BMW M2: care-i treaba cu mașina asta?
BMW M2 a mai trecut prin garajul nostru (din păcate temporar, ca toate mașinile de test) undeva prin vara lui 2023, deci acum doi ani și câteva luni.
La fel ca până acum, BMW M2 rămâne acea sportivă care înglobează cel mai bine caracteristicile primare ale mărcii, așa cum s-au format și cizelat ele de-a lungul timpului. Rețeta, în linii mari, vă e cunoscută: roți motrice spate, caroserie coupé, motor față și o siluetă, judecată prin lentila vremurilor noastre, cât de cât compactă.
Raportat la gamă, M2 (și derivatul M2 CS) reprezintă cea mai performantă cristalizare a ideii de BMW Seria 2.

De ce se lansează acum?
Nu se lansează acum. M2-ul G87 există pe piață din 2023, iar ceea ce vedeți în imagini e un facelift foarte, foarte subtil pe care BMW l-a aplicat celui mai accesibil M pur.
Lucruri de reținut față de modelul de dinainte de facelift?
Cum spuneam, schimbările sunt aproape de nedeslușit. Motorul (S58, împărțit cu M3 și M4) capătă un plus de 20 CP și dezvoltă un total de 480 CP, în vreme ce versiunea cu transmisie automată are 600 Nm în loc de 550 Nm (pentru varietatea cu transmisie manuală, cuplul maxim rămâne 550 Nm).
Câteva culori noi de caroserie, jante, un volan teșit în partea de jos, BMW OS 8.5 și noi opțiuni pentru tapițerie închid o listă care descriu o reîmprospătare dintre cele mai discrete.

Care sunt ceilalți rivali direcți de pe piață?
De la testul precedent, M2 a pierdut un potențial rival: Audi TT RS (TT a fost scos din producție). Au mai rămas, atenție, nu neapărat pe linie directă, concurenți din partea Porsche – 718 Cayman GT4 RS (dar aici e vorba de motor central și roți motrice spate) și Mercedes-AMG CLA 45 S (un mix cu motor față, tracțiune integrală, dar și patru uși în loc de două). Poate și Audi RS3 (motor față, integrală și tot cu patru uși).
Pe de altă parte, n-ar fi greșit nici dacă îl considerăm pe M2 ca jucător într-o ligă proprie, doar a lui. Cel puțin la momentul redactării.
Cât costă? Cum stă la preț versus principalii concurenți?
BMW M2 Coupé, după titulatura completă din cartea de identitate, pornește de la 75.625 de euro (pentru M2 CS vei da minim 90.300 de euro).
Prețurile pentru Audi RS3 încep de la 67.719 euro, cele pentru AMG CLA de la 75.600 de euro, în vreme ce un Porsche 718 Cayman GT4 RS costă dublu și încă ceva: de la 174.742 de euro. Și o mențiune: AMG CLA iese din configuratorul de România în noiembrie 2025.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
M2 e doar M2, așa că teoria de sub capotă spune următoarele: 3 litri (2.993 cc) turbo, benzină, 6 cilindri în linie, 480 CP la 6.250 rpm, 600 Nm între 2.650 și 6.130 rpm (am testat versiunea cu transmisie automată), 0-100 km/h în 4 secunde, 0-200 km/h în 12,9 secunde, 250 km/h viteză maximă (sau 285 km/h, dacă se aplică opțiunea M Driver’s Package).
Roțile spate sunt hrănite de transmisia M Steptronic (automată, 8 trepte) și tot aici există și un diferențial M activ. Tot ce-am scris mai sus are de mișcat o masă proprie de 1.805 kg.

Cum ți se pare designul exterior?
Dincolo de potențialul polarizant al unui M2 simplu și de imaginile care uneori nu-i fac dreptate, am fost fan de la început al esteticii lui M2. Lucrurile pot fi duse într-o direcție mult mai radicală (a se citi cu influențe puternice din motorsport), ca în cazul de față, prin instalarea de accesorii M Performance. Acestea pot viza partea de aerodinamică, sistemul de propulsie, șasiul și interiorul – și foarte important, toate sunt omologate.
Pe modelul de test, acestea sunt incluse în pachetul M Race Track (la prețul de 14.350 de euro), care include, printre ceea ce deja cred că este evident, scaune de tip scoică M Carbon și un plafon M Carbon. De fapt, carbonul, sau mai exact CFRP-ul (plastic ranforsat cu fibră de carbon) domină peisajul pe afară și pe dinăuntru.

Cât consumă pe bune (și ce autonomie are)?
În momentul în care am predat mașina, consumul mediu afișat în bord era de 15,2 l/100 km. În oraș (București), de exemplu, am avut și consum instant de 23,1 l/100 km, deci acum știți cam la ce să vă așteptați. Apropo, BMW spune că în teorie, M2 consumă în medie 9,7 l/100 km. Într-o notă personală, nu văd de ce s-ar raporta cineva la această valoare și mai mult, de ce ar încerca s-o atingă/obțină cu M2.
Deci, cu un consum de 15,2 l/100 km (condus în regim de bun simț și legal, pe tipuri diferite de drum), o autonomie reală ar gravita în jurul valorii de 340 km (rezervorul de benzină are 52 l).

Cum sunt materialele și calitatea asamblării la interior?
Rămân de BMW modern, cum am mai spus. Asamblarea este impecabilă și dansul dintre diversele materiale cu tentă sportivă (fibră de carbon, Alcantara, aluminiu) contribuie la atmosfera de mașină de curse, împreună cu exteriorul semnat M Performance. Chiar nu văd ce n-ar fi la locul lui pe genul acesta de agregat motorizat.
Spațiu interior: câți pasageri încap pe bune în mașina asta și cum stă la spațiile de depozitare?
Șofer plus pasager. Și-atât. Nu are rost să chinui pe nimeni în spate, cel mai bine păstrezi acele scobituri pentru un plus de bagaje la drum lung, în caz că portbagajul (390 de litri) se dovedește prea mic.

Sistemul multimedia și infotainment: lucruri bune, lucruri proaste?
Un plus ar fi tehnologia în sine, fiindcă M2 primește, ca toate modelele BMW, exact ce are mai bun marca în materie de interfață multimedia, de la meniuri, la grafică, la toată logica din spatele structurii care asigură interacțiunea om-mașină la nivel de funcții și sisteme.
Personal, aș putea trăi și cu un M2 spartan, echipat doar cu cele mai de bază ecrane, cât de mici posibil. După mine, e mai importantă cealaltă interacțiune om-mașină, cu volanul și pedalele.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Hai să-ncepem cu orașul. Într-un București majoritar spart (și dacă nu e spart, e cârpit), nu vrei să mergi cu M2. Te chinui pe tine și chinui și mașina degeaba.
Chiar și pe setări mai blânde, șasiul va mârâi la acneea din asfaltul urban, la șinele de tramvai așezate oricum numai la nivel nu și dacă ai crezut că asta-i tot, scaunele M Carbon tip scoică vor fi mereu acolo, spre maturarea spatelui. Probabil sunt excelente pentru circuit, clar nu și pentru un oraș lăsat în paragină – deci dacă aveți problema asta, poate e mai simplu să alegeți scaunele M Sport standard. Sau un oraș mai îngrijit, știu eu?
Ideea e că scaunele M Carbon rad aproape 11 kg din masa totală și banii în plus eventualele programări la chiropractician/kinetoterapeut nu se justifică decât dacă știi sigur că în weekend-uri duci M2-ul la circuit.
Din momentul în care ai reușit să lași în urmă un Gotham după două luni în Vaslui, M2 devine altă mașină. Și totul începe cu motorul, un exemplu de finețe, de civilizare și în același timp de putere.
Mai rar vezi bestii atât de ferm disciplinate, atât de precise și melodioase când își cântă imnul sub capotă sau prin patru țevi încinse. Dar totuși bestii de la un anumit punct încolo – în general, livrarea puterii este liniară și lesne de anticipat, asta până decizi că e momentul să-ți scape glezna dreaptă. Și chiar și atunci, simți încordarea, zburlirea fără ca anvelopele să deseneze pe asfalt (decât dacă alegi să trimiți acasă dădacele electronice, lucru pe care te sfătuiesc să-l faci doar pe circuit).
M2 nu-i nici mic (pentru o sportivă compactă) și nici ușor (de fapt, diferența la cântar între M2 și M4 e de maxim 20 kg, în funcție de dotări), dar ampatamentul mai scurt îl face mai manevrabil și mai intuitiv de mânuit în viraje. Direcția nu mai are nevoie de laude, deși în continuare o găsesc mult prea asistată pentru scopul lui M2. Precizia e acolo, dar mi-ar fi plăcut un vârf de linguriță în plus de tărie, pe stilul Porsche 718.
Da, aș fi vrut să încerc un M2 cu manuală, dar n-a fost să fie. Nu că automata e leneșă – din contră, pe hârtie e mai bună ca manuala dacă te uiți la numere și spirt aprins în mai toate împrejurările, deși mi-e clar că filmul M2 ar fi avut altă desfășurare a acțiunii cu trei pedale în loc de două.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
M2 n-a trecut pe la Euro NCAP, deci în continuare rămâne reper Seria 2, model care în 2022 a primit 4 stele. Punctajele defalcate sunt: 82% pentru protecția pasagerilor adulți, 81% pentru protecția pasagerilor copii, 67% pentru protecția participanților la trafic din categorii vulnerabile, 64% pentru funcții de siguranță (active și pasive).
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Raportat strict la mașina din imagini, e dificil să rămâi inert în fața pachetului M Performance. Tot tratamentul exterior (fără să facă apel la culori stridente) atrage priviri din trafic și de pe trotuar și pe bune dreptate: aura care înconjoară caroseria e aceea a unei mașini de curse care a fugit de pe circuit.
Apoi ar trebui trecută în revistă posibilitatea alegerii unei palete de setări din paliere diferite ale dinamicii: direcție, sistem de frânare, motor, suspensie și transmisie. Aici e loc de joacă și experimente, în funcție de preferințele fiecăruia. N-am uitat nici treptele de la 1 la 10 prin care poate fi ajustat răspunsul sistemului de control al tracțiunii (M Traction Control, pe limba BMW), inclusiv oprirea completă a intervențiilor (setarea 0).
Ce-i lipsește?
În continuare, nimic.

Un lucru care face mașina asta să fie unică și să iasă în evidență?
Toată suma de părți care o compun. Mașina în sine e unică.
Liber la criticat: ai mână liberă să îmbunătățești un lucru. Ce schimbi?
Dacă aș fi cu adevărat fanatic, aș da la schimb modelul pre-facelift pentru cel cu facelift. Sau m-aș duce către M2 CS, cu voia bugetului. Altfel, nu m-aș atinge de nimic. Opinie personală bazată pe nivelul meu de înțelegere și exploatare a unui M2, evident.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
Pentru sufletul din aparat. Nu prea se mai fac așa…
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…vrei confort din orice poziție. M2 nu te va satisface la acest capitol…
Completează spațiile punctate: mașina asta va fi un succes dacă…
…va rămâne în mintea și sufletul celor cu adevărat pasionați ca BMW Seria 1 M Coupé. Deci Seria 1 M, da? Nu M1.
Peste 10 ani vom vorbi despre mașina asta ca despre modelul care…
…deși născut în era gabaritului depășit, s-a apropiat cel mai mult de puritatea teoretică a ideei de coupé dezvoltat de BMW M.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Cel mai bun M modern condus de mine vreodată.
Fișa tehnică a mașinii

































