenea, ca opțiune este oferit și pachetul de iarnă cu scaune față încălzite și volan încălzit, la un preț de 379 de euro. 

Jantele de 19” în varianta Exclusive Sport Black/Silver sunt și ele disponibile contra sumei de 769 de euro, Formentor venind echipat standard cu niște jante de 18” pe care eu le-aș evita cu orice preț. 

Eu aș mai fi adăugat un plafon panoramic, pentru efectele cinematice pe care le oferă oricărui habitaclu în schimbul a 1.249 de euro, dar și portbagaj acționat electric cu deschidere Easy Open, o opțiune extrem de utilă care își merită fiecare din cei 499 de euro. Practic, poți să îmbini utilul cu plăcutul în funcție de cât te ține buzunarul pentru toată lista de opțiuni.

Cât mă costă toată afacerea?

Cupra Formentor în versiunea testată de mine, 1.5 TSI DSG7, are un preț de pornire de 28.669 de euro TVA inclus, cărora li se adaugă opțiunile în valoare de 3.337 de euro, ajungând astfel la un preț total de 32.006 euro.

Versiunea de top, Formentor VZ 2.0 TSI DSG7 cu tracțiune integrală și 310 CP are un preț de pornire de 46.210 euro și o parte din opțiuni gata incluse în acest preț (suspensia adaptivă, sistemul maxim de asistență în trafic, volanul supersport cu butoane satelit și un set de jante pe 19 inch mult mai interesante decât cele standard).

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Cu siguranță designul este punctul forte al mărcii Cupra. Pur și simplu vorbim de o mașină atât de frumoasă încât te întorci să o mai admiri după ce ai parcat-o, fără să fii nevoit să îți vinzi un rinichi pentru senzația asta. Dacă aparențele contează, Cupra e o mașină care pare mult mai scumpă decât e de fapt, tocmai pentru că este încă o marcă învăluită în mister și puțin populară în partea asta a Europei. 

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Cum am spus și la început, motorul de 1.5 TSI cu 150 CP și denumirea Cupra nu ar avea ce căuta pe aceeași mașină. În aceeași ordine de idei, e greu de înțeles cum din motorul de 2.0 TDI cei de la Cupra au scos de data asta doar 150 CP. În acest context, e greu să te convingi că un Formentor în motorizarea de compromis ar fi o alegere mai bună pe termen lung. Din fericire, ai celelalte motorizări la dispoziție.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aș îmbunătăți motorul, în așa fel încât să ofere mai multă putere cu un consum mai mic și un sunet mai plăcut la rulare. Dar pentru că asta e probabil mult mai complicat decât pare în condițiile reglementărilor actuale de mediu, aș repara problema de software amintită mai devreme, legată de reactivarea setărilor de asistență și safety odată cu fiecare pornire a motorului.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă

Ești tentat să treci de la sedan sau hatchback la un SUV compact și vrei o mașină cu adevărat frumoasă și deșteaptă la un preț corect.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă

Preferi un design cuminte sau conservator, cu care să te pierzi în mulțime. 

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da, mi-aș cumpăra Formentor pentru că păstrează acel design impecabil care a scos din anonimat acum mulți ani brandul mamă Seat. Însă aș aștepta să îmi permit o variantă mai performantă, pentru că nu văd de ce aș renunța la o mașină cu motor aproape identic, doar pentru a avea tehnologia actuală, care e doar un detaliu în ceea ce înseamnă experiența de la volan. De altfel, știu că sunt foarte mulți șoferi în situația mea, prinși între dorința de a investi în ceva nou și reticența de a schimba o mașină bună, care încă își face treaba. Dezbaterea e deschisă.

La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte.

O apariție exotică, mai accesibilă decât pare, distractivă de condus.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Cupra

Cupra Formentor

1.5 TSI 150HP DSG

de la 29.702 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Motor Termic (Combustie)
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
150 CP
Cuplu maxim sistem
250 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
7
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1498 cmc
Putere maximă
150/110 CP/kW
Cuplu maxim
250 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
8.9 s
Viteză maximă
203 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
5.5 l/100 km
Consum carburant (WLTP) Mixt
6.7 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4446 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1839 mm
Înălțime
1528 mm
Ampatament
2679 mm
Volum portbagaj
450 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
1485 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
29.702
Preț mașină testată
32.006 €
Leasing promo*
*Valorile ratelor de leasing sunt valabile pentru persoane juridice și persoane fizice autorizate. Pentru oferte adresate persoanelor fizice, vă invităm să luați legătura cu un consultant Țiriac Leasing