Renault 4 E-Tech Electric: nostalgicul

Dacă automobilele ar putea da autografe, îndrăznesc un pariu că Renault 4 ar fi premiantul caravanei EUROCHARGE 2025 by Schaeffler. Sigur, nu în România, cât pe restul traseului.

Înainte de toate, să începem cu o pauză; pare așa, în dulcele stil românesc, numai că v-aș invita ca aceasta să fie constructivă, anume, să-l admirați preț de câteva secunde bune pe simpaticul ăsta: Renault 4 E-Tech Electric, o bijuterie a lumii auto contemporane. Din motive subiective, desigur. R4, la fel ca fratele R5, face parte din minunata strategie pe care o construiește cu migală grupul Renault de ceva ani încoace, o direcție din care nu doar „rombul” are de câștigat puternic, ci chiar și restul mărcilor adiacente, Dacia fiind cel mai bun exemplu în acest sens, însă deja mă îndrept spre cu totul o altă poveste.

Acum câteva luni aveam ocazia să iau parte la evenimentul de lansare a noului Renault 5 E-Tech Electric, o bijuterie de fix același calibru ca acest R4 de față. Și-mi amintesc cum traseul de test care ajunsese să ne poarte chiar prin inima principatului Monaco parcă-i făcuse o dreptate lui R5, în sensul că și-a câștigat ceva fani în ziua respectivă. Asta fix în buricul târgului în care se perindă cele mai fierbinți apariții din lumea auto. Iar asta pentru că francezii, în special, dar și vest europenii în general, au loc în suflet și simpatie în priviri pentru modelele care au fost celebre în istorie, iar orice reinterpretare corectă și demnă este primită cu respect și multă admirație. Rețeta se aplică excelent în cazul lui R4, reinterpretat total de Renault, însă nu radical.

Din performerul vânzărilor de altădată – cam 8 milioane de unități comercializate de-a lungul a peste 30 de ani – s-a păstrat spiritul și linia generală de design, remasterizată după tendințele din 2025. Însă, spre deosebire de alte încercări, rezultatul final este excelent fără doar și poate. Personal nu pot decât să-i urez succesul pe care l-a avut bunicul său, fabricat în multiple uzine din Europa, Africa și chiar America de Sud.

Și dacă tot am amintit, deși originalul R4 era un soi de break al vremurilor sale, mai degrabă un hatchback după cum s-a împământenit peste ani caroseria aceasta în istoria auto, noul Renault 4 a îmbrățișat tendințele pieței mutând pe tabla de șah a industriei înspre modelele ce tind a fi SUV; concret, R4 este un crossover în toată puterea conceptului, iar ușorul câștig în ceea ce privește garda la sol (care măsoară 18,1 cm) este de foarte bun augur, din moment ce în portofoliul Renault avem în exact același timp și un hatchback veritabil, frate de sânge cu R4, Renault 5 E-Tech despre care am pomenit.

În zilele în care lecturați această scurtă prezentare, Renault 4 se pregătește să-i fie luat moțul; căci în octombrie va bifa primul an de viață, după ce a văzut oficial lumina zilei la Salonul Auto de la Paris trecut.

Cât de mult te poate influența designul?

Ei, deși în teorie ar trebui să fim la un nivel de inteligență la care să facem doar alegeri obiective în viață, iată că existența noastră se compune de foarte multe ori tocmai din alegeri 100% subiective. Și poate că fix aceasta este cheia veritabilă a succesului unor constructori auto. Sunt ferm convins că factorul subiectivismului uman a contat serios în procesul de proiectare a noului Renault 4, mai cu seamă atunci când s-a ajuns la capitolul design. Dacă ești obișnuit deja cu strămoșul R4, vei recunoaște instant tușele preluate și reinterpretate; dacă nu ți-e familiar deloc, faci acum încă o pauză, cauți fotografii pe Google, apoi le compari cu ilustrația acestui articol.

Da, vezi cât de simplu se leagă? Partea frontală, detaliile din spate, lămpile, profilarea portierelor, al treilea rând de geamuri laterale, profilul cu totul, farurile, plus multe altele, toate-s închegate atât de reușit cât să asigure atât oftatul celor care au prins lansarea primului R4 în 1961, cât și pe cel al noilor generații de clienți, foarte pretențioase cu felul în care arată automobilul la volanul cărora se vor afișa. Bine lucrat, Renault.

Și apropos de volan, odată urcat la bordul noului R4 te vei simți foarte bine primit instant – de menționat aici că întâlnirile mele tête-à-tête cu interioarele Renault 4 și Renault 5 s-au produs în cazul unor exemplare în echipări de top, deci e limpede de înțeles de unde entuziasmul meu față de configurările propuse de francezi.

Pentru că, da, în variante cu de toate, Renault 4 arată spectaculos, de la selecția de materiale folosite (cui nu i s-ar părea chic un automobil tapițat cu un soi de blug/denim) și până la cusături și mici artificii care urlă din toți porii că și un automobil relativ plăpând și nu foarte scump poate avea personalitate pregnantă.

Planșa de bord este chiar faină, ergonomică, ecranele concentrează eficient informațiile, sistemul de operare se mișcă în ton cu vremurile, iar peste tot pe unde pui mână te simți bine primit, spre deosebire de vremurile în care plasticul tare făcea legea prin automobilele franceze. Scaunele bine profilate sunt un mare plus, iar în ciuda omologării pentru cinci pasageri, aș recomanda călduros ca pe banchetă să ia loc doar două persoane. Să nu uităm că deși e un crossover, acesta este înrădăcinat în segmentul B, fiind un mini, în esență.

Față de fratele R5, R4 propune un caracter practic ceva mai pronunțat, atât datorită gărzii la sol, cât mai ales pentru flexibilitatea interioară superioară. În acest sens, portbagajul propune un volum total util de 420 de litri. Însă, dacă este cazul să cărați cu voi cablurile de încărcare, compartimentele dedicate lor de sub planșeul plat vor știrbi o valoare de 35 de litri. Fără frunk, însă cu o banchetă rabatabilă cu spătar asimetric format din două segmente, Renault 4 poate afișa și un caracter utilitar la nevoie. Nu veți aproviziona magazine de cartier, însă de o cumpărătură mai voluminoasă de la Ikea vă descurcați fără grijă.

Pentru cei care îi vor cădea pradă, vestea bună este că pentru echipările superioare este disponibil un plafon textil retractabil, în ton perfect cu aerul său retro, o variantă mult mai chic decât cea a plafoanelor de sticlă, însă care va avea nevoie și de ceva mai multă grilă la mentenanța peste ani. Cu tot cu plafonul, posibilitățile de personalizare date de culorile disponibile, chiar și în două tonuri, de modelele de jante dar și de diverse elemente optice care pot fi adăugate extra conduc la ipoteza ca un Renault 4 configurat cu ceva răbdare să fie greu de replicat de alți clienți. De altfel, Renault promite sute de combinații de personalizare tocmai în acest sens (peste 600, mai precis). Și asta sună foarte bine la un automobil care are un preț decent chiar și în România.

Cu ce defilăm la drum?

Aș spune din start că sub capotă lui Renault 4 se află variante de „perechi baterii de acumulatori – motoare de tracțiune” chibzuite, în tonul conceptului de automobil de masă, cu spirit practic. Nu se vrea nici exclusivist, nici sportiv, nici de păstrat prin colecții, ci un model care să facă exact ce a făcut și strămoșul său, să invadeze străzile într-o perioadă în care mobilitatea personală are importanță din ce în ce mai mare în existența omului.

De altfel, exact ca originalul, care a reprezentat trecerea Renault către soluția constructivă cu punte motoare față, noul Renault 4 trimite toată puterea către roțile anterioare. Acestea pot fi angrenate fie de o unitate care produce o putere maximă de 120 CP (90 kW), fie de o unitate de tracțiune care poate genera 150 CP (110 kW). Pentru motorizarea de bază avem disponibilă o baterie de acumulatori cu o capacitate utilă de 40 kWh. În vreme ce pentru motorizarea mai puternică se propune o baterie de 52 kWh. În mod ușor ciudat, cea de pe urmă este varianta de baterie standard, în viziunea Renault, în vreme ce unitatea mai mică este văzută ca o opțiune pentru cei care nu au nevoie de autonomii crescute, pentru navete urbane sau extraurbane scurte, ori pentru vehicule de companie (flote auto). Tehnologia bateriilor de acumulatori este NMC (Nickel – Mangan – Cobalt).

Diferența concretă de autonomie dintre cele două versiuni este de 101 km, cu 308 km maxim (WLTP) pentru bateria mică și cu 409 km (WLTP) pentru varianta de 52 kWh. Pentru fanii cifrelor este important de menționat că bateria de 40 kWh se poate încărca DC cu o putere maximă de 80 kW, în vreme ce varianta mai mare, cea standard, poate acumula energie electrică cu 100 kW. Pentru încărcările AC, Renault 4 captează energie cu o putere de 11 kW. Renault 4 beneficiază și de tehnologiile V2G și V2L, grație cărora poate alimenta consumatori externi cu până la 3 kW.

Dacă ați ajunge să optați pentru un R4 low power, cel de 120 CP, e bine de știut că accelerările de la 0 la 100 km/h se vor face în 9,2 secunde, iar ca moment motor disponibil veți avea un maxim de 225 Nm. Pentru un plus de caracter imprimat mașinii, varianta de putere de 150 CP propune 245 Nm și 8,2 secunde de la 0 la 100 km/h, deci un câștig dinamic de exact o secundă. Spre deosebire de fratele Renault 5, alături de care împarte platforma constructivă AmpR Small, Renault 4 propune atât un sistem de frânare regenerativă (sistemul One Pedal, foarte plăcut în mediul urban) cât și sistemul de control al tracțiunii Extended Grip, pentru un plus de caracter aventurier.

Trei variante de echipare vor fi disponibile în România pentru Renault 4: evolution, techno și iconic. Pentru un R4 evolution cu bateria mică, clienții trebuie să pregătească cel puțin 29.400 euro. Apoi, de îndată ce trecem la bateria mare, prețurile de pornire sunt de 31.200 euro (pentru evolution), 33.300 euro (pentru techno) și 35.350 euro (pentru iconic).

Sigur, la cât de bine arată, părerea mea este că lui R4 i se potrivește cel mai bine echiparea iconic, o culoare îndrăzneață și cât mai multe elemente de personalizare. Totuși, vocea rațiunii se poate mulțumi și cu „evolution”; de altfel, dacă ar fi să analizăm istoria, probabil că dacă am transpune nevoile și dorințele care i-au dat aripi lui Renault 4 începând cu 1961, acestea s-ar regăsi perfect fix în acest nivel de echipare. Restul sunt pretenții moderne.

Dacă v-am trezit interesul pentru Renault 4, ei bine, în turul EUROCHARGE 2025 by Schaeffler vom avea la dispoziție versiunea iconic, al cărei preț de bază este de 35.350 euro (fără promoții), însă pentru configurația exemplarului din flotila temporară AUTOCRITICA ar fi nevoie să se renunțe la 38.450 euro, pentru câteva „picanterii” în plus (600 euro pentru pachetul premium de sunet Harman Kardon, tot 600 euro pentru culoarea bi-tone, 300 de euro costă cablul de încărcare Mod2, alți 300 de euro pleacă spre pachetul Extended Grip, 650 euro pentru cel Safety, 200 euro costă conectorul de alimentare V2L, iar 450 de euro este costul hayonului cu acționare electrică). Există și un discout de 1500 de euro, care face ca prețul final să fie de 36.950 de euro.

Fișa tehnică a mașinii care ne va însoți în EUROCHARGE 2025 by Schaeffler

Logo Renault

Renault Renault 4

BEV 52KWH 150HP ICONIC COMFORT RANGE

de la 35.350 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
150 CP
Cuplu maxim sistem
245 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
150 CP
Cuplu maxim electric
245 Nm
Baterie
Capacitate brută
52.00 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
8.2 s
Viteză maximă
150 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
15,6 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
397 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4144 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1808 mm
Înălțime
1572 mm
Ampatament
2624 mm
Volum portbagaj
375 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1149 litri
Masa proprie
1462 kg
Siguranță
Rezultat
4 stele
Preț
Preț de pornire model
35.350



este un proiect susținut de SCHAEFFLER

Încărcat de
OMV eMotion

Green Partner
BT Leasing

Pus pe șosea de
Michelin

Tehnologizat de
Server Config