Cei care opresc timpul: vorbim aici despre toți cei care se implică în evenimentele cu automobile clasice. Cu cât mai amplu este evenimentul, cu atât mai pronunțat e efectul său constând în perceperea la fața locului a unei alterări în cursul timpului curent. De pildă, la Silvretta Classic Rallye te simți teleportat în vremurile de glorie ale curselor alpine.

Dincolo de trimiterile figurative ale formulărilor de mai sus, urmărind „live” Silvretta Classic Rallye, îți expui creierul la primirea în cascadă a unor semnale care nu par sincronizate cu data la care te-ai trezit de dimineață – adică miezul verii lui 2025, mai precis. Un BMW 3.0 CS din 1973 trecând „în gaze” printr-o succesiune de viraje, un Mercedes-Benz 300 SL trecând prin fața unei case de munte vechi și arătoase, un Porsche 356 urcând cu o vigoare surprinzătoare spre altitudini de peste 2000 m sau – asta m-a impresionat personal cel mai mult – antebelicele participante la ediția 2025 a raliului Silvretta Classic adunate în fața primăriei din Schruns (Vorarlberg).
Silvretta Classic Rallye, unul dintre evenimentele-chintesență ale automobilismului
Ajuns anul acesta la ediția a 27-a, acest raliu de regularitate alpin (nu vă mai bat capul cu ce înseamnă regularitate; există un dosar complet cu parcursul Autocritica Squad în astfel de competiții) reunește la start o diversitate vastă și un număr respectabil de automobile cu caracter istoric. Evenimentul este organizat anual de către grupul media german Motor Presse, cu contribuția mai multor sponsori binecunoscuți din domeniul auto și nu numai.

Printre aceștia din urmă se numără și producătorul german de ceasuri mecanice Union Glashütte, care și oferă premianților câte un ceas produs anume cu prilejul Silvretta Classic Rallye în ediție limitată conform specificațiilor colecției Union Glashütte Belisar Chronograph (preț oficial: 3450 de euro).

Pentru că spațiul de desfășurare al competiției este regiunea Vorarlberg, situată la extremitatea vestică a Austriei, foarte aproape atât de Italia, cât și de Elveția și Germania, este înlesnită venirea participanților (inclusiv a echipelor de uzină) dinspre nordul Italiei, Bavaria și Saxonia. Cât despre posesorii elvețieni de colecții auto, și ei pot ajunge lejer la fața locului. Faptul se traduce printr-o prezență masivă a mărcilor Alfa Romeo, BMW, Ferrari, Lancia, Maserati, Porsche și Mercedes-Benz.

Surprinzător, deși automobilele britanice nu au o reputație sclipitoare în materie de fiabilitate (exemplarele exotice, în mod special) și acestea se prezintă în număr proporțional mare la Silvretta Classic Rallye. Anul acesta, patru dintre cele cinci exemplare antebelice au purtat siglele Alvis, Bentley, Jaguar și MG.

Diversitatea participării a fost completată în 2025 cu câteva mașini franțuzești, americane și japoneze. Dinastiile Corvette și Mustang au fost decent reprezentate, iar din partea Japoniei s-au remarcat un Nissan 300 ZX Twin Turbo (1996) și o Toyota Celica Coupe (1974).
Capriciu al naturii: un Silvretta Rallye fără Silvretta Hochalpenstrasse
La toate edițiile precedente, în traseul competiției a fost inclus drumul Silvretta Hochalpenstrasse. Din nefericire, o alunecare de teren de proporții serioase a blocat splendidul drum alpin într-o manieră care i-a pus în dificultate pe specialiștii austrieci. Redeschiderea drumului nu a fost posibilă înainte de 19 iulie, în condițiile în care Silvretta Classic Rallye 2025 s-a desfășurat în intervalul 3-5 iulie.

Însă, pentru că austriecii nu duc lipsă de drumuri montane spectaculoase, rolul celei mai solicitante etape alpine a fost preluat de bucla probelor speciale din ziua a doua. Aceasta a trecut și prin sudul Germaniei, întoarcerea în Austria făcându-se prin înălțimile dominante ale regiunii Arlberg. Suficientă diferență de nivel ca să-ți fierbi motorul sau să-ți încingi frânele, destule viraje strânse ca să-ți amorțească închieietura mâinii schimbând viteze, în cazul cutiilor manuale. Categoric, traseul a fost încântător pentru iubitorii drumurilor montane. Și asta nu numai în ziua a doua a competiției.
Empatie pentru automobilele din (mai) toate timpurile
Specificul de regularitate al competiției Silvretta Classic Rallye are darul de a estompa diferențele tehnice prăpăstioase dintre automobilele participante. Dar, să nu trecem cu vederea că una este să reușești să te înscrii fin în timpul marcat pe roadbook cu un vehicul de dinainte de 1930 și alta este să o faci la volanul unei mașini din 2003 – anul limită superior al admisibilității la start. Interesant: în timpul inferior, nu este nicio limită pentru vechimea automobilului. Prima dintre cele șase clase ale competiției presupune că mașina trebuie să fi fost fabricată până în 1930, dar nu spune și că nu poate fi ceva cu aburi de pe la 1848, toamna.

În orice caz, veteranul ediției Silvretta Classic Rallye 2025 a fost un roadster competițional de origine franceză Rally NCP din 1933. Cu alte cuvinte, prima clasă a rămas neocupată, deoarece nr. 1 la start se înscria în cea de-a doua clasă, care cuprinde automobile asamblate între 1931 și 1946. Cea de-a treia clasă se referă la intervalul dintre 1947 și 1961, a patra clasă vizând timpul dintre 1962 și 1969. Aceasta și cea de-a cincea clasă (1970 – 1976) includ intervale mai mici de un deceniu, dar în care automobilele au evoluat mult din punct de vedere tehnico-funcțional. Clasa a șasea, practic, se referă la automobile cu care ai putea să conviețuiești și acum bine-mersi, fabricate între 1977 și 2003.
Spirit sportiv mai autentic ca în motorsportul patentat
Așadar, nu a contat care a fost mai vitezos și care a venit cu o mașină mai „tunată”. Au contat abilitățile la volan, cunoașterea bună a mașinii proprii pentru a-i exploata optim resursele, înțelegerea traseului și atenția ageră la acele cronometrelor (da, cei mai mulți participanți au ales să nu se folosească de instrumente digitale, ci dispozitive mecanice, eventual cu origini „haute horlogerie”).

În principiu, ideile de efort și stres nu își găsesc nicio reflectare în filosofia aplicată la Silvretta Classic Rallye. În funcție de cum îți merge înaintarea pe parcurs, vei fi nevoit să mergi ceva mai înțepat sau, eventual, s-o lași mai moale pentru nu intra prea devreme în controalele orare. În esență, toată lumea a venit ca să se bucure de mașini, de drumurile de munte și de ospitalitatea locală.

Contrar ideii de tensiune pe care tind să o folosească destui vectori media pentru a-și face subiectele mai incitante, la Silvretta Classic Rallye nu prea vine nimeni ca să „bată” pe cineva. La un moment dat, perseverența și atenția acordată reglementărilor competiției duc la structurarea unui clasament, dar nimeni nu pare să fie tensionat în mod special pe conținutul acestuia.

Dedicarea unora dintre echipaje pentru victorie și-a spus la un moment dat cuvântul. Pe de altă parte, am remarcat competitori care s-au oprit să admire peisajele montane, au deviat de la traseu premeditat pentru a vizita locuri care le-au atras atenția sau, pur și simplu, au lungit pauzele atât de mult în ambianța monumentală a Alpilor, încăt au ratat prezența în ordinea de start și au fost penalizați pentru asta. Penalizați au fost, inevitabil, și cei care au mers mai rapid decât persupunea parcurgerea traseului.
Toată lumea a câștigat amintiri plăcute, dar cineva a fost, totuși, victorios
Vorbim aici despre echipajul ceh Petr Fiala/Tomas Fiala, aflat la bordul unui Austin Healey 100/4 (numărul de concurs 15). Rigoarea a caracterizat în mod constant prestația lor. Un alt roadster Healey (versiune 3000 Mk III, număr de concurs 31) i-a adus pe locul al doilea pe alți cehi Patrik Skala și Jan Skala.

Locul al treilea a fost ocupat de un echipaj maghiar: Viktor Kuttner și Tamas Friss, la bordul unui Mercedes-Benz 220Sb/W111. Ambiția est-europeană pare să-și fi pus amprenta pe clasamentul celei de-a 27-a ediții Silvretta Classic Rallye. Așadar, dragă Europă, cu a ta excepțională cultură auto cu tot, nu uita că și partea ta de est este în stare de fapte determinante. Dacă nu vom uita să ne fim alături unii altora la bine și la greu, Europa și cultura, inclusiv cea din domeniul auto, ei vor continua să reprezinte o referință majoră a lumii pentru încă multă vreme.








































































































