Renault Human First: fără milă pentru fier

Siguranța poate fi percepută drept o noțiune abstractă până în momentul în care te implică pe tine ori pe cei foarte dragi. Din acel punct devine vitală, iar Renault are o cale proprie în acest sens.

Zumzet de oameni, dintr-acela nederanjant, semn că atențiile se concentrează într-un scop comun. De undeva din afara câmpului meu vizual aud hotărât: Dar dacă tai de aici e mai bine?

Acel „aici” era o zonă a stâlpului A dintr-o caroserie Renault. Domnul nu întreba cu neștiință, ba din contra, cu ani de experiență în spate, după cum aveam să aflu din discuții. Fără să cunosc cu exactitate gradele de pe umăr, în general, ale dumnealui erau, clar, cele mai importante, iar colegii/subordonații, ascultau cu atenție. Dar de ce această grijă înspre a strica? Pentru că, uneori, a strica rapid ceva, cu capul, poate însemna fix viață sau reducerea unei suferințe. Exact misiunea divină a celor care fac parte din Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU).

Povestea s-a desfășurat la Mioveni, pe unul dintre platourile din perimetrul uzinei Dacia, parte a grupului Renault. Domnii în uniforme felurite erau invitații, cărora am avut plăcerea să mă alătur, iar expresia devenită celebră, cum că „fierul se repară” era mai logică decât oricând. Renault organizase un seminar de conștientizare și de recalibrare împreună cu IGSU, parte a deja de acum maturului program „Human First”. Un fel de „viața are prioritate” doar că la nivel practic, nu doar teoretic.

Așa mi-am petrecut o zi din existență între ingineri Renault/Dacia și oameni în uniforme care erau prezenți acolo cu un scop atât de simplu, însă colosal de important: salvarea vieților.

Human First Program

Să ducem discuția într-un punct incipient; acțiunea la care am participat nu era o premieră, nicidecum un caz izolat, ci o obișnuință deja pentru care ar trebui să ne scoatem pălăria în fața organizatorilor. În cazul de față, Renault, însă cu permisiunea dumneavoastră, ar fi putut fi vorba de orice alt constructor auto, atâta timp cât scopul ar fi fost la fel de nobil.

Francezii au ani buni de când au înțeles că siguranța nu se mai raportează la cât de dotată este o mașină în acest sens, la cât de bine își poate proteja ocupanții, ci și la cât de ușor va fi distrusă fără să apară alte pericole în cazul unui accident, atunci când salvatorii vor fi într-o luptă reală cu secundele în căutarea vieții. Se spune că în cazul unui eveniment rutier există o așa zisă oră de aur, o perioadă în care dacă se intervine eficient, sporesc considerabil șansele ca pasagerii care au supraviețuit și au semne vitale să poată fi salvați. Tocmai în acest sens este nevoie să se acționeze cerebral, iar orice ajutor e de real folos.

Să dau două exemple de inovații pe care le-a făcut Renault în ultima perioadă, odată cu transformările pe care le tot suferă automobilul, în ansamblu. În primul rând a concentrat într-un QR Code (Renault QRescue) toate informațiile necesare, din punct de vedere al unei intervenții de urgență, pe care salvatorii le pot utiliza pentru a grăbi procesul. Și nu doar atât, ci ei au fost instruiți în acest sens. La scanarea codului, care se găsește pe parbriz ori lunetă, pentru a spori șansele să fie găsit întreg, primesc rapid date despre tipul automobilului, sistem de propulsie, puncte nevralgice, bateria de acumulatori (atunci când este cazul). În mai multe limbi, pentru spor de eficacitate.

Apoi, încă un detaliu esențial, Renault a brevetat „Fireman Access”, un punct care să permită intervenția pompierilor cu apă în interiorul bateriei de acumulatori, despre care compania declară că poate reduce o intervenție de stingere de ore bune la doar zece minute.

Fireman Access. Foto: Renault

Și pentru că dincolo de brevete și patente, siguranța oamenilor trebuie să primeze, compania Renault oferă începând cu 2025 această invenție la liber către orice constructor care dorește să o implementeze pe modelele sale dotate cu acumulator de baterii. Știți cum e, binele nu trebuie să țină cont de etichete sau de logo-uri. Cum s-a întâmplat în trecut cu Nils Bohlin și Volvo.

Și pentru că tocmai am pomenit de Renault QRescue, iată la ce folosesc întâlnirile periodice cu oamenii de la inspectoratele de urgență, precum cea la care am participat. În timpul prezentării generale s-a pus problema dinspre aceștia asupra situației în care un automobil este nevoit să-și schimbe luneta ori parbrizul și dacă există posibilitatea ca piesele de schimb să nu mai aibă acest cod încărcat cu informație utilă. O excelentă observație născută tocmai din cele mai bune intenții ale unor oameni pentru care grămezile de fier asupra căror intervin, în situații neplăcute, nu mai au embleme sau etichete „made in/made by”.

QRescue. Foto: Renault

Iar observația a fost primită excelent de inginerii Renault, care au pus-o pe lista de lucru. E adevărat, în echiparea serie automobilele noi vor veni cu acest cod Renault QRescue, dar se vor căuta soluții ca să fie implementat acest detaliu simplu și totuși de efect și pentru piesele de schimb. Iar cazul ideal va face ca reperele after market să înglobeze informații atât de prețioase la nevoie.

Poate că unii dintre dumneavoastră se vor întreba de ce ar avea nevoie un salvator/pompier/gradat ISU să afle detalii despre un model. Dinspre pasionații care lecturează materiale precum cel de față e o nelămurire justificată, însă trebuie să ne gândim că cei despre care vorbim s-ar putea să nu aibă niciun fel de atracție față de lumea auto; concret, să nu știe despre ce model e vorba și, mai important, despre ce sistem de propulsie se discută, pentru că după cum bine știți, intervențiile asupra autovehiculelor 100% electrice au niște particularități (cu restricții legate de sistemul electric; cum ar fi cablajul de tensiune înaltă). Ba mai mult, chiar și un pasionat poate avea probleme serioase în a mai recunoaște un model avariat serios în urma unui impact puternic de orice fel, așa că menirea codului QR este să ofere detalii esențiale după cum am zis.

Pentru noi, la Renault, siguranța nu e doar despre mașini, e despre oameni. Dovadă stă Human First Program pe care l-am lansat și în România acum 3 ani și sub umbrela căruia desfășurăm parteneriatul pentru Competiția Națională de Descarcerare a IGSU. Oferim pompierilor acces la tehnologiile noastre de ultimă generație pentru ca, în momentele critice, să poată salva vieți mai repede și mai sigur. Este modul nostru de a contribui concret la construirea unei mobilități mai responsabile.

a declarat Cecilia Tudor, Managing Director Renault South Eastern Europe.

Și mai vin cu un exemplu al bunei colaborări și la ce folosește exact o întâlnire dintre inginerii care au gândit și implementat sisteme și cei care vor distruge, de nevoie, automobilele pe care acestea sunt implementate, înspre scopul comun al tuturor de a salva vieți (oameni, animale de companie, chiar și animale sălbatice transportate în cazuri speciale).

La Mioveni am asista la o discuție interesantă despre SD Switch. Una aplicată. Acesta este un conector/comutator general care deconectează instantaneu bateria de la sistemul de înaltă tensiune, în cazul unui EV, pentru a permite salvatorilor/pompierilor să intervină în siguranță în cazul unui vehicul hibrid sau electric. Pentru a se evita incendierile accidentale, mai bine zis. Dacă vreți să-l vedeți, dacă aveți acasă un Renault sau aveți acces la unul, acesta este verde și se găsește în imediata apropiere a bornelor bateriei sistemului electric clasic. Desigur, este un sistem aflat în dotarea vehiculelor mai noi, nu este o mare inovație ci una simplă însă teribil de eficientă la nevoie. Pe seama sa s-au purtat multe consultări la Mioveni, fiind apreciat și lăudat de către cei care coordonează echipe de intervenție.

SD Switch. Foto: Renault

Inovație recentă este și Pyro Switch, apărut în 2024, un sistem care decuplează automat sursa de energie electrică, dacă se declanșează airbag-ul frontal sau dacă valorile decelerațiilor survenite la un impact din spate depășesc un nivel prestabilit, totul pentru a spori gradul de siguranță la interiorul mașinii afectate.

Așa cum reiese din declarația doamnei Cecilia Tudor, de mai sus, programul Renault Human First este implementat în România de trei ani; la nivel global el are mai multă experiență. În baza sa, anul trecut, o echipă de pompieri salvatori din Franța a fost invitată în țară, la inițiativa Renault, pentru a-i forma și specializa pe cei de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență în intervenții asupra automobilelor cu sisteme de propulsie hibrid sau complet electric. A fost un prim pas foarte serios, continuat în 2025 cu diverse instruiri și specializări naționale la centrele de de formare tehnică pe care grupul Renault le păstorește la noi.

Ca să fie înțeleasă și mai bine misiunea mărcii franceze, se cuvine să menționez că de ani buni, în procesele de inovare și dezvoltare de noi modele au fost introduse și echipe de salvatori care să-și exprime cerințele și punctele de vedere. Renault este primul producător la nivel mondial care a recurs la această soluție pentru optimizarea modelelor proprii în vederea siguranței. Ba mai mult, un specialist al salvatorilor din Franța a fost angajat în cadrul companiei Renault pentru a coordona cât mai eficient inițiativele de genul.

O platformă plină de epave

După cum sper că ați realizat deja, nu e o joacă, și chiar dacă pare sinistru din anumite puncte de vedere că vorbim doar despre accidente, descarcerări și sisteme de siguranță, cred că este evident pentru toată lumea că paza bună chiar este primul pas spre a trece primejdia rea. Cum la fel de sinistră era și imaginea cu un platou plin de vehicule Renault și Dacia distruse, mutilate intenționat, forțate să-și dea duhul înspre binele științei, pe care ne-am petrecut câteva ore în compania salvatorilor. A fost o jumătate de zi cu altfel de discuții despre automobile, însă una care deschide larg ochii și te face să realizezi că până la a dezbate sprinturi de la 0 la 100 km/h sau până la a analiza „întrecerile” de la încărcările DC este mult mai important să dai șansa altor aspecte inginerești să primeze.

Cu ce vine Renault la povestea centrată în jurul IGSU? Păi, de exemplu, numai în 2025 a asigurat mai bine de 100 de automobile pentru Inspectorat, modele ce au fost sau vor fi folosite la teste și încercări de formare sau specializare a salvatorilor. Dintre ele, 40 de modele au fost tăiate cu rost la Competiția Națională de Descarcerare și de Acordare a Primului Ajutor Calificat, care s-a desfășurat la Timișoara.

Poate părea oarecum neînțeles că există un concurs în acest sens, însă hai să privim un pic mai serios situația. Nu e o întrecere dintre cele clasice, pentru ca cel mai bun să câștige, ci este un atelier foarte amplu în urma căruia orice salvator, din orice departament și din orice unitate teritorială poate învăța de la colegi sau, normal, poate oferi informații prețioase altora. O intervenție ca la carte asupra unui scenariu tragic poate servi tocmai ca lecție prețioasă pentru cei care se antrenează zi de zi să facă exact același lucru, diferența dintre viață și moarte.

Din 2016 și până în prezent, nu mai puțin de 400 de exemplare de autovehicule Renault au fost sacrificate la acest tip de evenimente, iar numărul lor este în creștere de la an la an. Iar pentru că salvatorii trebuie să fie întotdeauna în ton cu noile reglementări și soluții tehnice din lumea auto, faptul că un constructor de seama lui Renault oferă constant modele de ultimă generație nu poate fi altfel decât total benefic.

Ca să vă faceți o idee despre cum se comportă în timp un eveniment rutier nedorit, haideți să disecăm puțin: poți călători ore bune fără niciun fel de problemă, dar sunt suficiente câteva secunde de neatenție (personală, ori a altora) pentru a conduce la un accident care, efectiv, durează fracțiuni de secundă ca impact, pentru ca apoi primele minute să fie esențiale pentru salvarea victimelor, iar primele ore definitorii pentru starea lor de siguranță. Știu, probabil că ați rămas cu gândul la milisecunde, fracțiunile de secundă fatale. Doar atât durează, cu urmări dintre cele mai urâte posibil. Chiar și cu cele mai performante sisteme de siguranță ale momentului din lumea auto, nimeni nu este asigurat în totalitate, iar starea unor victime poate fi catalogată pe mai multe niveluri: minoră, moderată, gravă/serioasă, severă, critică, maximă. Nu cred că e nevoie de prea multe comentarii aici…

Revin la Renault. În baza de date a companiei, în Franța, există peste 12.000 de accidente grave studiate. Din ele s-au extras informații care au contribuit masiv ca marca să fie una dintre primele care a înșiruit cotații consecutive de 5 stele la testele EuroNCAP acum ceva timp. Nimic nu este întâmplător într-o industrie care se respectă. Astăzi, inginerii grupului, mulți dintre ei români – o spun cu mare mândrie – au misiunea ca fiecare test de siguranță pe care îl fac să acopere peste 80% dintre scenariile/posibilitățile de accidentare din situația recreată. Pe lângă teste clasice utilizate de organizații de prestigiu precum EuroNCAP, sunt efectuate și testări personale, tocmai pentru a acoperi și a depăși cerințele reglementate de legi. Spre exemplu, o caroserie încercată în acest fel are peste 200 de puncte de măsurare. Mai exact, sunt peste 200 de locuri în care se fac măsurători după impact și se compară rezultatele cu planurile constructive inițiale ale produsului, tocmai pentru a înțelege mai bine eforturile și deformările necontrolate care se produc la un impact sever.

Un exemplu foarte banal ar fi deschiderea portierelor. Nu realizezi ușor cât de importantă este această operațiune până în momentul în care trebuie să evacuezi rapid un vehicul în pericol, poate de incendiu, după un eveniment nedorit. Ei bine, pentru ca ele să se deschidă chiar și când restul caroseriei este împachetată serios se petrec ani buni în laboratoarele de cercetare. Ce detaliu banal, nu?

Am apreciat personal toate discuțiile cu inginerii Renault și Dacia, cu mândria că ai noștri sunt atât de importanți în grup, dar și cu recunoștința maximă pentru detaliile pe care munca lor le acoperă fără să fie trâmbițate. Ideal ar fi să nu întâlniți uniforme și echipamente de intervenție IGSU decât la parade sau alte acțiuni de popularizare a acestei „arme” și clar să nu le admirați de aproape decât cu inima bătând la puls normal. Dacă, totuși, aveți altfel de povești despre acești binefăcători, iată că nivelul lor de pregătire nu e întâmplător. Toate cunoștințele esențiale în momente vitale se perpetuează, se antrenează. Îmi scot pălăria, pentru că întâlniri precum cea la care am avut ocazia să particip nu au cum să fie degeaba. Ba din contra, acolo se pun bazele acțiunilor de salvare de succes din viitor.

Foto principală: Competiția Națională de Descarcerare și de Acordare a Primului Ajutor Calificat, Timișoara, 2025 | Renault