Test Drive: BMW Seria 2 Gran Coupé facelift

BMW Seria 2 Gran Coupé nu seamănă deloc cu Seria 2 Coupé, are platformă nativă cu roți motrice față și totuși... se conduce exact cum te-ai aștepta de la un BMW. Explic mai departe ce și cum.

BMW Seria 2 M235 xDrive Gran Coupé: care-i treaba cu mașina asta?

Nici că putea pica mai bine întrebarea, deoarece e posibil ca noile direcții urmate de BMW pentru Seria 2 să provoace anumite confuzii. Așadar, gama Seria 2 se împarte în două: Coupé și Gran Coupé.

Dacă în cazul Seriei 4 sau Seriei 8, de exemplu, titulatura de Gran Coupé echivala cu adăugarea unei perechi de portiere suplimentare pentru un total de patru și retușuri minime pe partea estetică, pentru Seria 2 lucrurile stau diferit.

Adică: Seria 2 Coupé e un automobil nativ cu roți motrice spate, dezvoltat pe platforma de sub Seria 3/Seria 4, în vreme ce Seria 2 Gran Coupé are din naștere roți motrice față, iar arhitectura este împărțită cu Mini și BMW Seria 1/X1.

Deci: Seria 2 Gran Coupé are roți motrice față (nu strigați „blasfemie!”, cel puțin nu deocamdată), o abordare netradițională pentru BMW. Totodată, designul, de la siluetă la detalii și așa mai departe este complet diferit față de cel al Seriei 2 Coupé. Evident, diferențele sunt evidente și în zona de dinamică, mai ales prin prisma configurației cu motor față + roți motrice față.

Rețineți și faptul că Seria 2 Gran Coupé poate primi tracțiune integrală xDrive (dotare opțională). Este și cazul modelului de test la care voi face referire de acum încolo. De fapt, Seria 2 Gran Coupé M235 este disponibil doar cu xDrive.

Și încă ceva. M235 se numește așa fiindcă BMW a decis să rezerve particula „i” exclusiv modelelor electrice (i4, iX, iX3 și așa mai departe). Așadar, ceea ce până recent se numea M235i s-a transformat în M235.

De ce se lansează acum?

Nu se lansează chiar acum. Seria 2 Gran Coupé (F44) e cu noi de prin 2020, iar în 2024 a primit un facelift, cel pe care l-am testat eu.

Lucruri de reținut față de modelul de dinainte de facelift?

Schimbările sunt de ordinul subtilului și vizează designul exterior (partea din față, grila și grafica luminilor de zi), o țâră de tehnologie (BMW OS 9 plus Apple CarPlay/Android Auto fără fir) și partea de confort care poate fi deblocată prin anumite dotări opționale (scaune încălzite, volan încălzit și plafon panoramic).

Tot în zona modificărilor greu de sesizat: cresc lungimea (cu 20 mm, până la 4546 mm, în timp ce ampatamentul măsoară 2670 mm) și înălțimea (cu 25 mm, până la 1445 mm).

Cu ce alte modele împarte platforma tehnică și de ce iese în evidență BMW Seria 2 Gran Coupé în familie?

Scheletul de sub Seria 2 Gran Coupé este reprezentat de platforma modulară UKL2, cum spuneam mai sus, dezvoltată cu roți motrice față și compatibilă cu xDrive. Aș spune că fix această soluție îl scoate în evidență pe Seria 2 Gran Coupé, mai ales că fratele Seria 2 Coupé este oferit în configurația clasică a unui BMW – motor față + roți motrice spate.

Alte modele clădite pe UKL2: BMW X1, BMW Seria 1, Seria 2 Active Tourer, BMW X2, Mini Countryman. Ca idee, „UK”-ul din nume vine de la Untere Klasse, care în germană înseamnă clasă de jos, inferioară. Adică fix o parte din modelele care deservesc intrarea în gama BMW.

Care sunt ceilalți rivali direcți de pe piață?

Audi A3 sedan (sau limuzină, cum îl veți găsi în configuratorul Audi România) și Mercedes-Benz CLA sunt cei mai aproape de zona competiției pentru Seria 2 Gran Coupé.

Cât costă? Cum stă la preț versus principalii concurenți?

În România, BMW Seria 2 Gran Coupé pornește de la 34.788 de euro – în cazul versiunii de bază 216 Gran Coupé cu 122 de cai-putere și roți motrice față, în timp ce Audi A3 sedan pornește de la 30.098 de euro (116 cai-putere și roți motrice față).

Pentru CLA, model care a primit anul acesta o nouă generație, există prețuri oficiale în România doar pentru versiunea electrică – irelevante în cazul de față, la momentul redactării.

Mai durează până CLA-ul cu motor termic intră pe piață, dar știm că va fi echipat cu un motor termic turbo de 1,5 litri (benzină) cu tehnologie mild-hybrid la 48 de volți (un motor electric în transmisie și o baterie de 1,3 kWh). Noul CLA cu motor termic va avea roți motrice față și opțional tracțiune integrală.

Seria 2 Gran Coupé M235 (300 de cai-putere, xDrive) pleacă de la 57.838 de euro. Dacă ne uităm la corespondentul din gama Audi pentru Seria 2 Gran Coupé M235, opțiunea e clară: Audi S3 (333 de cai-putere, tracțiune integrală quattro), cu preț de pornire de la 47.587 de euro.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Despre Seria 2 M235 xDrive Gran Coupé, pe numere: doi litri (1998 cc), patru cilindri în linie, motor turbo așezat transversal, 300 de cai-putere, 400 Newtoni-metru între 2000 și 4500 rpm. Transmisia automată Steptronic (șapte trepte, dublu ambreiaj) ajută în sprintul 0-100 km/h bifabil în 4,9 secunde care poate continua spre o viteză maximă limitată electronic la 250 km/h.

Legat de recomandare, depinde foarte mult de ce fel de utilizator ești și ce vrei de la mașină. Clar, un M235 xDrive te poate duce în zona de hot-hatch (deși un M135 ar adăuga și mai multă puritate termenului), însă te poți duce inclusiv spre o motorizare diesel pentru Seria 2 Gran Coupé (218d, 220d), pe lângă cele pe benzină.

Cum ți se pare designul exterior?

Și aici, ca în cazul roților motrice față, avem de-a face cu trăsături netradiționale la BMW. Culmea, lumea întoarce capul după mașină mai ales după o privire scurtă spre partea frontală, care pentru mine seamănă din anumite unghiuri cu exemple de design de pe la Hyundai/Kia.

Nu-i decizia mea dacă Seria 2 Gran Coupé arată bine sau rău – pot să spun doar că e mult mai bine ca în poze și raportat la acest M235, estetica servește cauzei de exprimare a performanței de dincolo de caroserie (mă uit în special la evacuările finale duble, la eleronul discret de pe portbagaj și la bara față).

Cât consumă pe bune?

BMW estimează un consum teoretic mixt situat între valorile de 7,5 și 8,2 l/100 km. Consumul meu pe trei zile și 500 de kilometri, cu oraș, DN și autostradă s-a stabilizat la 8 l/100 km, după ce m-am jucat cu toate modurile de condus.

Rezervorul de benzină are aproximat 49 de litri, deci cu un plin și consumul obținut de mine, te poți deplasa cam 600 de kilometri.

Cum sunt materialele și calitatea asamblării la interior?

Calitatea primează, în general și în special în zonele pe care utilizatorul sau pasagerii le ating/văd des. Scaunele și volanul sunt delicii fine în Seria 2 Gran Coupé.

Există și porțiuni de habitaclu unde ar fi loc de mai bine, mai ales dacă luăm în discuție statutul mărcii și așteptările clienților. Și când spun porțiuni mă refer la butoanele de pe portiere, la portierele în sine care sună uneori a gol când sunt închise mai ferm și în general la acele locuri ascunse vederii de pe lângă tunelul median.

Mai cred și că se putea mai bine pe partea de insonorizare – zgomotul produs de aerul care trece peste caroserie este sesizabil încă de pe la 90-100 km/h.

Spațiu interior: câți pasageri încap pe bune în mașina asta și cum stă la spațiile de depozitare?

Pe bune, patru pasageri. Cu mențiunea că pentru confort optim, cei din spate ar trebui să nu fie mai înalți de 1.60-1.65, altfel intervin probleme cu spațiul pentru picioare și cap.

Portbagajul are un volum de 430 de litri, pe tunelul median există două suporturi de pahare, bancheta poate fi rabatată 40-20-40, sub podeaua portbagajului există un spațiu suplimentar de depozitare și evident, pentru micile obiecte personale (telefoane, portofele, tocuri de ochelari și așa mai departe) se poate apela la cotiera centrală și la buzunarele din portiere sau la torpedou.

Sistemul multimedia și infotainment: lucruri bune, lucruri proaste?

Nu știu ce i s-ar putea reproșa sistemului multimedia sau instrumentarului de bord digital. Personal, am rezonat mereu cu grafica, timpul de răspuns și logica după care sunt așezate meniurile și submeniurile din sistemele de operare BMW. Și nici n-am avut probleme la conectarea unui smartphone prin Apple CarPlay.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Ați tot citit că design, că roți motrice față, că nu știu ce. Ei bine, dacă e ceva pur BMW la acest Seria 2 Gran Coupé, acel ceva e potențialul dinamic pe care-l poți extrage de la tot pachetul.

Fără ocolișuri, primești exact porția de peformanță la care te aștepți. Și aici nu vorbesc doar despre motor. Motorul e doar o parte din ecuație, până descoperi cât de precisă e direcția, câte basculante de aderență ai pe viraje (mă rog, cu anvelopele potrivite, nu cu slick-uri sau semislick-uri marca Vericu’) și câtă siguranță îți este indusă cu fiecare metru de asfalt lăsat în urmă.

În funcție de cât de tare îți împingi limitele, ai să observi câteva particularități la accelerare.

În primul rând, dacă nu calci mâța pe coadă, componenta roți motrice față primează și asta se simte mai ales în accelerări ușoare spre medii. Senzația e că spatele începe să împingă abia atunci când ai cu adevărat nevoie, fie la apăsarea pedalei de accelerație sau în situațiile în care creierul mașinii decide că nu ai neapărat stofă de pilot.

Pentru utilizatorul normal, prezența acestui xDrive se va contura doar în rare situații, spre limită. În restul timpului, Seria 2 M235 xDrive Gran Coupé se conduce ca orice altă mașină cu roți motrice față, inclusiv când vine vorba de tendința (înnăbușită) de subvirare.

În al doilea rând, tăria suspensiei este în limitele gamei BMW, deci ușor rigidă pentru cei obișnuiți cu alte mărci – mai puțin Mazda. Asta înseamnă că mașina mai țopăie de spate peste limitatoare sau pe zonele cu asfalt vălurit, mai ales fără bagaje în portbagaj și fără pasageri pe banchetă. Pe de altă parte, tot această suspensie (adaptivă în cazul de față) te ține lipit de asfalt în momentele în care vrei asta, deci cam aici se regăsește compromisul: renunți la un pic de confort pentru mai mult control și manevrabilitate.

Sunet de motor există și din cel real și din cel fals (mai ales în accelerări și la activarea acelei rezerve de resurse cu clapeta BOOST). Sunetul de motor prelucrat în laborator e trimis spre timpane din aceleași difuzoare prin care ies acordurile playlistului tău preferat (apropo, impecabil sistemul audio, ca de obicei).

Dacă mai pui la socoteală și transmisia care execută militărește orice oscilații între trepte, tragi linie și aduni, rezultatul va fi un tot unitar în care fiecare piesă își face treaba complementar cu celelalte.

Indiferent de cui îi place sau nu locul în care puterea și cuplul ajung pe asfalt, Seria 2 M235 xDrive Gran Coupé e un BMW prin manierele rutiere. Atât de simplu.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Da, Seria 2 Gran Coupé a trecut pe la Euro NCAP în 2019 și a ieșit din sala de examen cu punctaj maxim: cinci stele. Cele mai mari note i-au fost acordate pentru protecția pasagerilor adulți (94%) și ce a pasagerilor copii (87%), în timp ce protecția participanților vulnerabili la trafic, ca de exemplu pietoni, bicicliști, trotinetiști și motocicliști a primit un punctaj de 76%. Sistemele de siguranță activă și pasivă au fost notate cu 72%.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

N-am ceva anume în cap. Mașina asta e cu totul un pachet tehnologic, de la interior până la toate elementele care îi oferă dinamica tipică mărcii. Chiar și într-o configurație cu tracțiune integrală.

Cât despre ceea ce am numi un gimmick, unii utilizatori ar putea găsi de bun augur experiența care vine la pachet cu deblocarea totală a resurselor motorului, prin acționarea prelungită a clapetei din stânga volanului (marcată cu BOOST), cea care în mod normal trece transmisia într-o treaptă inferioară.

Ce-i lipsește?

Depinde pe cine întrebi. Poate un design mai apropiat de Seria 2 Coupé, poate o versiune cu roți motrice spate, poate ceva mai multă atenție la interior.

Un lucru care face mașina asta să fie unică și să iasă în evidență?

Aș spune designul exterior raportat la ce vedem azi în gama BMW. Dacă-l privim pe Seria 2 Gran Coupé la nivel de model, fără să mergem pe diferite versiuni, atunci e clar că roțile motrice față fac notă discordantă în genele mărcii.

Liber la criticat: ai mână liberă să îmbunătățești un lucru. Ce schimbi?

Nu cred că aș avea nevoie de un M235 cu xDrive. Unu la mână. Și doi la mână, poate m-ar încânta mai mult o abordare de design ceva mai aproape de Seria 2 Coupé. Cu ceva linii mai suple. Din unele unghiuri, acest Gran Coupé pare ușor supraponderal.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei neapărat un BMW sportiv și tot statutul oferit de marcă, dar bugetul îți permite doar modele din zona de intrare în gamă. Nu că un Seria 2 M235 xDrive Gran Coupé e neapărat accesibil pentru oricine.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…te scandalizează ideea unui BMW cu roți motrice față. Cred că aici vor strâmba din nas cel mai mulți fani/clienți ai mărcii, deși, repet, există arhisuficient dinamism și în acest Gran Coupé. Cel puțin în cazul celui de față.

Completează spațiile punctate: mașina asta va fi un succes dacă…

…va reuși să se impună în sanctitatea căpătată de roțile motrice spate în rândul celor care aleg/au ales un BMW.

Peste 10 ani vom vorbi despre mașina asta ca despre modelul care…

…a încercat să schimbe mentalități și totodată să aducă o nouă categorie de clienți în curtea BMW.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

De nesubestimat.

Fișa tehnică a mașinii

Logo BMW

BMW Seria 2 Gran Coupé

2.0 M235I XDRIVE GRAN COUPE DCT

de la 57.838 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Motor Termic (Combustie)
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
300 CP
Cuplu maxim sistem
400 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
7
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1998 cmc
Putere maximă
300/221 CP/kW
Cuplu maxim
400 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
4.9 s
Viteză maximă
250 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
7.5 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4546 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1800 mm
Înălțime
1420 mm
Ampatament
2670 mm
Volum portbagaj
430 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
1650 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
57.838
Preț mașină testată
64.109 €