Test Drive: Audi A3 Sportback Plug-in Hybrid

În urma unei mici victorii nomenclaturale, dar și tehnologice, Audi A3 primește și cai-putere electrici. L-am luat la test ca să-i punem la treabă.

Cine este și ce vrea Audi A3 Sportback 40 TFSI e de la noi?

La cât de lung este numele complet, poți spune și că este un antrenament pentru memorie din partea celor de la Audi. Dar, mai important de atât, TFSI e este versiunea hibridă cu încărcare la priză din gama de motorizări oferite de Ingolstadt.

Generația actuală de motoare termice este probabil ultima din istoria Audi, pentru că Ingolstadtul nu va mai dezvolta motorizări cu ardere internă începând cu 2026. În timp ce gama electrică Audi prinde contur (ocazie cu care te invit să citești impresiile lui Cornel cu Audi e-tron GT), mașinile cu motorizare internă își vor trăi viața din ce în ce mai mult ca hibride. Iar A3 40 TFSI e este unul dintre ele.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Având în vedere că aceasta este prima dată când A3 poposește la Autocritica, o să fac un rezumat al noutăților generației actuale, care a debutat anul trecut. Noul A3 este un pic mai lung și mai lat decât anteriorul, dar și-a păstrat aceeași lungime a ampatamentului.

Ce nu și-a păstrat a fost versiunea cu trei uși; deci îl găsești doar ca Sportback (hatchback în cinci uși) și ca limuzină – unul dintre cele mai arătoase sedanuri din segmentul compact, dacă e să mă întrebi pe mine. Designul angular pare să-i priască (și) lui A3. Și Audi vrea să știi că o are și mai mare acum: ne-a spus că grila a crescut cu 13%.

Una dintre noutăți stă sub capotă și are forma unui sistem de propulsie hibridă cu încărcare la priză. Dacă nu te pasionează încă subiectul, găsești în gama de motorizări și ofertele clasice, atât pe benzină cât și diesel. 

Cu cine se bate pe piața din România?

Rivalii cei mai de seamă ai lui Audi A3 sunt ceilalți doi membri ai Marii Triade germane: BMW Seria 1 și Mercedes-Benz Clasa A. Având în vedere evoluția din ultimii ani a lui Volkswagen Golf, poți să-l treci și pe acesta pe listă, în special dacă vrei să vezi pentru ce anume dai bani în plus pe un A3; cele două modele sunt înfrățite în platformă.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Dacă vrei să-ți augmentezi transportul cu o versiune hibridizată cu încărcare la priză, 40 TFSI e este singura ofertă din gama PHEV a lui A3, cel puțin momentan. Audi a anunțat și 45 TFSI e, care are mai mulți cai-putere (electrici), însă la momentul scrierii acestui text nu era disponibil la vânzare.

40 TFSI e folosește ca motor termic un patru-în-linie cu 150 CP și 250 Nm, ajutat de un motor electric cu 109 CP și 330 Nm. Și pentru că socoteala inginerească nu e la fel de simplă în realitate ca pe hârtie, puterea totală a sistemului e de 204 CP și 350 Nm. Toți ajung la puntea față printr-o transmisie automată cu șase rapoarte.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Un motor mai curat “trăiește” mai mult cu benzina EVO 100 Plus: cu 44% mai multă formulă inteligentă MOL EVOTECH. Detalii aici

În cei aproape 550 de kilometri ai testului, consumul mediu s-a oprit la 6.8 l/100 km. Am folosit mașina în toate modurile posibile, rulând și prin oraș, și pe autostradă, și pe drumuri express dar și pe rute virajate. Majoritatea kilometrilor au fost făcuți extraurban.

Nu știu cât consumă A3 40 TFSI e prin oraș atunci când rulează doar cu motorul termic; eu l-am folosit așa cum zice orice producător de PHEV că ar trebui folosit un plug-in în oraș: pe baterii. Cea lui A3 are 13 kWh, cu o autonomie electrică de 78 de kilometri. În realitate, poți merge și 50 de kilometri prin oraș cu el, dacă nu chiar mai bine.

Rămas fără baterie în momentul când am ieșit din București pe autostradă, am pus bateria la încărcat – are un mod special de rulare pentru asta – și în circa 60 de kilometri aveam din nou bateria plină, și un consum de 8.6 l/100 km. De la Câmpina am urcat muntele către Brașov folosind modul Hybrid Auto și în acești ultimi 90 de kilometri, consumul a scăzut la 5.9 l/100 km. Concluzia: și hibridele pot face minuni la consum cât timp le folosești corespunzător. 

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Este confortabil la rulare, indiferent de mediu. La viteze de autostradă te bucuri de faptul că este bine antifonat și nu trebuie să asculți vâjâit de vânt sau de motor, iar în oraș te bucuri din nou că este bine antifonat și nu ești expus la claxoanele și înjurăturile din trafic. Plus: sistemul audio cu 10 incinte și subwoofer (330 €) se aude bine; există și opțiune de upgrade la Bang&Olufsen (900 €).

Pe drumuri virajate, suspensia independentă și direcția adaptivă fac din PHEV-ul A3 o mașină plăcută la condus și neutră prin comportament, chiar dacă e cu circa 400 de kilograme mai grea decât versiunea cu motor de 1.5 litri non-hibrid; dar are și 54 CP în plus.

A3 hibrid vine cu două moduri de rulare: EV și Hybrid Auto. EV folosește exclusiv doar bateria din dotare și este, la fiecare pornire, modul implicit de rulare; asta cât timp ai, desigur, energie în baterie. Modul de rulare hibrid folosește cum știe mai bine resursele, în funcție de solicitarea de la pedală, pentru a-ți oferi fie performanță, fie eficiență de consum.

Ca variațiuni ale modului hibrid ai Battery Hold și Battery Charge, care fac fix ce-ți spun că fac: primul dintre ele ignoră existența bateriei, păstrând-o pentru când vei avea nevoie, iar celălalt modifică parametrii de funcționare ai mașinii astfel încât să încarce cât de repede bateria.

Iar dacă dai de vreun drum virajat și vrei să pui la treabă motoarele, comută cutia în modul S (de la Sport) și bucură-te de toți caii-putere pe care ți-i pune sistemul la dispoziție. O chestie pe care nu am înțeles-o: în modul S, sistemul nu poate fi setat pe Battery Charge, ci doar pe Battery Hold. Un inginer Audi sigur are o explicație bună pentru asta. Eu n-am găsit-o.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Sunt mai degrabă rigide, dar nu pentru că Audi și-a dorit să facă din PHEV-ul A3 un hot hatch, ci pentru că sunt câteva sute de kilograme în plus acolo. Jantele de 17 inch vor contribui, în teorie, la ameliorarea acestui aspect. Există și jante mai mici, dar să nu exagerăm: un Audi cu jante mari este un Audi frumos.

Cum ți se pare designul exterior?

Îmi place direcția în care merge Audi în materie de design, iar A3 nu face excepție. Și oricare altă culoare în afară de cele 50 Shades of Grey din listă parcă îl pune și mai tare în evidență. Îndrăznește! Nu-mi plac evacuările false și fantele pline, dar dacă e să mă raportez la asta, ar trebui să nu-mi placă jumătate din mașinile de pe piață.

Cum sunt materialele la interior?

Jocul angular se păstrează și la interior, mă duce cu gândul la Lamborghini (sper că nu sunt singur aici), iar calitatea percepută la nivel estetic este, așa cum te-ai aștepta de la un reprezentant Audi, bună. Însă odată ce începi să atingi ici-colo suprafețe prin interior, s-ar putea să o dai în disonanță cognitivă. Ingolstadtul face eforturi în a păstra aparențele, însă a exagerat în cazul anumitor suprafețe.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Patru, dacă vrei să călătorești în confort. Cât despre spațiu, A3 se prezintă cu o banchetă spate al cărei șezut este poziționat ceva mai jos, ceea ce înseamnă că pasagerii mai înalți (și cu picioare lungi, că de obicei sunt incluse în pachet) n-o să sufere la drum lung.

Și o să încapă și bagajele lor, atâta timp cât nu se mută cu tot cu casă. Portbagajul lui A3 are 380 de litri și are podea reglabilă (pe două poziții), iar la interior găsești suficiente spații de depozitare pentru mărunțișurile tale.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Audi A3 a obținut toate cele cinci stele la testele de siguranță Euro NCAP, cu ratinguri de 89% pentru adulți, 81% pentru copii, 68% pentru participanții la trafic vulnerabili și 73% pentru sisteme de asistență.

Pe lângă suita de airbaguri (frontale, laterale față, cortină), A3 primește ca dotări standard și Pre sense front (sistem de avertisment în cazul unei posibile coliziuni frontale), alături de asistentul de menținere a benzii, Active Lane Assist.

Pe lista de opționale găsești airbagurile laterale spate, pilotul automat adaptiv, funcția Audi Side Assist (care te avertizează de pericolul unui impact și pentru mașinile care vin din spate sau din lateral), Audi Pre Sense Basic (care pregătește mașina pentru un impact iminent), Rear Cross Traffic Alert și cameră video pentru marșarier.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Sunt câteva chestii care nu se văd, dar care contează pe termen lung. Una dintre ele este suita de soluții tehnice care fac din A3 e-tron un hibrid eficient. La drum lung, A3 preferă să intre în coasting – decuplând transmisia de la roți – decât să inițieze frânarea regenerativă. Iar la frânare folosește, pe cât posibil, motorul electric pentru a recupera energia.

Apoi mai este și dedesubtul mașinii, care a fost aplatizat astfel încât să se obțină un coeficient de frecare cât mai mic, spune Audi în comunicate. Rezultatul: 0.28 Cd. Pentru comparație: BMW Seria 1 are 0.29, iar Mercedes-Benz Clasa A, 0.22. Not great, not terrible, cum ar spune americanii.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Nu chiar. De la hayon electric la HUD și la Audi connect key (sistem de blocare/deblocare a mașinii folosind doar telefonul mobil), Audi A3 le are pe toate. Doar că pe majoritatea le vei găsi în lista de opționale. I-ar fi prins bine și una-două mufe USB pentru pasagerii din spate.

Cât mă costă toată afacerea?

Pentru A3 40 TFSI e, adică hibridul cu încărcare la priză, prețurile încep de la 41.000 €. Dar în cazul în care nu vrei să te pedepsești cu jante de 16 inch – care sunt nu neapărat mici, cât urâte – și cu regretul că A3-ul tău ar fi putut fi mai arătos, mai confortabil și mai bine tehnologizat, atunci mai pune un 5.000 € acolo, pentru cheltuieli extra.

Cu ce vine în echipare standard și care sunt nivelurile de echipare?

Păi, în primul rând cu jante de 16 inch și îmbrăcat în negru. Sau în alb. Lista de dotări standard este completată, la exterior, de lumini LED (faruri, blocuri optice spate), oglinzi electrice încălzite, ștergătoare automate, eleron de lunetă – cel mai mare pe care l-a pus Audi pe un A3 până acum, în cazul în care erai curios – și ornamente negre. La interior, A3 primește climatizare pe două zone, ornamente gri, volan îmbrăcat în piele, scaune îmbrăcate în material textil, sistem audio cu șase difuzoare, conectivitate Bluetooth și dotările de siguranță pe care le-am enumerat mai sus.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pentru cum arată.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Că-ți cere 340 € ca să-ți ofere Apple CarPlay și Android Auto.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Repoziționez butonul de volum pe tunelul median. De fapt, îl scot cu totul; în ciuda faptului că are și funcție tactilă (dacă faci cercuri pe el în sensul acelor de ceasornic, crești volumul; invers, îl reduci), arată de parcă designerii ar fi fost forțați cu pistolul la tâmplă să facă și un buton de control media.   

Cumpără-ți mașina asta dacă…

… vrei un hatchback spațios, agil, sofisticat și, mai ales, arătos.

Nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

… n-ai măcar 5.000 € pentru opționale. Unele dintre ele îți trebuie pentru viața de zi-cu-zi, cum ar fi Apple CarPlay sau Android Auto. Altele sunt necesare pentru starea sufletească: jante, vopsea faină.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu. Mi-a plăcut cum arată și cum se conduce, dar nu m-a impresionat în privința materialelor și finisajelor, iar motivul pentru care mi-aș fi cumpărat un Audi era chiar acesta.

La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte.

A3-ul pe care ți-l cumperi când vrei să faci jumătate de pas în direcția electrică.   

Fișa tehnică a mașinii

Logo Audi

Audi A3 Sportback

1.4 40 TFSI PHEV S TRONIC S LINE SB

de la 44.300 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Plug-in Hybrid
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Benzină
Putere maximă sistem
204 CP
Cuplu maxim sistem
350 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
6
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1395 cmc
Putere maximă
150/110 CP/kW
Cuplu maxim
250 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
109 CP
Cuplu maxim electric
330 Nm
Baterie
Capacitate brută
13.0 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
7.6 s
Viteză maximă
227 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
1.4 l/100 km
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
78 km
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
66 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4347 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1816 mm
Înălțime
1450 mm
Ampatament
2624 mm
Volum portbagaj
280 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1100 litri
Masa proprie
1656 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
44.300
Preț mașină testată
50.433 €
Leasing promo*
*Valorile ratelor de leasing sunt valabile pentru persoane juridice și persoane fizice autorizate. Pentru oferte adresate persoanelor fizice, vă invităm să luați legătura cu un consultant Țiriac Leasing