Noul Volkswagen T-Roc: a doua întruchipare

A doua generație Volkswagen T-Roc debutează oficial cu un look mai fluid și elemente de design împrumutate de la familia de modele electrice ID.

Într-o zi de luni, undeva pe la jumătatea lunii iunie, îmi căutam poarta de îmbarcare și mă miram unde pleacă atât de multă lume de pe Aeroportul Henri Coandă Otopeni. Au început vacanțele, normal, mi-am mormăit în barbă, căutând poarta 14.

Eu nu plecam în vacanță. Destinația mea? Munchen, Germania. Scopul? Să descopăr, în mare secret, noua generație Volkswagen T-Roc. 

Îl cunoașteți pe T-Roc ca fiind fratele cu gene de crossover al lui Golf. Este propunerea germanilor de la Volkswagen în clasa SUV-urilor compacte, cu toate că, tehnic, în segmentul C Volkswagen ne propune și modelul Tiguan. Dar, cum știm bine, o ofertă bogată de SUV-uri se traduce prin succes la public, așa că marca germană oferă în acest moment nu mai puțin de 8 SUV-uri/crossovere: T-Cross, Taigo, T-Roc, Tiguan, Tayron și Touareg plus electricele ID.4 și ID.5.

Dintre toate acestea, Tiguan este fără drept de apel preferatul publicului. Trecut și el de curând printr-o schimbare de generație și adăugarea unui frate cu șapte locuri în persoana lui Tayron, Tiguan este una dintre vedetele din gama Volkswagen. Iar pe locul doi, nu mult în spate, este ceva mai discretul T-Roc. Anul trecut, aproximativ 292.000 de cumpărători de autoturisme noi au optat pentru acest model polivalent, făcându-l al doilea cel mai de succes SUV Volkswagen din lume, după Tiguan.

Istoria recentă

Modelul este relativ proaspăt în gama Volkswagen. Nu a mai existat un altul cu acest nume înainte actualei generații care a fost lansată în 2017 la Salonul Auto de la Frankfurt. Bazat pe platforma MQB A1, modelul avea o misiune clară. Să devină o alternativă SUV la celebrul Golf într-o era în care caroseriile pe steroizi deveneau din din ce în ce mai populare. 

Ideea unui astfel de crossover exista în sertarele șefilor de la Wolfsburg de ceva vreme. Ba chiar a fost pusă în realitatea unui concept car cu același nume care a ornat standul Volkswagen la Salonul Auto de la Geneva din 2014.

Modelul de serie avea să vină pe piață cu un design ușor diferit față de stilul Volkswagen din 2017. Nu avea prea multe elemente comune cu compactul Golf, iar liniile ieșite din creionul lui Marco Giumentaro aveau o influență italiană mixată cu stilul german. Partea din spate, în special, era desenata cu lunii ceva mai drepte. Ieșeau în evidență luminile de zi din față grupate în forma unui trapez.

Gama lui T-Roc nu avea să fie limitată la o singură variantă de caroserie. Pe lângă hatchback-ul înălțat deghizat în crossover, Volkswagen avea să adauge în gamă și o variantă cabriolet. Știu, nu există prea multe crossover-ului cabrio pe piață, dar Volkswagen a avut curajul să propună această variantă începând din 2019, când o prezenta publicului la Salonul Auto de la Frankfurt.

Tot în 2019, dar la Geneva, Volkswagen mai făcea un pas îndrăzneț. Punea pe T-Roc motorul turbo de 2.0 litri și 300 CP grefat direct de sub capota lui Golf R. Numit, bineînțeles, T-Roc R acesta devenea varianta de top la capitolul performanțe din oferta crossoverului.

Un facelift venit în 2022 a mai înmuiat liniile angulare și i-a aliniat designul cu celelalte modele din gamă.

Prima generație Volkswagen T-Roc a fost populară în Europa, doar anul trecut constructorul german livrând 292.000 de exemplare către clienții care au ales acest crossover.

A doua generație

Ajunși pe ploaie la Munchen, ne-am cazat chiar la un hotel din aeroport în așteptarea prezentării în secret a noului model. Nu aveam prea multe indicii, Volkswagen reușind să țină bine ascuns noul model. Nicio imagine spion nu ajunsese pe net. Bănuiam doar că VW va păstra proporțiile de crossover pentru ca T-Roc să nu intre pe teritoriul popularului Tiguan, cu alura sa de SUV clasic.

Pentru a doua generație, Volkswagen a venit cu îmbunătățiri pe toată linia. A ascultat feedbackul clienților și a operat o serie de modificări complet noi pentru un model Volkswagen. A venit cu sisteme de propulsie hibrid noi, un interior mai spațios și mai bine gândit și sisteme de ultimă generație.

Design exterior

Trecem de două rânduri de uși păzite de niște oameni în costume. Ni se verifică badge-ul de acces și intrăm în zona dedicată evenimentului. O scurtă prezentare și ne mutăm într-o cameră special dedicată reveal-ului. Jocuri de lumini, proiecții, imagini pe ecrane și iată-l: noua generație Volkswagen T-Roc. Prima senzație este de „unde am mai văzut eu fața asta?”. În gama ID, vine răspunsul aproape imediat. Silueta este familiară, proporțiile fiind cumva păstrate în linia primei generații. Dar avem un look mai dinamic și o caroserie ce induce mai puternic ideea de SUV-coupé.

Să ne uităm și pe cifre. T-Roc a crescut. A doua generație are 4373 mm lungime și este cu exact 122 mm mai lungă față de modelul precedent, iar ampatamentul a fost și el mărit cu 28 mm, ajungând acum la 2631 mm. Un ampatament mărit se traduce prin mai mult spațiu la interior și un portbagaj cu un volum de încărcare mai mare. Acesta are acum 465 litri, cu 20 litri în plus față de modelul anterior. Dacă vrem să punem dimensiunile noului T-Roc în context, îl putem pune alături de frații săi din gama VW. Mai micul T-Cross are o lungime de 4135 mm (-238 mm), iar noul Tiguan, lansat în 2024, are o lungime de 4539 mm (+166 mm).

Mai mult, a doua generație Volkswagen T-Roc a devenit și mult mai aerodinamică. Coeficientul Cd este acum 0.29, ceea ce înseamnă o îmbunătățire cu 10% față de modelul anterior.

Partea frontală a preluat elemente din actual ADN Volkswagen ca de exemplu banda LED ce leagă blocurile optice. În ceea ce privește tehnologia folosită pentru faruri, Volkswagen și-a echipat noul T-Roc cu blocuri optice LED pentru echiparea de bază și Life. Pentru echipările de top Style și R-Line avem faruri LED Plus cu lumini de viraj și bandă luminoasă între blocurile optice și logo VW iluminat. Opțional, putem bifa și performantele blocuri optice IQ.LIGHT LED Matrix ce includ stopuri 3D cu animație și logo VW luminat și în partea din spate.

Se observă o înrudire cu partea frontală a modelului Tayron, dar și cu ID.7, de exemplu. Volkswagen mai spune că partea frontală a fost creionată și din punctul de vedere al eficienței.

Fiecare linie, fiecare muchie, fiecare suprafață și fiecare curbă sunt concepute pe baza logicii și funcționalității. Luați, de exemplu, capota: similară modelului Tayron, aceasta este integrată în conturul care înconjoară complet secțiunea frontală, caracterizată printr-un design înalt și uniform. Marginea exterioară a capotei devine un element de design în sine. Linia frontală a acestei margini se contopește în partea din față, între și deasupra farurilor, printr-o bandă subțire cromată sau iluminată cu LED-uri.

Un alt element distinctiv este linia argintie ce se întinde de la montantul A până la montantul D. Acest element ajută la extinderea liniei plafonului și a fost botezată ”crosa de hockey” de către designeri, dat fiind forma specifică. 

Partea din spate are o tăietură mai aplecată, specifică modelelor SUV-coupé. Linia lunetei este suficient de înclinată pentru a crea această senzație. Stopurile sunt acum mai mici și înguste, fiind unite de banda LED roșie specifică tuturor modelelor VW recente. Aripile sunt evazate și pot primi jante cu diametrul de până la 20 inchi.

Interior

Am urcat la volanul noului T-Roc și prima senzație a fost că materialele sunt mult mai bune față de generația anterioară. Cum știm bine, actualul T-Roc a suferit mereu din cauza unor plastice tari care scădeau calitatea percepută a interiorului.

Volkswagen spune că a ascultat feedback-ul venit de la clienți și a remediat situația pentru noua generație. Și pot confirma că prima impresie este una pozitivă. Imediat cum te instalezi la volan ai senzația că ești într-un Tiguan mai mic. Au fost preluate o serie de elemente de la Tiguan, inclusiv controlerul rotativ cu mini ecran amplasat pe consola centrală (de unde poți schimba modurile de condus sau volumul muzicii), ecranul central generos în dimensiuni și selectorul amplasat în spatele volanului pentru cutia de viteze automată (acesta este identic cu cel pe care îl regăsim pe Tiguan sau ID.Buzz, de exemplu).

De altfel, Volkswagen motivează existența modelului T-Roc spunând că se adresează celor care preferă un automobil de clasă compactă, dar cu alura unui crossover în locul unui SUV cu proporții clasice.

Revenind la materiale, T-Roc are acum un bord acoperit cu material textil, iar partea inferioară a acestuia este construită dintr-un plastic moale, mult mai plăcut la pipăit. Din păcate, avem în continuare o zonă cu plastic negru lucios în partea de jos a ecranului central acolo unde sunt comenzile tactile pentru climatizare și volumul sistemului audio. Bineînțeles, aceasta se va umple rapid de amprente.

O serie de inserții metalice completează imaginea interiorului, acestea regăsindu-se la granița părții superioare a bordului, pe volan și în partea superioară a consolei centrale.

Însă, cea mai mare schimbare, care va diviza clienții mărcii, a fost făcută modului în care deschizi portiera din interiorul noului Volkswagen T-Roc. Oficialii mărcii spun că au ales un mod mai ergonomic și mai practic. Astfel, s-a renunțat la mânerul clasic de care tragi pentru a deschide portiera, în favoarea unui nou tip de mini levier integrat în zona unde îți odihnești brațul.

Acesta trebuie tras în sus pentru a deschide portiera, o mișcare care nu va veni natural din prima. Vom vedea care este feedback-ul clienților după ce primele exemplare T-Roc vor fi livrate. Nu este exclus să vedem acest sistem pentru deschiderea din interior a portierelor și pe alte modele viitoare din gama Volkswagen. 

Volkswagen spune că acum este mai mult loc pentru pasagerii din spate datorită celor 122 mm adăugați lungimii totale a mașinii. Chiar dacă pe locurile din față stau persoane mai înalte de 1.85 metri, cei din spate au loc să călătorească confortabil. Începând cu echipare Style, scaunele din față sunt ergoActive și dispun de reglaje electrice pe 14 direcții și oferă și funcție de masaj, pentru prima dată disponibilă pe T-Roc.

Pe lista de dotări utile la interior mai trebuie să menționăm zona dedicată telefonului mobil amplasată pe consola centrală unde există încărcare prin inducție. Zona de încărcare este îmbrăcată într-un material cauciucat care limitează mișcările telefonului în mers, precum și elemente de răcire. De asemenea, T-Roc primește și head-up display cu proiecție pe parbriz, o premieră în segmentul crossoverelor compacte.

Motorizări

Ajungem și la ce avem sub capota noului Volkswagen T-Roc. Constructorul german va oferi motorizări electrificate cu sistem mild-hybrid la lansare, iar ulterior va adăuga în gamă motorizări hibrid. O premieră pentru Volkswagen, care până acum a utilizat propulsoare plug-in hybrid. Nu există propulsoare diesel în oferta noului T-Roc.

La lansarea modelului, clienții vor putea alege dintre două variante ale propulsorului 1.5 eTSI electrificat cu sistem mild hybrid la 48V. Motorul este disponibil în două variante de putere: 116 sau 150 CP, ambele alături de cutie de viteze automată DSG cu șapte trepte și tracțiune față. Sistemul mild hibrid aduce un plus de 14 kW și 56 Nm la plecările de pe loc sau permite motorului pe benzină să se oprească la viteze constante.

Din 2026, gama de propulsoare mHEV va fi întregită cu motorul 2.0 eTSI ce poate fi asociat și cu sistemul de tracțiune integrală 4Motion.

Fără să dea prea multe detalii, oficialii mărcii germane au confirmat că din a doua parte a anului viitor, noua generație T-Roc va primi și două motorizări hibride complet noi. Tot ce am putut afla este că acestea vor fi bazate pe motorul pe benzină de 1.5 litri și vor oferi 136, respectiv 170 CP putere.

Sisteme de asistență

Ca orice automobil modern, noul T-Roc vine cu o listă completă de sisteme de siguranță. Dintre toate, Volkswagen se mândrește cel mai mult cu sistemul opțional Travel Assist ce a fost îmbunătățit cu o nouă versiune de software și senzori mai puternici. Sistemul permite menținerea mașinii pe banda de rulare chiar și când marcajul dispare. În combinație cu sistemele Side Assist și Park Assist Plus, T-Roc permite efectuarea schimbării automate de bandă la rularea pe autostradă la viteze mai mari de 68 km/oră.

În România, noua generație Volkswagen T-Roc va avea lansarea oficială în luna noiembrie.