Test Drive: Volkswagen ID.Buzz Pro

Volkswagen a recreat spiritul Bulli, un model simbol al mărcii din anii '50, într-o variantă modernă și complet electrică. ID.Buzz e mai mare decât pare în poze și are puterea de a face lumea să zâmbească.

Cine este și ce vrea Volkswagen ID.Buzz de la noi?

Este cel mai mare și simpatic membru al familiei de modele electrice Volkswagen ID și este inspirat direct din istoria mărcii germane. ID.Buzz este urmașul spiritual al modelului Type 2, sau Bulli – așa cum a fost alintat – lansat în 1950. Minivan-ul german avea să creeze un adevărat curent și stil de viață fiind îmbrățișat în special în California, unde a devenit mașina preferată a celor care practicau surfingul, pentru că le oferea suficient loc pentru toate accesoriile necesare sportului cu placa pe apă. De aici și până la stilul de viață hippie a fost doar un pas. Numit și Transporter, Kombi sau Microbus în funcție de tipul caroseriei, Type 2 avea să intre rapid în cărțile de istorie auto.

La noi în tară sunt mai cunoscute generațiile a doua (lansată în 1967) și a treia (din 1979), exemplare ale acestor modele fiind aduse în România după 1989. De la a patra generație Transporter T4, modelul a fost importat oficial și noi în țară.

În ceea ce îl privește de ID.Buzz, acesta face parte dintre modelele electrice construite pe platforma MEB, dezvoltată de grupul Volkswagen. Arhitectura tehnică este identică cu cea pe care o întâlnim la modelele ID.3, ID.4 sau ID.5. Diferența este că ID.Buzz este semnificativ mai mare. Avem și o versiune dedicată transportului de marfă, numită ID.Buzz Cargo.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Este prima generație a modelului ID.Buzz, atât în ceea ce privește stilul de design, cât și pentru soluția de propulsie. Este însă cel mai mai masiv model din familia ID, având un ampatament de aproape 3 metri și o lungime totală de peste 4,7 metri. Are aproape 2 metri înălțime (1937 mm, atenție la intrările atipice în parcări subterane) și tot aproape 2 metri lățime (1985 mm). Sincer, din poze nu poți distinge dimensiunile exterioare, personal am fost surprins când am întâlnit modelul în realitate. A, încă ceva, Volkswagen plănuiește și o versiune cu ampatament mărit pentru a putea oferi și o variantă cu șase sau șapte locuri. Deci vom avea un ID.Buzz și mai mare.

Ce concurenți are pe piața din România?

Personal, nu cred că Volkswagen ID.Buzz are un rival în acest moment. Stilul său retro-modern și propulsia electrică îl fac unic în segmentul său. Însă, dacă privim piața de utilitare electrice care oferă și versiune pentru transportul de persoane, avem de unde alege. Din partea grupului Stellantis avem un set de modele electrice derivate în toate mărcile grupului: Citroën e-Spacetourer, Opel Vivaro e-Life, și Peugeot e-Traveller. Mercedes are poate cel mai elegant model electric destinat transportului de persoane, în forma modelului EQV, iar de la Ford avem noul Tourneo Custom electric.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Volkswagen oferă, pentru moment, o singură variantă de motorizare pentru ID.Buzz. Este vorba de deja cunoscutul motor electric de 204 CP amplasat pe puntea spate. Sistemul include și bateria de 77 kWh, fiind o arhitectură recunoscută pentru eficiență. Cu 310 Nm, Buzz nu se simte leneș, dar nici foarte rapid. Oricum, poziția la volan și silueta înaltă nu te îmbie la sport, ci mai degrabă la un stil de condus relaxat. Volkswagen vinde acest pachet sub denumirea ID.Buzz Pro și este o alegere bună pentru busul electric.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Având în vedere dimensiunile exterioare și masa destul de mare (2480 kg), bateria de 77 kWh oferă o autonomie care variază între 310 și 350 km. Cel puțin atât indica computerul de bord la preluare, dar algoritmul ia în considerare consumul înregistrat până în acel moment și temperatura exterioară. Oficial, Volkswagen declară o autonomie de 417 km, care este pe deplin realizabilă pe o vreme mai caldă.

În ceea ce privește consumul. Pe vreme mai rece și cu climatizarea pornită, ID.Buzz a înregistrat valori în jur de 24 kWh/100 km la trasee realizate prin traficul bucureștean. În zilele următoare, soarele a ieșit, iar consumul a scăzut până la 16,7 kWh/100 km.

Viitorul e ELECTRIC! Încarcă-te cu energie de la MOL Plugee, simplu și rapid, chiar și în 30 de minute. Detalii aici

 Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?

Platforma MEB utilizează o arhitectură la 400 V și asta înseamnă că suportă și încărcări rapide de până la 170 kW la stații DC. La o stație care poate oferi puterea maximă, ID.Buzz are nevoie de 30 minute pentru a se încărca de la 5 la 80%. Dacă alimentăm acasă, Buzz poate trage din rețeaua AC cu maxim 11 kW, deci o încărcare completă durează peste 7 ore. Poate și mai mult dacă priza de acasă are o putere mai mică.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Pfiu, ID.Buzz oferă un mic paradox. La cât este de simpatic și îi plac băile de mulțime, este cam mare pentru o utilizare fără stres în oraș. Nu uitați, peste 4,7 metri lungime, 2 lățime și aproape 2 metri înălțime. Am transpirat la prima intrare într-o parcare subterană. Partea bună e că vezi lucrurile de sus, poziția la volan fiind înaltă, în stil dubă. Ca să te urci la volan, pui piciorul pe o treaptă, te agăți de volan și te ridici în scaun. Mi-a luat puțin timp să mă obișnuiesc cu dimensiunile exterioare, dar după câțiva kilometri devine cumva natural să manevrezi marele bus electric. Ajută mult raza de bracaj mică (motorul electric este pe puntea spate) și suprafețele vitrate mari. Avem însă un unghi mort destul de mare pentru oglinda din dreapta. Există sistem electronic de avertizare dacă o mașină se află în unghiul mort, dar lumina amplasată chiar pe oglindă nu e mereu vizibilă. Volkswagen și-a echipat modelul cu toate sistemele specifice de asistență la parcare, ba chiar poate parca singur.

De asemenea, suspensia este prea rigidă pentru oraș, dar pun acest lucru și pe seama jantelor prea mari – de 20 inchi – alese pentru modelul de test.

La drum lung, ID.Buzz este însă în elementul său. Atmosfera se relaxează imediat și ți se face dor de ducă.

Cum ți se pare designul exterior?

Nu am cum să remarc designul acestui model. Chiar dacă nu sunt un fan al curentului retro-modern, designerii Volkswagen au reușit să creeze un model aparte. Este poate unul dintre cele mai atrăgătoare modele de pe piață și am simțit acest lucru pe pielea mea. De-a lungul celor trei zile cu mașina prin București mi s-a zâmbit, mi s-a făcut cu mâna, mi s-au trimis bezele, am primit semne de aprobare și întrebări la semafor. Este o mașină caldă care atrage imediat atenția, deci nu îți cumpăra mașina asta dacă vrei să treci neobservat. Pur și simplu nu ai cum. Poate doar un supercar să mai genereze atâta agitație.

Cum sunt materialele la interior?

Pentru exemplarul nostru de test s-a mers pe o temă deschisă la culoare la interior. Cu plastice de o calitate bună, ID.Buzz oferă un interior foarte luminos, dar care se va murdări rapid, în opinia mea. Mi-au plăcut inserțiile din bord care imită lemnul și soluțiile de depozitare variate și numeroase. Bancheta se poate rabata plat, poți face chiar un pat generos în partea din spate, iar sub scaune avem sertare unde pot fi depozitate diverse lucruri. De apreciat și micile elemente simpatice presărate la interior: smiley face pentru anumite capace, sau elementele din bord și portiere în culoarea caroseriei.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

10. ID.Buzz excelează la acest capitol din toate punctele de vedere. Avem buzunare de portiere ample unde poți pune sticle și alte lucruri, avem un spațiu dedicat pentru telefon, avem suport dublu pentru pahare rabatabil, iar pe consola centrală există alte spații pentru băuturi. Tot elementul central dintre scaune poate fi scos și depozitat în portbagaj. Scaunele au cotiere individuale.

Portierele spate sunt culisabile electric, sunt extrem de ample și oferă un acces facil la locurile spate. Pot fi acționate de la buton, de pe mânerul exterior sau din telecomandă. Cei din spate au la dispoziție măsuțe, dar și mufe USB-C amplasate în tetierele scaunelor din față.

Hayonul amplu este electric, iar în spatele lui avem un portbagaj uriaș de 1121 litri, iar dacă rabatăm scaunele din spate ajungem la 2205 litri. Și mai avem spații de depozitare sub scaunele rabatate.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cinci oameni, în deplin confort. Volkswagen a gândit această versiune ID.Buzz pentru cinci pasageri și bagajele lor, iar spațiul este arhisuficient pentru o călătorie lungă. Iar cu modularitatea descrisă mai sus, nu o să ai probleme să îți setezi interiorul după bunul plac pentru excursii perfecte cu toată familia.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Testat anul trecut de către EuroNCAP, ID.Buzz a obținut scorul general maxim de cinci stele. Modelul electric a obținut un scor excelent pentru protecția pasagerilor: 92% adulți și 87% copii, dar a șchiopătat la capitolul protecția utilizatorilor vulnerabili cu un scor de 60%. Pentru sisteme active de protecție, ID.Buzz a obținut scorul de 90%.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Ca și la restul modelelor din familia ID, am apreciat simplitatea și modul intuitiv în operare. Cu cheia în buzunar, mașina se descuie automat, te instalezi la volan, pui piciorul pe pedala de frână și totul se activează. Fără chei, fără butoane apăsate. La fel, la plecare. Ai deschis portiera, totul se oprește. Plus, este un model extrem de practic care te poate servi atât ca mașină de familie, dar și ca utilitară simpatică pentru businessul tău.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Niște roți mai mici pentru mai mult confort și oglinzi retrovizoare exterioare mai mari.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Singurul nivel de echipare disponibil în România este ID.Buzz Pro. Prețul de pornire este de 58.281 euro (TVA inclus, fără prima prin programul Rabla Plus). Modelul nostru de test avea bifate opționale de aproape 12.000 euro, ceea ce face ca prețul mașinii testate să fie de 72.752 euro.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru atenția pe care o vei primi pe stradă și pentru faptul că duce mai departe imaginea unui model istoric.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Rămân la unghiul mort mare pentru oglinda din dreapta.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aș scoate din lista de opționale jantele de 20 de inchi.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…iubești stilul retro, îți plac excursiile și nu ai probleme cu un automobil de dimensiuni mari.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…nu vrei să fii în centrul atenției.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu. Pe lângă faptul că nu iubesc stilul retro-modern, dacă ar fi să aleg o mașină din familia Volkswagen ID, aș alege cu ochii închiși un ID.4 cu aceeași motorizare.

Clientul perfect al mașinii?

O familie cool care iubește ieșirile în natură.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un exemplu de reinventare a unui concept de succes din istoria mărcii Volkswagen.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Volkswagen

Volkswagen ID. Buzz

BEV 82KWH 150 KW PRO AUTO

de la 60.137 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
204 CP
Cuplu maxim sistem
310 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
spate
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
204 CP
Cuplu maxim electric
310 Nm
Baterie
Capacitate brută
82.00 kWh
Putere maximă încărcare AC
11.0 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
10.2 s
Viteză maximă
145 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
20,9 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
415 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4712 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1985 mm
Înălțime
1927 mm
Ampatament
2989 mm
Volum portbagaj
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
2499 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
60.137
Preț mașină testată
72.752 €