Volkswagen Tayron există din 2018, doar că primii ani din cariera modelului au fost dedicați pieței din China. Pe undeva, inserția sa în piața din Europa a ținut de interesul tot mai scăzut pentru Tiguan Allspace, pe care l-a înlocuit oficial, începând cu 2024, în spațiul dintre Tiguan și Touareg.
Am și numere: Tayron are o lungime de 4792 de mm, în timp ce Tiguan și Touareg, 4539 mm, respectiv 4902 mm lungime. Celelalte coordonate de gabarit arată așa: 2791 mm ampatament, 1660 mm înălțime și 1852 mm lățime (fără oglinzile laterale).
Acum că l-am poziționat pe Tayron cel european în spațiu și timp, reține că SUV-ul a fost proiectat în Wolfsburg și tot acolo este asamblat, indiferent că e vorba de versiunea standard, cu cinci locuri, sau de cea cu șapte locuri.

Dacă privim atent, observăm că Tayron n-a preluat prea multe de la Tiguan, nici pe partea de design, nici pe cea de proporții, unde muza i-a fost mai degrabă Touareg, fratele mai mare. Până la urmă, vorbim de un Volkswagen, deci artificiile de design lipsesc în favoarea unui limbaj ușor sobru, dar în ton cu ce știam de la marca germană.
În schimb Volkswagen a găsit de cuviință să-l ofere pe Tayron, la fel ca pe Tiguan Allspace, în cele două configurații.
Anul acesta, Volkswagen Tayron vine cu noi în Cars & Roads Croația by Michelin, un tur cu 7 SUV-uri hibride, așa cum am tot organizat de-a lungul anului. Vom avea alături un Tayron TSI eHybrid în echipare R-Line. Povestim mai multe în rândurile următoare.
Sub capotă
De dragul diversității, Volkswagen îți permite o sumedenie de alegeri sub capotă. Astfel, poți comanda un Tayron benzină, diesel, benzină mild-hybrid și plug-in hybrid. N-am să trec prin toate motorizările din motive evidente, dar mă voi opri asupra lui Tayron TSI eHybrid, declinarea prezentă în Cars & Roads Croația by Michelin.
Există două fețe ale acestei motorizări: una în care sistemul produce 204 cai-putere, alta cu 272 de cai-putere. Alături de noi o vom avea pe a doua, despre care Volkswagen spune că oferă o autonomie pur electrică undeva între 114 și 121 de kilometri sau 112 și 119 kilometri, în funcție de echipare. Autonomia combinată este estimată la 900 de kilometri. Bun, dar de unde vin numerele astea?
Versiunile PHEV sunt dezvoltate în jurul unui motor termic pe benzină (1,5 litri, patru cilindri, turbo – adică ceea ce VW numește 1.5 TSI evo2). Din ecuație mai face parte o baterie (19,7 kWh, capacitate netă) și ceea ce germanii numesc modul hibrid, adică un motor electric și transmisia eDSG cu 6 rapoarte (cu alte cuvinte, motorul electric este integrat în transmisie).

Bateria lui Tayron TSI eHybrid se încarcă cu puteri de până la 11 kW în cazul surselor AC și până la 50 kW la surse DC. Dacă vreți specificații defalcat pentru versiunea mai potentă a sistemului PHEV, motorul termic produce 177 de cai-putere iar cel electric 115 cai-putere. Cuplul maxim atinge valoarea de 400 Newtoni-metru.
Și încă o informație de reținut: Tayron TSI eHybrid, adică plug-in hybrid, este disponibil doar cu roți motrice față. Și încă ceva: Tayron TSI eHybrid poate tracta până la 1,8 tone în versiunea cu 204 cai-putere sau până la două tone în versiunea cu 272 de cai-putere.
Volkswagen pune accent și pe sistemul opțional DCC Pro, pe românește șasiu adaptiv. Ce face DCC Pro? Ajustează tăria amortizoarelor continuu, în funcție de mai mulți parametri (condiții de drum, direcție, frânare, accelerare). Doza optimă de amortizare este calculată individual pentru fiecare roată de un algoritm care ia în calcul atât compresia suspensiei cât și faza de revenire.





Spațiu pentru toți
Aici avem de bifat mai multe aspecte. Mai întâi, cel practic și o informație importantă: dacă vrei un Tayron plug-in hybrid, nu-l poți configura cu 7 locuri. Doar cu 5.
Așadar, Tayron TSI eHybrid oferă un portbagaj cu volumul de 705 litri, iar prin rabatarea completă a banchetei se poate obține un volum util de 1915 litri. Pe lângă asta, bancheta culisează pe o cursă de 18 cm și poate fi rabatată fracționar 1/3 sau 2/3.
În ceea ce privește confortul, Tayron este echipat cu un scaun ergoActive Plus pentru șofer în echipările Elegance și R-Line. Dacă se optează și pentru pachetul cu piele Varenna, atunci scaunul ergoActive Plus devine disponibil și pentru pasagerul din dreapta.
Tot în acest pachet sunt incluse funcțiile de masaj în spătare (cu 10 puncte de presiune), reglarea electrică a scaunelor pe 14 setări (inclusiv cu memorie) și susținere lombară de asemenea ajustabilă, pe 4 setări.
Indiferent de nivelul de echipare, instrumentarul de bord este digital, proiectat pe un ecran de 10,25 inchi. Ecranul multimedia central măsoară 12,9 inchi în versiune standard, însă există și pachetul Discover Pro Max, cu ecran de 15 inchi.





Gama și prețurile
Există trei niveluri de echipare pentru Tayron: Life, Elegance și R-Line. Doar că, în accepțiunea celor de la Volkswagen (și raportat la numărul și tipul dotărilor), echiparea Life nu ar fi una de bază, ci mai degrabă de mijloc, ceea ce face din Elegance și R-Line echipări de top. Cuvintele germanilor, nu ale mele.
Ca idee, dotările disponibile pe echiparea Life includ nouă airbaguri, climatizare automată pe trei zone, 10 lumini ambientale, o serie de moduri de condus prestabilite, un ecran central de 12,9 inchi, Apple CarPlay, Android Auto, instrumentar de bord digital, faruri LED cu fază lungă automată, stopuri LED 3D și jante de 17 inchi.
Siguranța e și ea la rang înalt și nu diferă de la o echipare la alta: cruise control adaptiv, asistență la schimbarea benzii, Lane Assist, frânare automată cu recunoașterea pietonilor și a bicicliștilor, Park Assist Plus, cameră pentru marșarier și Dynamic Road Sign Display – doar o parte din sistemele și funcțiile de siguranță ale noului Tayron.





În România, Tayron pornește de la 41.846 de euro, în echipare Life (de bază), cu motorizare 1.5 eTSI mild-hybrid. Pentru plug-in hybrid, prețurile încep de la 47.602, pentru versiunea cu 204 cai-putere și echipare Life. Versiunea de 272 de cai-putere, precum cea care ne însoțește în Cars & Roads Croația by Michelin, poate fi configurată doar în echipare Elegance sau R-Line, iar prețurile pleacă de la 52.392 de euro, respectiv 54.704 euro.
Dacă ne referim punctul la modelul din tur, acesta costă 67.575 de euro, fiindcă vine echipat cu multe dotări opționale, printre care: cârlig de remorcare pliabil cu sistem electric de deblocare și Trailer Assist (1195 de euro), infotainment Discover Pro Max (2539 de euro), pachet confort (1236 de euro), pachet Varenna (2366 de euro), trapă panoramică (1336 de euro).
Prețul poate scădea cu reducerea comercială de aproximativ 4100 de euro oferită de Volkswagen, la care se adaugă și bonificația Rabla de 3000 de euro.

Fișa tehnică a mașinii care ne va însoți în tur

























Presented by
Green Partner:
BT Leasing
Energized by:
OMV
Tech Partner:
Server Config