Numele Rafale are rezonanțe care ne duc în lumea aviației, iar pentru a nu face confuzie între subiectele de astăzi (în prezent există un avion modern de vânătoare numit Dassault Rafale), trebuie să săpăm în istorie până în perioada interbelică.
În august 1934, aviatoarea franceză Hélène Boucher stabilea o serie de recorduri aviatice: o viteză medie de 409 km/h pe o distanță de peste 1.000 de kilometri, o viteză medie de 412 km/h pe o distanță de peste 100 de kilometri și, mai presus de toate, o viteză maximă de 445 km/h.

Toate aceste recorduri au fost stabilite la bordul unui avion Rafale C.450 produs de Société des Avions Caudron, unul dintre primii producători de avioane din Franța, care în 1933 (deci cu un an înainte de stabilirea acelor recorduri) fusese achiziționat de constructorul auto Renault.
Uzina de avioane Caudron-Renault a fost distrusă în urma unor bombardamente în 1943 în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, însă Rafale a rămas marcă înregistrată a constructorului Renault.

Noul șef
Cum sedanurile de segment D au dispărut din oferta Renault, titlul de navă amiral revine acum noului Renault Rafale. Pe scurt, vorbim despre un SUV coupé de segment mediu (sau clasă D) care vine în completarea gamei lângă Austral și Espace. Acesta din urmă a renunțat la hainele de monovolum și a reintrat în piață sub forma unui SUV de segment mediu cu 7 locuri.

Rafale este dezvoltat pe platforma CMF-CD a Alianței Renault-Nissan-Mitsubishi dedicată modelelor din segmentele C și D, are o lungime de 4,71 metri și o lățime de 1,86 metri, în timp ce înălțimea ajunge la 1,61 metri. Modelul propune un ampatament de 2,74 de metri, similar cu Espace, în timp ce luneta care oferă designul unui coupé are o înclinare de 17 grade, valoare care a fost aleasă pentru eficiență aerodinamică. Garda la sol ajunge la 18 cm, iar masa este de cel puțin 1.653 de kilograme.

Design dinamic
Rafale este desenat conform viziunii lui Gilles Vidal. Cu linii tăioase, dar unite într-o caroserie fluidă, Rafale se remarcă prin grila frontală ornată cu elemente în formă de diamant, similare cu logoul Renault. O emblemă Renault de mari dimensiuni este amplasată în centrul grilei. Partea frontală este completată de blocurile optice cu tehnologia LED Adaptive Vision, sau opțional LED Matrix Vision, și elementele verticale în formă de fulger pentru luminile de zi.

În spate avem stopuri subțiri cu un design inspirat de Tangram, cel mai cunoscut joc de tip puzzle din China.

Rafale este disponibil în cinci nuanțe pentru caroserie, dintre care două complet noi în gama Renault. Piesa de rezistență este culoarea Bleu Summit, un albastru ce poate fi comandat și în versiune mată, sau combinat cu plafon vopsit în negru. Aceasta este și culoarea mașinii care ne va însoți în Cars & Roads Croația by Michelin.

Interior: spațiu și gadgeturi
Rafale a adoptat interiorul deja familiar de la Austral și Espace, dar l-a dus într-o zonă ceva mai premium, prin materiale atent alese și mulțumită unor gadgeturi noi. Nu avem tapițerie din piele, dar avem un material numit TEP (Transparent Exopolymer Particles) care include 34% materiale reciclate și care înlocuiește astfel pielea. Renault a mai adoptat și materiale precum lemnul de plută și ardezia, o rocă sedimentară compusă din gresie argiloasă și argilă cu o granulație foarte fină compusă în urma presiunii. Scaunele beneficiază de suport lateral și longitudinal pronunțate pentru un confort sporit în abordarea virajelor. Pe spătarul scaunelor, în partea superioară, apare un logo Alpine (pe echipările omonime) iluminat cu aceeași nuanță ca a sistemului multimedia.

Cockpitul digital Open R este elementul central, cel de la volan având în față o planșă de bord digitală pe un ecran de 12,3 inchi, iar în partea centralei a consolei un ecran vertical de 12 inchi cu rezoluție 1250×1562 pixeli. Renault a păstrat tradiția începută cu Megane E-Tech și folosește Android Automotive ca sistem de operare. De data aceasta este vorba despre Android Automotive 12 (comparativ cu Android Automotive 10 de pe Megane E-Tech), iar versiunea mai nouă include include simplificarea conectării telefonului prin bluetooth, meniuri mai simple și o grafică mai bună.

Mașina care ne va însoți în Cars & Roads Croația by Michelin are bifate și o serie de opționale specifice modelului Rafale. Vom avea la dispoziție sistemul head-up display de 9,3 inchi care oferă informații despre viteză, sistemele de asistență active sau direcțiile de parcurs, dar și plafonul de sticlă Solarbay ce permite obturarea luminii prin simpla apăsare a unui buton. Acest element din sticlă este produs de Saint-Gobain folosind o structură laminată multistrat, putând deveni opac sau transparent (sunt posibile patru configurații).
De asemenea, exemplarul Renault Rafale din roadtrip este echipat și cu sistemul audio premium Harman Kardon.
Să nu uitam și de portbagaj, Rafale având un volum de încărcare de 520 litri.
Hyper Hybrid
Rafale este disponibil exclusiv cu sisteme de propulsie hibrid. Clienții pot alege dintre două sisteme diferite: un hibrid clasic de 200 CP ce utilizează motorul termic de 1.2 litri alături de două motoare electrice și un plug-in hybrid. Acesta din urmă are în componență același motor pe benzină de 1.2 litri cu trei cilindri alături de nu mai puțin de trei motoare electrice. Pe lângă starterul-generator de 34 CP, Rafale are câte un motor electric pentru fiecare punte: unul de 68 CP pe puntea față și altul de 136 CP pe puntea spate. Bateria pentru alimentarea motoarelor electrice are 22 kWh și poate fi încărcată la o priză clasică sau un wallbox AC de unde poate trage maxim 7,4 kW. Transmisia este asigurată de cutia automată multimodală.

Acest sistem Hyper Hybrid (așa cum îl denumește Renault) oferă un total de 300 CP plus tracțiune integrală și va fi prezent pe exemplarul ce va călători alături de noi în explorarea Croației.
Pe lista de sisteme prezente pe modelul din Cars & Roads Croația by Michelin mai menționăm sistemul 4Control Advanced. La viteze de peste 50 km/h această funcție permite virarea roților de pe puntea spate cu până la un grad în aceeași direcție cu roțile de pe puntea față, ceea ce are ca efect o rază de bracaj îmbunătățită. De asemenea, la viteze mici, roțile din spate pot vira cu până la 5 grade în direcția opusă de mers pentru a ajunge la o rază de bracaj de 10,4 metri.

Lista de sisteme de siguranță include nu mai puțin de 32 de poziții, din care spicuim câteva: Active Drive Assist (ce include Adaptive Cruise Control și Lane Keep Assist plus informații din Google Maps pentru a se adapta mai bine la condițiile de drum), frânare automată de urgență pentru mersul cu spatele, trei sisteme care țin de banda de rulare (menținerea benzii de rulare, avertizare la părăsirea benzii, avertizare la schimbarea benzii) și alertă cu privire la traficul din spate.

Prețuri
Lista de prețuri pentru Renault Rafale începe de la 39.900 euro în echiparea Techno și sistemul hibrid clasic de 200 CP. Nivelul următor este Rafale Esprit Alpine pentru care prețurile încep de la 44.400 euro pentru E-Tech full-hybrid 200 și de la 48.400 euro pentru E-Tech 4×4 300 (PHEV-ul).
Pentru versiunea de top Rafale Atelier Alpine E-Tech 4×4 300, prețul pornește de la 52.900 euro. Exemplarul care ne va însoți în Cars & Roads Croația 2025 by Michelin are un preț de 56.050 euro. Dacă adăugam programul Rabla și discountul Renault, prețul este de 53.050 euro.
Fișa tehnică a mașinii care ne va însoți în tur


























Presented by
Green Partner:
BT Leasing
Energized by:
OMV
Tech Partner:
Server Config