ISOFIX și scaunele auto pentru copii: tot ce am ajuns să știu despre ele

În ziua de azi luăm de bun sistemul ISOFIX, dar lucrurile nu au fost întotdeauna așa. Iată ce rol are și, dacă tot deschidem cutia Pandorei, ce ar trebui să știi despre scaunele auto pentru copii.

Dacă te pregătești să treci la statutul de părinte sau ai deja un copil, probabil că ai auzit până acum de termenul ISOFIX. Nu-i exclus să fi auzit de el nici dacă nu faci parte din cele două categorii amintite anterior – pentru că probabil ai văzut pe lista de dotări a unei mașini sau chiar ai dat peste prinderile respective când căutai ceva pierdut între șezutul și spătarul banchetei.

Recunosc, au fost mulți ani în care nu m-a interesat subiectul. Probabil că ai fost și tu ca mine, sau ești și acum. Țin minte că citisem de curiozitate un articol de-ale lui Meșter pe subiectul scaunelor de copil și eram un pic surprins de ce reținusem. Cum ar fi faptul că există scaune de copii care nu sunt sigure în urma testelor specifice, dar sunt vândute în magazine fără nicio restricție.

Din păcate, chiar așa este. Situația este următoarea: un producător poate să dezvolte și să lanseze un scaun auto pentru copii care trebuie să respecte un minimum de cerințe la nivel european (respectiv Nord-American, dacă îl lansează acolo) și este liber să îl vândă pe piață.

Problema este că acele scaune nu sunt în mod obligatoriu testate de organisme europene (sau americane, cum ziceam) pentru a le evalua siguranța, iar dacă ajung totuși să fie testate și nu obțin un scor satisfăcător, nu obligă nimeni producătorul să nu le mai vândă – exceptând cazul unor defecte flagrante.

Cu alte cuvinte, este treaba fiecărui părinte să se informeze cât poate el de bine și să aleagă ce este mai bun pentru copilul său. E ca la mașini, poți să îți cumperi o mașină nesigură, nu te oprește nimeni.

Așa arată un test de scoică auto efectuat de ADAC. Un punctaj mai mic e mai bun.

Problema cu această informare este că nu toată lumea o face, iar unii doar bifează minimumul necesar, dacă fac și asta. Iar noi trăim, din păcate, în țara lui ”merge și așa”. Dacă simți o ușoară supărare sau apăsare în textul meu, e bine, începi să înțelegi unde bat cu ideile.

Vezi tu, eu sunt omul ăla care le spune atât prietenilor, cât și celor pe care nici măcar nu îi cunosc, să poarte centura de siguranță și pe locurile din spate ale unei mașini, indiferent cât de puțin sau de aproape mergem. Evident, am început să fac asta și cu scaunele de copil, respectiv scoicile auto (tot scaun auto e, dar popular a ajuns să-i spunem scoică), atunci când am început să observ, fără să îmi propun asta.

Dacă la ceea ce eu consideram că e o sugestie prietenească de a purta centura primeam, de obicei, un răspuns relativ politicos, oamenii par să explodeze când îndrăznesc să le spun că ar trebui să își transporte copilul în siguranță în mașină. Am supărat oameni pe care îi cunosc de ani buni, precum și necunoscuți pe care i-am întâlnit întâmplător. Poate că nu am eu destul tact sau pur și simplu e un subiect prea sensibil.

Acum, să nu vă imaginați că știu ce punctaj de siguranță la testul ADAC au fiecare scaun sau scoică de pe piață, eu doar le spun oamenilor pe care îi văd că umblă cu bebelușul în brațe în mașină sau cu copilul așezat ca pe fotoliu în scaunul auto că este periculos ce fac și că ar trebui să folosească respectivele obiecte pentru transportul copiilor.

Mai bine nu îți povestesc ce răspunsuri am primit și îți explic de unde vine ISOFIX și care-i treaba cu el, respectiv ce ar trebui să știi înainte să cumperi o soluție de transport pentru copii în mașină.   

Puțin context

Potrivit Asociației Asiguratorilor din Germania, doar 30% dintre scaunele de copii sunt montate corect atunci când sunt fixate în centuri, respectiv 96% sunt montate corect când se folosește ISOFIX.  

Organizația Mondială a Sănătății estimează că scaunele pentru copii previn între 50 și 80% din toate vătămările la care ar fi supuși copiii într-un accident auto. Asta se întâmplă dacă sunt folosite corect acele scaune, să știi.

În 2020, 14 copii au murit în accidente rutiere în Spania, din care doi nu erau asigurați în vreun sistem adecvat de siguranță (scoică sau scaun auto corespunzător vârstei și greutății), iar numărul total de victime ale accidentelor rutiere care erau copii a fost de 322. Cu doar un an în urmă, muriseră 32 de copii din Spania cu vârsta sub 14 ani ca urmare a accidentelor rutiere. Deci avem o scădere cu 50% de la un an la altul. Te întrebi, probabil, de ce vorbesc despre Spania?

Acesta este prototipul primului scaun de copil rear facing testat vreodată. Este într-un Volvo PV444 (1947-1955). Șapte decenii mai târziu, românii încă țin copilul în brațe în mașină. Foto: Volvo

Află că țara iberică are aproximativ 47 de milioane de locuitori, iar România are aproximativ 19 milioane de locuitori, deci puțin peste dublu față de noi. Logica ar spune că ar trebui să avem mai puțin de jumătate din decesele raportate la ei. Corect? Realitatea e alta și e dură.

Ca să vă faceți o idee cum stăm noi, în România, în 2021, și-au pierdut viața peste 150 de copii mai mici de 12 ani în accidente rutiere în timp ce erau pasageri, iar cei mai mulți dintre ei (137) nu erau asigurați în niciun fel, notează Asociația Siguranță Auto Copii.

Seci, statisticile spun 93 de decese din accidente rutiere la un milion de locuitori în România anului 2021. În contrast, în 2021, la nivelul UE a fost înregistrată o medie de 44 de decese la milionul de locuitori. Asta ca să ai și o privire de ansamblu asupra a ce se întâmplă pe șoselele din țară.

P.S. Legea obligă orice părinte să folosească un scaun auto pentru copii, iar pe locul din dreapta față nu au voie să stea până nu depășesc înălțimea de 135 de cm. Apropo, ai voie să îi transporți în scoica auto pe locul din dreapta față, dacă altă variantă nu ai, dar trebuie să dezactivezi airbag-ul pasager și să dai scaunul la maximum în spate.

Ce este ISOFIX

La fel ca alte standarde internaționale, ISOFIX preia un nume care să sublinieze alinierea la Organizația Internațional a Standardelor ISO (sună plictisitor, dar există), urmat de FIX, care se traduce prin fixare.

Explicat cât mai simplu, ISOFIX este un set de suporți speciali de fixare a scaunelor și a bazelor pentru scoici auto ce a devenit standard prin obligativitate acum aproape două decenii (din 2006).

Acestea sunt semnele care arată că ai suporți ISOFIX într-o mașină. Sunt sub un set de capace de plastic. Foto: Volvo.

Cu toate acestea, există și mașini fabricate fix în acel an sau imediat după acest an care nu au ISOFIX. De ce? Ei bine, dacă producătorul unui automobil a dezvoltat și omologat acel model până ca sistemul să fie obligatoriu, nu a fost nevoie să îl aplice. Să zicem că vorbim de un facelift al unui model lansat înainte de 2006, de exemplu. Portița asta nu apare la orice standard și peste tot, dar fără ea poate că nu ai fi citit acest articol astăzi.

Așadar, ISOFIX este un sistem standardizat de fixare a scaunelor auto în automobile și este obligatoriu pentru autoturismele vândute în Europa și în SUA de mai bine de 10 ani. Obligativitatea datează din ani diferiți pentru cele două piețe, dar e mai puțin important acest aspect aici și acum. Important e că producătorul acelui autoturism trebuie să ofere un loc pe care se poate monta un scaun cu ISOFIX.

Ce îți trebuie ca să montezi un scaun sau o scoică cu ISOFIX

Sistemul acela universal nu-i chiar atât de universal. Cum așa? Păi există mai multe moduri în care pot fi montate scaunele și scoicile auto în ISOFIX într-o mașină, după fiecare model de scoică și scaun în parte.

E aproape ca la USB, doar că pe viață și pe moarte. Teoretic, e universal, dar practic, există scaune cu fixare ISOFIX universală sau semi-universală – ce nu este compatibilă cu toate modelele de autoturisme, adică vine la fix doar în anumite modele. Mai există și scaune cu fixare în centura de siguranță a mașinii, dar nu acolo bat cu subiectul.

Să revenim la ISOFIX.

Primul pas e să ai o mașină cu ISOFIX și să te duci la locul care are semnul respectiv, de obicei pe bancheta din spate. Apoi, dacă ai o scoică cu ISOFIX, dar ea nu are integrate extensiile specifice pentru fixare în ISOFIX, va fi nevoie să folosești și o bază ISOFIX pentru acea scoică. De obicei, se vinde împreună cu scoica, dar e posibil să le vezi și separat. Îți trebuie amândouă, se fixează una în alta, iar schema e că poți lăsa baza ISOFIX montată țeapăn în mașină și poți pleca cu copilul adormit în scoică în casă sau unde ai treabă, fără să îl scoți de acolo.

Paranteză: este indicat să nu ții bebelușul mai mult de 2 ore în scoică neîntrerupt, deoarece poziția aceea îi poate face rău la coloană. Așadar, la drumuri mai lungi trebuie să te oprești la 2-3 ore, să scoți copilul din scoică, iar apoi să îl pui din nou acolo, să îi tensionezi centurile și să pornești la drum.

Revenind la subiectul baza ISOFIX, cu unele poți face o treabă interesantă în anumite condiții: de la același producător de scoică poți monta un scaun auto rotativ în aceeași bază. Dacă este produs un asemenea scaun și dacă e compatibil cu baza pe care o ai deja. Problema e că s-ar putea să nu fie compatibil scaunul cu baza, sau să vrei un scaun de la alt producător. Decizii, decizii.

Toți martorii trebuie să aibă culoarea verde pentru ca montajul să fie corect. Asta nu merge în toate mașinile și cu toate scaunele, deși toate ar trebui să respecte standardul ISOFIX. Doar că nu au toate aceeași înclinație a șezutului banchetei, cel pe care stă efectiv scaunul, iar asta afectează montajul, dar și confortul și siguranța copilului tău. Foto: captură video ADAC.

Nu toți producătorii oferă scaune și baze compatibile între ele, iar între producători nu sunt compatibile bazele între ele – din ce m-am documentat, nu există nicio înțelegere de o asemenea posibilitate. Există o compatibilitate mai bună între scoicile auto și căruțurile de copii, cele din urmă venind cu anumite adaptoare care îți permit să muți copilul în scoică direct din mașină în căruț și invers.

În același timp, există și scoici și scaune auto care nu au nevoie de bază ISOFIX, respectiv scaune și scoici care pot fi fixate atât în ISOFIX, cât și în centuri. Ca idee, eu am luat o scoică auto care se fixează în centuri și care poate fi fixată în ISOFIX cu o bază compatibilă.

Cât despre un scaun cu ISOFIX, majoritatea au deja tijele integrate și poți să le pui direct în suportul lor, să le împingi până fac click și de acolo să vezi ce e de făcut ca să asiguri copilul în scaun.

Îți recomand cu căldură să urmărești cu atenție un video făcut de producătorul scoicii sau al scaunului pe care îl folosești și să fii atent la fiecare pas. Cum pui centura, cum o strângi, toate detaliile astea.

Un alt aspect important este compatibilitatea între scaun sau scoică și mașina ta. Pentru asta, trebuie să intri pe site-ul producătorului de scaun/scoică auto și să cauți un tabel sau un configurator ca să afli ce scaun și ce scoică se potrivesc în mașina pe care o ai acum.

Așa arată instrucțiunile de montare ale unui scaun auto. Dacă ți se pare mic scrisul, să vezi ce se vor chinui bunicii copilului. Așadar, trebuie să devii un mic expert în siguranță auto și să îi înveți cum să își țină nepotul în siguranță. La fiecare drum. Oricât de scurt. Serios. Foto: Britax Römer.

De ce? Cum am zis și câteva paragrafe mai sus, nu toate scaunele și scoicile ISOFIX sunt 100% compatibile cu toate autoturismele cu ISOFIX.

Ce cred eu despre asta toată treaba asta cu ISOFIX? Sistemul cu adevărat universal este cel cu fixare în centura de siguranță a automobilului. Acesta se potrivește la orice automobil și la orice scoica și scaun compatibile, însă are o problemă, ce trebuia să fie remediată prin apariția sistemului ISOFIX – necesită atenție deosebită la instalare. Despre asta îți povestesc mai jos.

Cine a inventat ISOFIX și de ce

O colaborare între Volkswagen și ROEMER (un producător german specializat în scaune auto) a dus la prima mașină echipată cu sistem ISOFIX: Volkswagen Golf 4. Acesta era propus în compania sistemului ROEMER PRINCE ISOFIX și debuta în 1997.

Ulterior, a fost dezvoltat un sistem care să prevină rotația întregului ansamblu, cu tot cu o ancoră suplimentară, iar asta se numește Top Tether. În multe cazuri, este necesar să fixezi și în Top Tether când folosești sistemul ISOFIX. Doar manualul scaunului sau al scoicii tale îți spune ce să faci exact.

Semnul pentru Top Tether. Foto: Dreamstime

Ancora Top Tether o găsești în spatele banchetei din spate, e un suport metalic de care se leagă acel cârlig de la scaunele cu ISOFIX ce au nevoie de Top Tether.

Vedeți cele două semne Top Tether? În spatele lor sunt ancorele pentru scaunele care folosesc sistemul respectiv. Foto: Toyota.

Unele sisteme ISOFIX au uneori și un ”picior” de susținere, de asemenea standardizat. Acela este un picior de sprijin drept sistem anti-rotațional (adică previne rotirea nedorită în caz de accident sau frânare deosebit de bruscă). Aici, depinde de fiecare sistem în parte, unele au nevoie, altele nu.

Nevoia pentru ISOFIX a venit după ce autoritățile și producătorii de scaune de copii au descoperit că majoritatea părinților instalau greșit scaunele de copii, ceea ce ducea la o rată mare de fatalități în accidente rutiere.

Chiar dacă nu ești părinte, cred că ești de acord cu mine când spun că orice valoare mai mare decât zero este inacceptabilă în materie de fatalități în accidente rutiere în care sunt implicați copii.   

Problema era că fixarea unui scaun în centurile mașinii implica mulți pași, ce trebuie făcuți într-o anumită ordine și sărirea neintenționată a unuia dintre ei duce la un montaj incorect. Fără să vrea, un părinte sau un bunic poate să monteze greșit scaunul sau scoica în centuri. E suficient să nu tensioneze corect centurile de siguranță și apare o mare problemă.

Aceasta este o bază ISOFIX cu picior de susținere. Foto: Porsche.

În 99% din timp, probabil că ar fi zero consecințe percepute, doar că apare momentul 1%, în care mașina respectivă este implicată într-un accident, iar copilul suferea o accidentare ce putea fi prevenită dacă ar fi fost amplasat corect în scaunul auto și acesta era montat corect.

Potrivit Maxi-Cosi, 94% din părinți folosesc corect scaunele auto cu montaj ISOFIX, pe când doar 20% din părinți montează corect scaunele auto cu fixare în centură. Iată problema pe care o rezolvă ISOFIX.

Ce puncte pozitive avem la ISOFIX

Ideea principală e că majoritatea sistemelor cu ISOFIX de astăzi trebuie doar împinse în acele ancore dintre șezutul și spătarul banchetei până auzi un click. Unele scaune au și ”becuri” de avertizare cu roșu sau cu verde ca să îți arate dacă e montajul corect sau nu.

Mai trebuie să fixezi ancora superioară Top Tether (depinde de ce model de scaun ai) și apoi să pui copilul în scoică/scaun, să îl așezi corect și să îi strângi centurile astfel încât să nu le poți ciupi. Centurile trebuie fie strânse pe el și să nu le poți ridica astfel încât să le ciupești cu vârful unghiilor, da?

Stânga: scoică cu insert de nou-născut, adecvată de la naștere până la 18 luni. Centru: scaun auto booster cu suport lateral – potrivit pentru copii de peste șase ani, obligatoriu să fie la o înălțime adecvată astfel încât breteaua de umăr a centurii să vină peste claviculă, nu peste gât. Dreapta: scaun auto montat în bază ISOFIX, adecvat pentru copii de la 6 luni la patru ani. Foto: BMW.

Unii producători fac doar scaune și scoici auto cu ISOFIX, pe când alții produc sisteme pentru ambele tipuri de soluții. Nu este neapărat una mai sigură decât alta, iar asta devine complicat de cuantificat în contextul în care multe scaune și scoici auto nu sunt fabricate în ambele modalități de fixare, deci nu le poți compara direct.

Și da, se poate ca un producător să aibă un scaun foarte sigur la testele de impact, iar apoi să lanseze (neintenționat) un alt scaun, bazat în mare pe precedentul, dar să nu fie la fel de sigur. De asta se fac teste, de asta trebuie urmărite, e un proces și toate companiile din domeniu se străduiesc să ofere produse cât mai sigure.  

E genul acela de produs de care speri să nu ai nevoie să facă diferența între viață și moarte, cum e și airbag-ul, dar dacă ai unul care nu-i destul de bun poate să încline balanța în defavoarea ta. Vezi scandalul Takata.  

Există și dezavantaje la ISOFIX?

Da, normal că există, de la asta a și pornit acest articol și documentarea mea. Primul ar fi că nu toate mașinile fabricate după un anumit moment au ISOFIX în standard și că suportul acela nu e pe toate locurile de pasageri. Al doilea este că nu toate sistemele ISOFIX sunt la fel (vezi ce scriam mai sus cu Top Tether și semi-universale).

Al treilea dezavantaj este că unii oameni au impresia că un scaun sau o scoică în ISOFIX este garantat mai sigură decât una echivalentă montată în centura de siguranță. Nu e întotdeauna așa, depinzând exclusiv de tipul de scaun sau scoică și de testul la care este supus.

La fel ca la crash test, nu poate garanta nimeni siguranță deplină în cazul unui accident, unde sunt prea multe neprevăzute ca să poți garanta ceva. Așadar, discutăm de șanse și probabilități, iar cu un scaun testat de una sau mai multe entități și care are un calificativ bun, șansa de supraviețuire este mai mare.

Mai există un mic dezavantaj la ISOFIX, anume că nu toate bazele ISOFIX sunt compatibile cu toate scaunele și tot există posibilitatea unor erori neintenționate la montaj, după cum explicam mai sus.

Spre exemplu, în multe situații trebuie înlăturat covorașul de sub acel picior de sprijin pentru a asigura fixarea optimă a acestuia în podeaua mașinii. Mai mult decât atât, faptul că ai un scaun sau o scoică cu fixare în ISOFIX nu garantează și că ai pus bine copilul în acea scoică sau scaun, respectiv că și stă bine acolo.

Scaun de copil montat FF(forward-facing) în suport ISOFIX. Având în vedere tot ce ai citit mai sus, crezi că este montajul corect, nu? Nu. Centurile copilului nu sunt suficient de bine strânse (vezi deasupra clemei, fac ”burtă”, deci sunt prea largi și copilul riscă să zboare din scaun în caz de impact sau la o frânare deosebit de bruscă. Deci nu, simpla prezență a ISOFIX-ului și a scaunului corespondent nu asigură siguranța în caz de impact. După cum probabil intuiești, fotografia e doar pentru ilustrație. Foto: Dreamstime.

Trebuie neapărat să îl poziționezi cu fundul între sezutul și spătarul dispozitivului, să îi tensionezi corect centura, să aibă tetiera la doar un deget (de-al tău) peste umerii săi și să nu poarte un body (salopetă care include bluză, pantaloni și chiar și ciorapi, cusută într-un singur element) deoarece aceasta îi pune presiune pe coloană când strângi centurile.

Complicat, nu-i așa? Este. În plus, trebuie să fii mereu atent să nu doarmă cu bărbia în piept, deoarece nu primește suficient oxigen în acea poziție. Dacă doarme mereu cu bărbia în piept, înseamnă că poziția de somn din scoica sau scaunul ales de tine nu este bună. E posibil să fie de la reglaje, de la înclinația banchetei sau de la scaun/scoică. Nu lăsa așa situația, că nu e deloc bine.

Mai există o limitare la ISOFIX: maximum 33 de kilograme cumulat pentru scaun, bază și copil. De aceea, multe scaune cu ISOFIX au o limită de 18 kilograme sau pe aproape, în funcție de câte kilograme are ansamblul (scaun+bază sau doar scaun) care se montează în ISOFIX.

Singurele care au o limită mai mare sunt cele care sunt pentru copii mai mari de patru ani și au configurație FF (forward-facing, adică cu fața la sensul de mers), iar acelea sunt mai ușoare decât scaunele RF, de unde și limita de greutate crescută. La scaunele cu montaj în centură, limita de greutate poate să fie până la 25 de kilograme în configurația RF (cu spatele la sensul de mers).

După acel prag, se poate trece la scaun auto tip booster, ce folosește centurile mașinii, caz în care vorbim despre un interval de 15-36 de kilograme și o înălțime a copilului de la 125 la 145 de centimetri. Cu alte cuvinte, dacă iei un scaun auto cu montaj în centură și îl folosești la maximumul perioadei rear facing, ar trebui să îl poți folosi până pe la 6 ani, dar cel mult până ajunge copilul la 125 cm înălțime și 25 de kilograme (ce vine primul).

E ISOFIX obligatoriu? Ce alternative există?

Pentru productorii de automobile, da, este obligatoriu de aproape 15 ani pentru toate modelele nou-lansate. De obicei, sunt integrate suporturi ISOFIX la locurile din spate, adesea cele dinspre portiere. Unele autovehicule au suport ISOFIX și pe locul central al banchetei din spate, dar depinde de la un model de mașină la altul. Pe siteul ADAC găsești lista completă a mașinilor care au posibilitatea de a monta trei scaune de copil unul lângă altul pe bancheta din spate.

Chiar și autovehiculele cu două locuri au posibilitatea de a avea ISOFIX, doar pe locul pasagerului însă, iar șoferul este obligat să dezactiveze airbag-ul și să mute scaunul din dreapta la poziția cea mai din spate posibilă la folosirea unei scoici sau a unui scaun auto. Trebuie să iei în calcul și dacă mai vezi în oglinda din dreapta cu un scaun sau o scoică auto în dreapta ta.

Scaun de copil rear-facing montat în bază ISOFIX cu picior de susținere. Apropo, pasagerii din spate trebuie să aibă centura de siguranță cuplată mereu, fără excepții, altfel riscă să omoare copilul din scoică sau scaun dacă sunt proiectați peste el în caz de accident. Foto: Volvo.

De notat faptul că ISOFIX este un standard internațional, dar scaunele și scoicile se fac după alte standarde, iar cel mai recent în acest sens a fost denumit i-Size, deși nomeclatura oficială este R129. E și aici o mică problemă: acestea merg doar până la 105 cm înălțime sau 4 ani, deci copiii din Grupa 2/3 de vârstă au nevoie de alt tip de scaun auto.    

Vechiul standard se numea R44/04, dar nu fost înlocuit încă de R129, deci nu a devenit ilegal sau interzis în vreun fel, iar scaunele și scoicile care îl respectă sunt la fel de sigure cum erau când au debutat. Scaunele și scoicile R44 nu vor fi interzise la folosire, dar peste câțiva ani s-ar putea să nu mai găsești la fel de multe de vânzare.

Diferența dintre R129 și R44/04, pe scurt? R44/04 implică un test de impact frontal la 50 km/h, un test de impact posterior cu 30 km/h, studiu asupra harnașamentului/centurilor scaunului, studiu de design, test al cataramei centurii scaunului și alte cerințe specifice legate de materialele folosite (non-alergenice, etc.).

Așa arată un test de impact pentru o scoică auto. Imaginea asta este destul de veche, acum fiind folosite manechine mai avansate și mai scumpe. Foto: captură video ADAC.

R129 este mai complex. Noile modele dezvoltate după acest standard sunt testate folosind manechine noi și au protecție suplimentară la impact lateral, precum și conectori ISOFIX în standard. Dar asta nu împiedică anumite modele R129 să aibă și fixare în centură.

Dacă toate mașinile noi fabricate după o anumită dată au ISOFIX standard, era de așteptat să vezi și la scaune auto o standardizare similară. Vine la un moment dat, în 2025, dar intră progresiv pe piață, ca să nu îi lase pe cei cu mașini fără ISOFIX în lipsa unei posibilități.

După 2025, vor fi doar scaune i-Size de vânzare în magazinele din Europa, iar acestea vor avea toate ISOFIX.  

Este ISOFIX mai sigur decât fixarea în centură?

Nu sistemul de fixare al unui scaun sau al unei scoici auto determină siguranța acesteia în cazul montajului corect. Scaunele și scoicile auto trebuie să fie cât de sigure posibil, indiferent de tipul de fixare al acestora. Testele de impact au relevat că diferențele sunt minore și nu afectează dramatic scorul unui scaun sau al unei scoici felul în care este fixat în mașină.

Diferența adevărată în materie de siguranță vine la fixarea corectă versus fixarea cu erori sau mici greșeli. Iar la un ISOFIX ai mai puține șanse de a greși, însă tot e posibil să faci ceva incomplet, pe când la un scaun cu fixare în centură trebuie să te concentrezi pentru un montaj corect de fiecare dată, valabil și la scoicile cu fixare în centură.

Odată ce știi ce ai de făcut și urmezi pașii de fiecare dată, vei fi în regulă. Problema? Trebuie să înveți toți utilizatorii acelui scaun să facă la fel. De fiecare dată. Indiferent că-i ISOFIX sau centură.

Bebeluș în scoică auto 0-15 luni montată în centura de siguranța a vehiculului. Toate scoicile auto se folosesc exclusiv rear-facing (RF), adică cu spatele la sensul de mers. Foto: Mercedes-Benz.

În testele de siguranță efectuate de ADAC, o scoică recent lansată (Cybex Cloud T – în exemplul nostru) a avut o performanță ușor mai bună la testul de impact atunci când era fixată în centuri versus atunci când era fixată în ISOFIX deoarece forțele au fost distribuite și absorbite mai eficient. Cel puțin asta au explicat oamenii de la ADAC.

Ce trebuie să reții e că rezultatele variază în funcție de montaj, testul efectuat, instalarea specifică și vehiculul în care se face testul. La ADAC se folosește același schelet de vehicul, ca să nu fie diferențe la acest aspect – e un fel de ”sanie” care are doar banchetă din spate.

Reține că niciun sistem nu poate înlătura complet neglijența și neatenția, deci fă treaba cum trebuie pentru copilul tău, de fiecare dată.

Ce poți să faci dacă mașina ta nu are ISOFIX

Nu prea poți face mare lucru în afară de a vinde mașina și cumpăra una cu ISOFIX. Pentru foarte puține modele poți găsi să cumperi un kit ISOFIX dedicat, ce trebuie instalat într-o unitate service autorizată pentru marca respectivă de automobil.

Am găsit doar pentru Ford Focus 2 și câteva modele înrudite de la Ford (C-Max, de exemplu) din aceeași perioadă, iar asta probabil pentru că au fost vândute fără conector ISOFIX, dar caroseria era pregătită din fabrică pentru montaj, fiind nevoie doar să achiziționezi suportul și să fie fixat în șuruburile dedicate și strânse conform specificațiilor fabricantului.

Dacă mașina ta nu a avut niciodată ISOFIX, nu poți să îl montezi tu, pentru că nu există adaptoare universale sau nimic de acest tip realizate de vreun producător și omologate. Implică o piesă metalică ce se montează între șezutul și spătarul banchetei, deci nu ar fi simplu de instalat pentru oricine. Ca să nu mai zic că doar nu o să te apuci să faci improvizații, nu? Sper.

Așadar, dacă nu ai ISOFIX la mașină, iei o scoică cu fixare în centură și o înlocuiești atunci când e cazul cu un scaun cu fixare în centură, pe care îl cumperi abia când e nevoie.

Scoica în ISOFIX? Scaun auto în ISOFIX? Când treci de la una la alta și de ce?

Experții recomandă să nu montezi scoica auto în ISOFIX în primele patru luni de viață ale copilului. Ideea este că ai mai multă amortizare dacă este montată în centură și stă pe banchetă, nu în baza ISOFIX (care-i din plastic tare și e fixă), pe când bancheta mai suportă puțin din vibrații și denivelări.

Trecerea de la scoică la scaun auto se face cel mai devreme când are copilul minimum șase luni și stă nesusținut în fund. De cele mai multe ori, însă, poți să ții scoica mai mult de șase luni, mai ales pentru că multe au o limită de înălțime și de greutate mai mare decât va avea copilul tău la șase luni.

Aici, cei doi copii stau forward-facing în scaunele booster integrate în banchetă. Este o opțiune pe Volvo XC60 și pe încă alte câteva modele ale suedezilor, dar o puteți folosi abia după ce ajung copiii la înălțimea de peste 100 cm. Verificați cu atenție recomandările constructorului privind înălțimea minimă a copilului înainte de a le folosi astfel. Foto: Volvo.

Dacă optezi pentru o scoică longevivă (cum am făcut și eu), poți să o folosești chiar și 18 luni, respectiv până trece copilul tău de 87 cm înălțime sau 13 kg greutate. Este suficient să iasă cu capul din scoică sau să fie mai greu decât ține scoica pentru a fi nevoie să fie schimbată, nefiind important că are 17, 18 sau 19 luni împlinite.

Între timp, scaunul auto ești liber să îl montezi în ce loc se potrivește în mașina ta, câtă vreme este montat corect și stă țapăn acolo. Ideal, nu pe locul din dreapta față. Verificarea se face mișcând cu mâna de șezutul scaunului. Dacă se clintește când e fixat, nu-i fixat bine. Este normal să se miște dacă miști de spătar, dar nu suficient cât să îl desprinzi de pe banchetă.    

Care e faza cu rear facing și de ce se face asta?

Toate scoicile auto sunt proiectate exclusiv cu folosire rear facing, adică bebelușul va merge cu spatele la sensul de mers. Asta se face deoarece coloana unui bebeluș este mai sensibilă decât a unui adult sau chiar a unui copil.

Pentru că rulează cu spatele, bebelușul nu va resimți frânările la fel cum le percepem noi, iar o decelerare bruscă și extrem de rapidă, adică definiția unui accident, va fi mai ușor de gestionat pentru corpul lui pentru că este deja cu capul pe tetieră și nu îi este solicitată coloana, forța fiind disipată în scaun, banchetă și centuri.

Apoi, scaunele de copil sunt și ele proiectate să fie folosite rear facing (RF), desi unele dintre ele permit și utilizarea FF, adică forward facing. Recomandarea experților în domeniu este să încercați, pe cât posibil, până la vârsta de patru ani să țineți copilul rear-facing. Se poate opta pentru rear facing până la șase ani, în funcție de scaunul de copil ales.

Cei de la Volvo și-au dat seama rapid că sigurața optimă este cu spatele la sensul de mers. Acest prototip de scaun de copil este realizat de producătorul suedez. Foto: Volvo.

Oricât de mare ar fi tentația să puneți copilul în configurație FF, faceți tot posibilul să nu faceți acest pas mai devreme de vârsta de 1 an și 3 luni. Rețineți că este de cinci ori mai sigur să țineți copilul cu spatele la sensul de mers, așa că această opțiune ar trebui să fie ultima pe listă pentru voi. Înainte să cedați insistențelor, răspundeți la întrebarea ”cine este adultul?”. Exact.       

Potrivit testelor efectuate în Suedia, un scaun montat cu spatele la sensul de mers asigură cu 75% mai multă protecție pentru un copil mic în caz de accident. Riscul este la nivelul gâtului, unde ar putea fi aplicată prea multă presiune în caz de impact sau frânare bruscă, iar consecințele sunt grave.

Studii realizate de Volvo împreună cu Folksam, o companie de asigurări din Suedia, au arătat că doar 8% din copiii de până la 4 ani inclusiv, aflați într-un scaun auto rear facing, au suferit răniri în accidentele în care au fost implicați, în timp ce 40% din copiii de aceeași vârstă care stăteau cu fața la sensul de mers au suferit răniri.

Când știi că nu mai e nevoie de scaun auto?

Copilul tău nu va mai avea nevoie să folosească un scaun auto atunci când poate să stea cu spatele pe spătar și fundul pe șezutul banchetei mașinii și să aibă genunchii îndoiți la marginea banchetei și tălpile pe podea. Dacă nu poate să pună tălpile pe podea fără să se dezlipească de banchetă, încă are nevoie de un tip de susținere.

În plus, partea superioară a centurii trebuie să treacă peste clavicula copilului, între umăr și gât, dar nu peste gât, iar partea de jos să vină peste partea superioară a coapselor. Ce am descris mai sus se numește testul în cinci pași.

Care sunt cei cinci pași? Trebuie să aibă genunchii îndoiți confortabil peste marginea banchetei, tălpile așezate pe podea, fundul în spațiul dintre șezutul și spătarul banchetei, partea inferioară a centurii să pice pe șolduri, în partea superioară a coapselor, partea superioară a centurii să pice peste claviculă, nu peste gât. Ultimul pas este să poată să stea confortabil în poziția menționată pentru întreaga durată a călătoriei cu mașina. Nu se aplică un criteriu, nu renunțați la booster.

Copilul din stânga folosește un scaun booster, fiind suficient de înalt, iar copilul din dreapta continuă să folosească un scaun dedicat, neavând încă înălțimea necesară pentru trecerea la booster. Foto: Dreamstime.

Ca vârstă, probabil pe la 9-10 ani, în funcție de înălțimea și nivelul de dezvoltare al copilului. Nu te grăbi să renunți la scaunul auto sau la booster doar pentru că insistă copilul, tu ești adultul, tu răspunzi.

La ce să te uiți când cumperi o scoică auto și un scaun auto?

Căutarea trebuie să înceapă în funcție de grupa de vârstă în care se află copilul, dimensiunile sale și greutatea. Pentru nou-născuți, se poate lua ultima estimare de la ultima ecografie din ultimul trimestru de sarcină. Pentru copii mai mari de 15 luni, se ia în considerare înălțimea și greutatea.

Apoi, contează și mașina în care folosești scaunul. Te interesează dacă e compatibilă cu sistemul de fixare, dacă are Top Tether integrat în bancheta spate și cât de înclinată e bancheta din spate. Această înclinație determină cum va sta copilul în scaun și poziția de somn a copilului. Site-urile producătorilor mari de scaune de copil au configuratoare care îți pot recomanda un model de scaun care să se potrivească în mașina ta.

Faceți tot posibilul să păstrați copiii cu spatele la sensul de mers până la împlinirea vârstei de patru ani. Unele scaune permit rear-facing prelungit, chiar și până la șase ani. Foto: Volvo.

Următorul pas este să cauți producătorul și modelul pe site-ul ADAC. Nu strică și să afli dacă a fost supus testului PLUS (Suedia). Cel din urmă nu are calificative, este doar cu admis/respins, iar modelele respinse nu sunt obligate să anunțe acest lucru.

Scorul ADAC este cu atât mai bun cu cât are un punctaj mai mic – asta e logica din spatele cifrelor pe care le vei găsi. Mai sunt și alte teste similare derulate în alte țări și zone geografice, dar e puțin probabil să cumperi în Europa un scaun testat în Asia sau în SUA și nu și în Europa.

Pot folosi o scoică second-hand? Dar un scaun auto second-hand?

Orice scoică sau scaun auto are o dată de expirare. O găsești pe spatele scaunului, iar tot în mulajul acestuia vei vedea și când a fost fabricat. Problema spinoasă este că un impact poate să afecteze scoicile și scaunele auto, iar aici sunt incluse și situațiile care implică o cădere – dacă ai scăpat scoica pe jos când o cărai spre mașină sau a căzut pe scări, va trebui să cumperi alta și să o reciclezi pe aceasta la un centru specializat. Nu de alta, dar nu mai este sigură în caz de impact. La fel ca la căștile moto, să știi.

E ca o cană din sticlă. O scapi, se sparge, o dai la reciclat. Nu ai ce să cârpești sau să repari la ea, nu pentru asta este făcută și nu acesta este scopul său. Dacă vrei să vii cu bebelușul de la maternitate și nu ai scoică, poți contacta un magazin specializat în comerțul de astfel de articole și să închiriezi o scoică la un preț modic. Tot acolo vei învăța cum să o montezi corect în mașina ta.  

Așa arăta un montaj de scaune auto în Volvo 244 DL (1978). Foto: Volvo.

Legea nu le interzice persoanelor fizice să vândă sau să cumpere scaune și scoici auto folosite, așa cum este cazul altor elemente de siguranță folosite, cum ar fi frânele unui automobil. Asta nu înseamnă că e o idee bună să te apuci să cumperi o scoică folosită sau un scaun auto folosit.

În cazul în care un prieten bun îți lasă ție să folosești acea scoică o vreme pentru că nu îi mai este de folos, să zicem că intră la situația acceptabilă – adică mai bine decât nimic, dar și acolo trebuie să te asiguri că nu este foarte veche și să fii sigur că era un produs nou atunci când l-a cumpărat prietenul tău. Aceasta este o soluție de avarie, dacă nu stai foarte bine cu banii atunci când ai nevoie să transporți copilul și nu știi ce să faci.

Recomandările spun să nu folosești o scoică auto second hand sau un scaun auto second-hand deoarece nu ai de unde să știi dacă mai sunt sau nu sigure. Dacă ai avut bani de mașină, RCA, carburant, anvelope și smartphone, fă cumva să ai bani și de scoică pentru copilul tău, respectiv de un scaun pentru el.  

Foto principală: Dreamstime