Test Drive: BMW Seria 3 PHEV

Cel mai popular hibrid plug-in din segmentul premium a primit un facelift și rămâne un model atrăgător într-un segment tot mai competitiv.

Cine este și ce vrea BMW 330e xDrive Sedan de la noi?

Seria 3 este genul de mașină care a muncit suficient de mult în carieră încât nu mai are nevoie să se prezinte când se află într-o încăpere cu alte mașini.

Succesul obținut de-a lungul generațiilor, lucru dovedit în special de aprecierea clienților, i-a adus un loc de cinste în istoria constructorului bavarez. Motiv pentru care BMW a creat un spațiu dedicat Seriei 3 în muzeul său de la Munchen.

Dacă ajungi prin capitala Bavariei, îți recomand să-ți faci timp pentru o vizită la muzeul BMW. O să descoperi o expoziție impresionantă de modele istorice, vehicule rare și mașini de ultimă generație. În plus, cum spuneam și mai sus, o să poți vedea “pe viu” evoluția Seriei 3 de la prima generație și până în prezent.

BMW Seria 3 a primit un facelift în luna mai 2022, iar eu am avut ocazia să testez o variantă hibridă cu încărcare la priză (PHEV). Mai precis, BMW 330e xDrive Sedan. Această configurație presupune un propulsor pe benzină de 2,0 litri cu 184 CP, un motor electric cu 109 CP, o baterie de 10,5 kWh (capacitate netă) și tracțiune integrală. Sistemul de propulsie dezvoltă un total de 292 CP, iar autonomia în regim electric este de până la 60 de kilometri.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Seria 3 facelift a primit un design proaspăt atât pentru partea frontală, cât și pentru cea din spate. Farurile LED, disponibile standard, sunt acum mai subţiri.

O altă noutate este introducerea sistemului de operare BMW 8.0, care vine la pachet cu un ecran central curbat.

Toate variantele lui Seria 3 facelift sunt echipate standard cu transmisie Steptronic cu opt trepte și cu clapete de schimbare a vitezelor pe volan.

Ce concurenți are pe piața din România?

Dacă analizezi strict din perspectiva segmentului premium și cauți alternative pentru sedanul Seria 3 PHEV, vei observa că doar Mercedes Clasa C poate fi catalogat drept rival.

Cu toate acestea, comparația este mai degrabă doar pe hârtie, întrucât Seria 3 este net superior lui Clasa C dacă arunci un ochi peste vânzările versiunilor PHEV pe anul 2022. Potrivit datelor Jato Dynamics, BMW Seria 3 PHEV este al doilea cel mai vândut hibrid plug-in din Europa, cu peste 32.400 de exemplare. Singurul model care l-a depășit a fost Ford Kuga.

De altfel, topul primelor 10 modele PHEV este dominat de SUV-uri – Volvo XC40, Hyundai Tucson, Peugeot 3008 fiind doar câteva exemple – în timp ce Seria 3 este singurul sedan care punctează în partea de sus a acestui clasament.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Dacă vrei să-ți comanzi un Seria 3, poți alege între motorizări pe benzină și diesel, dar poți opta și pentru o variantă plug-in hybrid.

Îți propun să ne concentrăm pe hibridul cu încărcare la priză pentru că aici există trei versiuni: două cu roți motrice spate și una cu tracțiune integrală. Dacă mergi pe variantele cu roți motrice spate, ai de ales între 204 CP (320e Sedan) și 292 CP (330e Sedan). 

Versiunea testată, respectiv 330e xDrive Sedan, oferă 292 CP. Bateria de 10,5 kWh poate fi încărcată la prize casnice de 220V sau stații AC, însă la o putere de cel mult 3,7 kW. În cazul în care ai acces la o stație AC, ai nevoie de aproape 4 ore pentru ca bateria să fie încărcată 100%.

Cea mai bună soluție ar fi să reîncarci acasă, peste noapte. Sau la locul de muncă, dacă ai o priză pe care s-o folosești cât timp mașina e parcată.

Versiunea Seria 3 PHEV testată este interesantă și reprezintă o soluție viabilă pentru cei care au posibilitatea încărcării bateriei acasă/la birou. În caz contrar, recomandarea ar fi să te orientezi către versiunile termice clasice.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Potrivit datelor oficiale, exemplarul BMW 330e xDrive Sedan testat consumă, în medie, 1,5 litri/ 100 km cu bateria încărcată complet. După cele câteva zile de test și un total de aproape 520 de kilometri, eu am obținut un consum de 6,4 litri, cu mențiunea că bateria nu a fost plină la debutul testului și am efectuat o încărcare parțială (30 de minute) pe traseu.

Cu bateria plină, poți parcurge aproximativ 50-55 de kilometri în regim 100% electric. După descărcarea bateriei, mașina trece în modul hibrid clasic, bazându-se în principal pe motorul termic, în timp ce motorul electric ajută la plecările de pe loc, la deplasarea cu viteze mici și în momentele în care apeși la podea pedala de accelerație.

Cu bateria încărcată și rezervorul plin, autonomia lui Seria 3 PHEV ajunge cu lejeritate la peste 600 de kilometri.

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

330e xDrive Sedan se pliază foarte bine pe starea ta de spirit. Dacă vrei să mergi liniștit până la destinație este capabil să îți ofere un confort ridicat chiar și în condițiile în care dispune de șasiul adaptiv M – scenariu în care suspensia este ușor zgomotoasă când treci peste anumite denivelări sau gropi.

Dacă simți nevoia de o doză de adrenalină, există o funcție numită XtraBoost prin care mașina se transformă în varianta sa cea mai dinamică. XtraBoost-ul poate fi activat prin apăsarea butonului Sport și îți oferă un plus de 40 CP peste puterea combinată generată de combinația dintre motorul termic și cel electric.

În modul XtraBoost, o premieră pentru un model hibrid de la BMW, 330e xDrive Sedan oferă un comportament mai sportiv și o direcție mai precisă în tandem cu transmisia Steptronic cu 8 trepte.

În modul Hybrid, mașina poate atinge viteze de până la 110 km/h cu propulsie exclusiv electrică – o creştere de 30 km/h faţă de predecesor. Iar modul Electric permite viteze de până la 140 km/h (anterior până la 120 km/h).

Cum ți se pare designul exterior?

Seria 3 facelift îmbină foarte bine eleganța cu sportivitatea, iar liniile caroseriei contribuie la o prezență puternică. Îmi plac noile faruri LED mai subțiri și că, cel puțin deocamdată, dimensiunea grilei frontale n-a scăpat de sub control. Este bine proporționată și mă bucur că designerii nu au apelat la o grilă “oversized” așa cum s-a întâmplat în cazul altor modele din gamă.

Cum sunt materialele la interior?

De foarte bună calitate. Asta și pentru că zonele cu plastic lucios sunt puține. Plasticele pe care le găsim de obicei în orice habitaclu au fost înlocuite cu un nou material cu finisaj mat și sunt plăcute la atingere, cu câteva excepții. Nivelul finisajelor este însă bun.

Foarte reușită combinația cromatică din interior în care predomină acest roșu-vișiniu pe care BMW îl numește Tacora Red.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Doar 9, pentru că mi-ar fi plăcut ca buzunarele portierelor să fie puțin mai generoase. Restul zonelor existente au fost însă suficiente pentru nevoile mele.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Încap lejer 4 pasageri adulți. Desigur, este loc și pentru al cincilea în spate, însă spațiul nu este tocmai suficient pentru ca trei adulți să stea confortabil, de exemplu.

Capacitatea portbagajului (doar 375 de litri) are evident de suferit din cauza bateriei. Dacă alegi însă varianta cu motor termic clasic, atunci poți avea un portbagaj cu 480 de litri.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

EuroNCAP a testat Seria 3 în 2019. Atunci, sedanul german a primit scorul general maxim de cinci stele. Gradul de protecție pentru pasagerii adulți a fost de 97%, protecția copiilor a fost notată cu 87%, iar pentru protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, Seria 3 a fost notat cu 87%. Sistemele de asistență au fost evaluate la 76%.

Seria 3 facelift nu a trecut prin testele organizației independente – în general, Euro NCAP nu obișnuiește să testeze și versiunile cu facelift – însă trebuie menționat că nemții au continuat să vină cu sisteme noi de siguranță și asistare.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Primul lucru de menționat aici ar fi ecranul central curbat, disponibil standard. 

A doua mențiune este pentru maneta schimbătorului de viteze pentru transmisia Steptronic cu opt trepte, care vine cu un nou design. Nu sunt fanul acestei soluții, dar admit că este bine integrată alături de butonul start/stop, controlerul iDrive și butoanele pentru modurile de rulare.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Nu, dar mai sunt lucruri care puteau fi îmbunătățite. Cu toate că sistemul de infotainment vine cu o grafică excelentă și reacționează destul de bine la comenzile tactile și vocale, am simțit nevoia de mai multă simplitate și mai multe butoane pe care să le apăs pentru diferite funcții pe care le căutam prin submeniuri.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

BMW 330e xDrive Sedan are un preț de pornire de aproximativ 55.750 de euro (TVA inclus).

Mașina testată, cu o serie de echipări opționale precum jantele de 18 inchi, șasiul adaptiv M, scaunele sport față reglabile electric cu memorie pentru șofer, farurile adaptive LED și pachetul Travel, are un preț de 74.100 de euro.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Eficiența sistemului de propulsie plug-in hybrid.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Sistemul de infotainment cu meniu prea complicat.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Măresc capacitatea bateriei electrice.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei unul dintre cele mai eficiente modele PHEV. Ai suficientă autonomie ca să mergi zilnic la birou în modul 100% electric și poți parcurge distanțe lungi în afara orașului fără grija că trebuie să încarci bateria (dacă nu ai unde).

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…nu ai stație de încărcare acasă sau la birou.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Mai degrabă aș alege o electrică BMW în același buget.

Clientul perfect al mașinii?

Cei care se bazează pe mașină pentru mersul la birou în timpul săptămânii și care nu vor să aibă grija încărcării bateriei unei electrice în călătoriile lungi din concedii.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un hibrid plug-in care îți deschide apetitul pentru o mașină electrică.

Logo BMW

BMW 330e xDrive Sedan

de la 55751 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Plug-in Hybrid (PHEV)
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Electric
Putere maximă sistem
292 CP
Cuplu maxim sistem
420 Nm
Transmisie
Tip transmisie
Automată
Număr trepte
Tracțiune
Integrală
Motor termic
Configurație / nr cilindri
L4
Capacitate cilindrică
1.998 cmc
Putere maximă
184 CP
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
109 CP/kW
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
12 kWh
Capacitate netă
10,5 kWh
Putere maximă încărcare AC
3,7 kW
Putere maximă încărcare DC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
5,8 s
Viteză maximă
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
1,5 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
16,7 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
59 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4.713 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1827/2068 mm
Înălțime
1.444 mm
Ampatament
2.851 mm
Volum portbagaj
375 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
1.900 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
55.751
Preț mașină testată
74.082