Volvo EX30: Supraveghetorul

Volvo EX30 vine cu noi în Grecia în roadtripul Cars & Roads Greece by Michelin. Rolul său? Safety Car pentru restul SUV-urilor hibride și plug-in hibride.

EX30 este cel mai accesibil model electric din actuala ofertă Volvo. Dacă mă uit bine, e chiar cel mai accesibil Volvo pe care îl poți cumpăra astăzi. SUV-ul de clasă mică propune un aspect similar cu cel al fraților mai mari, pe sistemul Matrioșka, dar adoptă un interior minimalist, în cel mai pur stil suedez.

Totodată, EX30 e și cel mai mic SUV din patrimoniul Volvo, iar toate aceste atribute – pe care le-am enumerat și mai sus – pot transforma modelul suedez într-unul cu priză la public. Desigur, depinde și de public, dar eu îmi amintesc cu drag de C30. La vremea lui, era cel mai ieftin Volvo și mi-a plăcut tare mult. La fel și V40 la momentul său pe piață.

Practic, EX30 e o porție mică din meniul deja specific al mărcii Volvo, în variantă electrică. Mă abțin din toate puterile să nu fac o paralelă cu un magazin din aceeași țară care-i cunoscut pentru mobilier și restaurantul său integrat, așa că hai să mergem mai departe.

Ce caută EX30 printre SUV-urile hibride și hibride plug-in din Cars & Roads Greece by Michelin? Ei bine, modelul mărcii suedeze va avea un rol important: safety car.

Platformă și poziționare

EX30 este un SUV de segment B. Mai precis, unul din zona premium a pieței.

Platforma sa tehnică se numește SEA2, adică Sustainable Experience Architecture 2. Este împrumutată și de Smart #1, noul SUV al mărcii Smart, precum și de Zeekr X, un model al unei mărci noi, deținută tot de Geely.

Care-i legătura între toate trei? Sunt dezvoltate împreună în baza unei colaborări între Geely și Mercedes-Benz, iar producția are în China, dar în fabrici diferite.

EX30 este oferit în variante cu motor spate și tracțiune pe roțile aferente, respectiv tracțiune integrală și două motoare. Bateria este oferită într-o variantă cu chimie LFP de 51 kWh, respectiv una cu chimie NMC (Nickel Manganese Cobalt) de 69 kWh (Extended Range în nomenclatorul Volvo).  

Design cu tușe familiare

Fără îndoială, EX30 arată a Volvo. Vorbesc despre blocurile optice cu semnătură luminoasă în forma literei T rotită la 90 de grade (ciocanul lui Thor după nomenclatorul Volvo), sigla producătorului în centrul grilei închise și alte mici trăsături care fac modelul să fie ușor de recunoscut.

Profilul și posteriorul se încadrează și ele în stilul mărcii suedeze, iar cu jantele de dimensiuni mari punctează curajos și la capitolul aspect. Ce este interesant pentru mine? Faptul că designerii au făcut un efort și au reușit să scoată ceva proaspăt, dar care păstrează filozofia mărcii concomitent cu un ochi aruncat pe dimensiuni și costuri.

Interior minimalist

Volvo ne-a obișnuit de ani buni cu interioare cât mai simple, dar funcționale. Efectiv, scandinavii mizează pe asta în tot ce fac, iar aici nu vorbesc doar despre Volvo.

În același timp, această simplitate, uneori chiar exagerată, a fost adoptată inclusiv de producătorii rivali. Partea dificilă pentru Volvo – și nu numai – apare în momentul în care cineva le-a copiat tema, au câștigat popularitate cu asta, iar acum trebuie să demonstreze că încă mai sunt cum erau. Adică o marcă premium ce oferă interioare simple, elegante și îngrijite.

Da, interiorul lui EX30 seamănă cu ceea ce vezi la Tesla. Ai o tabletă amplasată pe verticală în mijlocul bordului, iar pe acea tabletă sunt toate comenzile relevante ale vehiculului. Pe lângă tabletă ai un selectorului fizic de trepte de viteză – pe coloana de direcție, așa cum găseai pe vremuri doar la mașinile americane. Mai sunt și câteva butoane pe ici, pe colo, dar le numeri, la propriu, pe degete.

Fanii butoanelor și comenzilor clasice se vor bucura că există în continuare un mâner de deschidere a portierei, precum și posibilitatea de a regla manual fantele de aerisire ale mașinii. O altă schimbare notabilă este integrarea unui soundbar în planșa de bord, ceea ce înseamnă că nu ai boxe în fețele de uși, deci este mai mult loc pentru depozitat lucruri acolo.

În același timp, deja începi să te întrebi cine a făcut mai bine tema interiorului minimalist – Tesla sau Volvo. Cei din urmă erau cunoscuți pentru asta. Dar pe vremea când încă aveau butoane relativ multe a venit Tesla și a dus minimalismul la alt nivel.

Unii ar spune că e prea departe, iar autoritățile europene încep să fie de acord: parcă nu mai e nimic avansat în a fi nevoie să te uiți la un ecran să pornești ștergătoarele de parbriz, să selectezi dacă vrei să mergi în față sau în spate cu mașina și alte asemenea. Până la un punct, e o chestie de gust. Mai departe, ține și de siguranță rutieră și sunt curios cum vor evolua lucrurile.    

Motorizări

EX30 este un model 100% electric, dar asta nu înseamnă că nu ai de făcut alegeri când vine vorba de motorizări. Ai o variantă cu un motor și una cu două motoare, precum și două tipuri de baterii (capacitate și tehnologie diferite), deci chiar trebuie să iei niște decizii importante când o cumperi.

Varianta cu un singur motor învârte roțile din spate și are 272 CP. O poți comanda atât cu bateria standard (51 kWh), cât și cu bateria mai mare (Extended Range, 69 kWh). Varianta cu două motoare oferă până la 428 CP și este echipată standard cu bateria mai mare. Cele mai bune valori de autonomie vin de la versiunile Extended Range. Evident, nu? Tot evident, varianta cu mai puțină putere iese mai bine pe cifre aici.

Cu bateria standard, autonomia e de 344 km. Bateria mare îi aduce versiunii cu 272 CP o autonomie declarată de 480 km, în timp ce varianta cu două motoare are o autonomie declarată sub 460 km.

Dacă vrei să mergi cât mai mult cu mașina, răspunsul este simplu, iei modelul cu un motor și baterie de 69 kWh. Problema apare doar dacă vrei neapărat să ai și tracțiune integrală, caz în care trebuie să faci un compromis al raportului putere – autonomie.

Tehnologie à la 2024

Volvo a integrat sistemul Android Automotive la bordul lui EX30. Iar asta înseamnă o suită de aplicații Google integrate nativ plus altele pe care le poți descărca din biblioteca virtuală.

Un alt lucru de apreciat aici este capacitatea de încărcare cu 22 kW de la o stație de AC – majoritatea modelelor sunt limitate la 11 kW de chargerul intern. Acest aspect poate fi, și cred că este, avantajos dacă ai la îndemână multe prize de 22 kW – așa cum se întâmplă în multe dintre parcările centrelor comerciale. Cât faci cumpărăturile încarci cu 22 kW, ceea ce înseamnă de două ori mai repede decât ar putea multe alte mașini electrice care ar folosi aceeași stație. Deodată, e un avantaj mare.

Mai este de menționat și purificatorul de aer integrat, capabil să fie pornit și din aplicație înainte de a ajunge la mașină. Practic, poți să intri direct la aer curat în mașina ta, ceea ce mi se pare destul de high tech.      

Prețuri în România

Spuneam mai sus că EX30 este cel mai accesibil model de la Volvo. SUV-ul vine doar în configurație cu cinci uși și cinci locuri și are un spațiu pe care nici nu îl visează un proprietar de C30 – dacă tot am adus aminte de unul dintre modelele mici din vechea gardă.

Ah, era să uit! EX30 pleacă de la 38.500 de euro în varianta de bază în România. Modelul cu autonomie mare, deci cel Extended Range, e disponibil de la 43.750 de euro. Un EX30 cu două motoare electrice are un preț de pornire de 49.900 de euro.

Exemplarul care va merge în Grecia în acest tur este în varianta cu un motor electric și bateria mare. Prețul lui de lista? 53.460 de euro.

S-a pornit de la echiparea de top Ultra (Core și Plus sunt primele două), ce pleacă de la 50.400 de euro, iar prețul a crescut pe fondul optării pentru jante de 20 inch, model Aero cu 5 spițe (670 euro), culoare Cloud Blue (1.000 euro), interior Breeze (1.030 euro) și scaune față și volan încălzite (360 de euro).

Fisa tehnică a mașinii care ne va însoți în tur:

Logo Volvo

Volvo EX30

BEV 69KWH ULTRA EXTENDED RANGE RWD

de la 50.400 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
272 CP
Cuplu maxim sistem
343 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
spate
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
272 CP
Cuplu maxim electric
343 Nm
Baterie
Capacitate brută
69.00 kWh
Putere maximă încărcare AC
22.0 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
5.3 s
Viteză maximă
180 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
15,7 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
480 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4233 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1836 mm
Înălțime
1555 mm
Ampatament
2650 mm
Volum portbagaj
318 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
904 litri
Masa proprie
1830 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
50.400
Preț mașină testată
53.460 €


by

Green Partner
BT Leasing

Assistance Partner
9695

Presented by
PPC blue
DKV
Server Config