Test Drive: BMW Seria 4 Convertible

Versiunea cea mai romantică a lui BMW Seria 4 s-a descoperit în fața noastră. Am răspuns invitației.

Cine este și ce vrea BMW Seria 4 Convertible de la noi?

BMW Seria 4 Convertible este versiunea decapotabilă a Seriei 4, care la rândul său este versiunea mai îndrăzneață a Seriei 3. Îndrăzneață prin faptul că îți cere mai mulți bani ca să-ți ofere mai puțin spațiu, și că are în față o grilă verticală în loc de cea cu orizontală, cu care se obișnuise lumea. Sigur, ai parte și de câștiguri. Unul dintre ele este acela că poți să ascunzi acoperișul în portbagaj. Al doilea este că nu vei trece neobservat. Probabil.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Cea mai importantă noutate este că acum are acoperiș textil. Din nou. Atât Seria 4 Convertible din generația trecută, cât și Seria 3 Convertible de dinaintea sa au avut plafon metalic, însă BMW s-a gândit că i-ar sta mai bine cu acoperiș textil decapotabilei de clasă medie. În plus, acesta este cu 40% mai ușor decât plafonul metalic de pe Seria 4 anterioară.

Apoi este grila, a cărei dispunere verticală îi face pe unii să li se zburlească părul de pe cap de mult ce o urăsc. Nemții au decis că anumite modele din gama lor – adică cele pe care ți le cumperi fără le măsori cotloanele cu ruleta înainte – ar trebui să iasă în evidență, așa că s-au gândit să reinterpreteze grila rinichi și să o facă așa cum era odinioară. De fapt, dacă faci un mic calcul cronologic, realizezi că grila verticală are în istoria BMW o pondere mai mare decât cea orizontală.

Apoi sunt toate tehnologiile pe care le găsești și pe Seria 3 și, implicit, pe Seria 4. Din punct de vedere tehnic, înfrățirea lor este evidentă.

Cu cine se bate pe piața din România?

Rivalii consacrați ai lui BMW Seria 4 sunt aceiași chiar și când coboară plafoanele: Audi A5 Cabrio (oferit doar în versiune S5 la noi în țară), Mercedes-Benz Clasa C Cabriolet. Și cam atât.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Mașina de test a fost un 430i Convertible, care te încântă cu 265 de cai-putere (și 400 de Newtoni-metru), dar și cu faptul că plătești impozit mic pentru el, că are motor de 2 litri. Supraalimentat, evident. Puterea este trimisă roților spate printr-o lăudabilă cutie automată Steptronic cu opt trepte. 430i ar fi fost și recomandarea mea, chiar și înainte să merg cu mașina. Alternativele pe benzină sunt 420i (184 CP) și M440i xDrive (374 CP, cu integrală, dar costă cât un apartament), iar pe cele diesel nici nu le-am luat în calcul, pentru că la o mașină așa elegantă parcă e și păcat să nu-i pui un motor rafinat. 

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

BMW spune că 430i consumă, în regim mixt, între 6.9 și 7.7 l/100 km. Cifrele de consum și de emisii sunt reprezentate de intervale acum; însă noi, jurnaliștii, preferăm să alegem una dintre valori (pe cea mai mare, de regulă), pentru că estimarea oficială este oricum ideală și nimeni nu se încadrează în ea.

Însă în cazul acesta am trecut și valoarea oficială minimă, doar ca să mă laud că am obținut un consum mai mic chiar decât spune BMW: 6.8 l/100 km, pe parcursul a 1.000 de kilometri, în marea lor parte extraurbani. Și nu te gândi că am mers cătinel. Am mers doar preventiv, în modul Eco Pro, socilitând motorul doar în cazul depășirilor.

Rezervorul lui Seria 4 Convertible are aproape 60 de litri, deci dacă pleci în vacanță cu alt gând decât ăla de a ajunge primul și de a depăși toți fraierii care-ți ies în cale, poți să mergi și 800 de kilometri fără să trebuiască să alimentezi.

Cum se simte la drum lung? Dar în afara lui? Dar în oraș?

BMW Seria 4 se întinde bine la drum, așa cum mi-a fost dat să aflu într-o călătorie până în Deltă. Am să laud cu fiecare ocazie extensia de șezut prin care BMW dă o șansă și șoferilor cu picioare mai lungi; astfel dispui de suport pe toată partea pulpei, până la genunchi. Nici nu știi cât de mult contează asta la un drum de sute de kilometri.

Mașina se simte cel mai bine pe drumuri virajate, eventual de faleză, exact așa cum ne arată și reclamele auto. Dar e bună și pe autostrăzile noastre, locul unde românii, indiferent de cât de încet merg, își arată dezgustul față de banda întâi.

În oraș, vizibilitatea nu va fi o problemă, și nu pentru că ai dispune la discreție de așa ceva (căci nu dispui), ci pentru că este sporită de suita de camere (față, spate, laterale) cu care poate fi dotată mașina. Dacă ți-e frică să nu-ți ciobești jantele în bordură, asigură-te că mașina ta dispune de ochi virtuali suplimentari.  

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Cât timp nu ți-l iei în versiune M, să nu-ți faci griji că garda la sol relativ joasă (12.4 centimetri) înseamnă și călătorii zdruncinate, căci nu e cazul. Chiar și cu pachetul M Sport (4200 €), amortizarea este numai bună pentru drumuri ca-n palmă, dar face față cu brio și știrbiturilor din asfaltul nostru cel de toate zilele. Poți opta și pentru amortizare adaptivă M (615 €), dar eu n-aș zice că e cazul. Tu știi mai bine ce vrei.

Cum ți se pare designul exterior?

Ieși în evidență cu mașina asta, iar acesta este un adevăr irefutabil, indiferent dacă-ți plac sau nu grila verticală și acoperișul textil.

Cum sunt materialele la interior?

Sunt exact ca la frații săi de platformă, adică bune. Ce-i drept, rezultatul unei configurări poate varia mult, însă exemplarul de test este o demonstrație convingătoare că un Seria 4 Convertible poate fi (și) elegant. Exterior verde, interior alb din piele și inserții de lemn maro, de frasin? Mmm! Da! Dar se poate și mai bine: poți să înlocuiești Sensatecul de pe bord cu piele, de exemplu. Cât despre tapițerie și inserții, există și oferte din colecția Individual, care sunt mai rafinate și, implicit, mai scumpe. Dar, așa cum mi-a arătat exemplarul de aici și așa cum am mai spus de multe ori în viața asta, „mai ieftin nu înseamnă neapărat mai rău, așa cum mai scump nu înseamnă neapărat mai bun.” Andrei Știrbu, 2005.   

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Patru! Cu câteva mențiuni: cei din spate nu trebuie să fie lungani, și ideal ar fi să reziste în aceeași poziție pentru cât mai mult timp. Spațiul pentru genunchi nu este teribil de mic, însă locul de sub scaunele din față (acolo unde-ți bagi picioarele, mai precis labele) nu-ți oferă foarte multă mobilitate. Însă chiar și cu trei pasageri în mașină, tu, ca șofer, nu va trebui să conduci cu genunchii în volan.

Important, atunci când călătorești cu mașina plină, este să faci o oprire la fiecare maximum două ore (poate să fie și o oră și jumătate, ca să fii mai sigur), ca să-i lași pe cei din spate să zburde un pic, să se dezmorțească. Altfel, riști să iasă cu ceartă.

Și dacă te încumeți să pleci în vacanță cu prietenii, amintește-le că ți-ai cumpărat mașina nu ca să le cari catrafusele, sau pe ei, ci ca să călătorești cu stil. Asta ca să nu te trezești că vine fiecare cu câte o geantă de voiaj; portbagajul are 385 de litri. Asta când mașina e capotată. 

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

BMW Seria 4 a fost testat de Euro NCAP în versiune Coupe, în 2019, când a obținut cinci stele. Un rezultat pe care probabil că decapotabila îl poate obține, dacă testul s-ar efectua conform standardelor de atunci. În materie de siguranță, 4 Convertible vine cu airbaguri frontale și laterale pentru cei din față și cu airbaguri cortină, care protejează capetele tuturor celor patru ocupanți. Tot în echipare standard vine și cu protecție la răsturnare. Și, dacă devii părinte până să-ți schimbi mașina – sau dacă te încăpățânezi să o păstrezi chiar și după acest eveniment – e bine să știi că și Seria 4 decapotabil vine cu prinderi ISOFIX.

Lista de dotări de siguranță poate fi completată, opțional, cu sisteme de prevenție, precum Driving Assitant (922 €) sau pilotul automat adaptiv cu funcție Stop&Go (502 €).

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Nu știu după cât timp încetezi să te mai simți boier când intri în mașină, închizi portiera, și vezi cum brațul care ține centura se întinde către tine, ca să-ți fie ție mai ușor să-ți pui centura. Având în vedere că o portieră de Seria 4 e mare cât o zi de post, să te întinzi tu după centură ar fi un efort pe care inginerii BMW l-au considerat inuman, așa că au venit cu această elegantă și fascinantă soluție. Nu contează cine a fost primul care s-a gândit la asta (nu a fost BMW), ci faptul că există și în Seria 4.

Îmi place și modul în care, în modul Eco Pro, mașina – și asta e valabil pentru mai toate modelele BMW actuale – ține cont de ce se întâmplă în față și reduce singură viteza dacă te apropii de cel din fața ta. Nu o face în mod agresiv, deci ca să simți beneficiile acestui sistem trebuie să fii și tu preventiv prin stilul de condus. Însă este un ajutor util, care te ajută să menajezi frânele și să obții cifre de consum cu care poți să te lauzi la alții, așa cum am făcut eu în testul ăsta.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Nu chiar. Dacă nu găsești dotarea pe care o cauți în lista de echipări standard, atunci sigur o găsești în cea de opționale. Și dacă vrei suport lombar, să știi că e în lista de opționale. Încă.

Am fost dat pe spate de farurile Laserlight (1537 €) care, împreună cu asistentul de fază lungă, au făcut din noapte zi, însă fără să dea cu laser în ochii celor care veneau din contrasens. Nu-ți dai seama cât de confortabilă pentru conducător este această tehnologie până când nu o încerci o dată.

Cât mă costă toată afacerea?

Cel mai accesibil BMW Seria 4 Convertible, 420i, pleacă de la aproape 54000 €. Un 430i este ceva mai scump, bate spre 59000 € ca preț de pornire. Să-l mai încarci cu dotări opționale de 15.000 € nu este imposibil, așa cum ne-a arătat mașina de test. Și, da, se poate și mai mult. Însă nu trebuie să uiți că un Seria 4 Convertible vine în standard ca decapotabilă cu soft top și cu distribuție egală a maselor pe punți, iar astea-i sunt atributele principale. Restul este… extra.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Faruri LED, aer condiționat automat, volan îmbrăcat în piele, transmisie automată Steptronic (8 trepte), pilot automat, instrumentar de bord de 12.3 inch și ecran central de 10.25 inch, senzori de parcare și cameră de marșarier.

Decât să te plictisesc aici cu o suită de informații, mai bine te invit pe site la BMW ca să ți-l configurezi tu după bunul plac. Pentru că e și genul de mașină pe care îți face plăcere să o configurezi. 

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Că are plafon care se bagă singurel în portbagaj.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Scaunele cu operare electrică se mișcă foarte încet. Foarte încet.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Măresc viteza de glisare a scaunelor pentru atunci când trebuie să vâri un pasager pe locurile din spate. Că până revine în poziție inițială scaunul din față, e posibil ca pasagerul să se ceară afară din nou. Nu mi s-a întâmplat, dar mă așteptam și la asta.    

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

… vrei o decapotabilă premium cu prezență scenică, dramatică, enigmatică, singuratică, animalică. Asta dacă ți-ai dorit încă de mic ceva special și nu știi cum să explici. Știi tu la ce mă refer.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

… ți-e teamă că vecinii pizmuitori o să-ți hăcuiască plafonul textil. În cazul ăsta, ar fi sănătos chiar să te muți din cartierul ăla, oricum.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da, chiar dacă pentru asta ar trebui să mă pregătesc psihologic să ascult criticile tuturor la adresa grilei față. Că de asta nu o să duci lipsă, clar!

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

BMW Cabrio, așa cum ar trebuie să fie: elegant, ușor, dinamic.

Logo BMW

BMW Seria 4 Cabriolet

2.0 430I AUTO

de la 63.368 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Motor Termic (Combustie)
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
245 CP
Cuplu maxim sistem
400 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
8
Tracțiune
spate
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1998 cmc
Putere maximă
245/180 CP/kW
Cuplu maxim
400 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
6.4 s
Viteză maximă
250 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
6.9 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4768 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1852 mm
Înălțime
1384 mm
Ampatament
2851 mm
Volum portbagaj
300 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
1790 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
63.368
Preț mașină testată
71.414 €